Blanding af vådmørtel

Hej.

Jeg er i gang med at pudse vægge, og bruger for første gang vådmørtel til det. Er blevet lidt i tvivl om hvor meget cement der blandes i. Der er tale om 7,7 % strandmørtel. Jeg har ind til videre blandet i forholdet 1:15 volumen. Er blevet i tvivl om det er for lidt cement?

Hvor er det bare meget nemmere at pudse med vådmørtel frem for alverdens færdigprodukter! Og prisen er tilmed kun en brøkdel af hvad det koster at købe sække.  Er der mon ulemper ved at bruge vådmørtel, for er ind til videre kun stødt på fordele. (Det skulle da lige være, at man bliver i tvivl om blandingsforhold.)

Mvh.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Står det ikke på posen. Jeg plejer at bruge 10/1, jeg har brugt 9% stand mørtel på mit 100 år gamle murede / pudsede hus. Det må ikke være for stærkt. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Der er næsten kun fordele ved at bruge rigtig mørtel istedet for tørblanding - holdbarhed/spild kan dog være en ting.

Til indvendigt puds så er det meget lidt cement der er brug for - tommerfingerregel til opmuring af udvendigt murværk er vidst 1:11 - stærkere end det så har du udsigt til vesterhavet - så 1:15 til indvendigt puds er i min bog fint.

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar. Så vil jeg køre videre med blandingsforhold 1:15.
Her efter et par dages arbejde med det, må jeg dog sige er der er een ulempe ved vådmørtel. Det ætser. Øv, det er ikke sjovt at få et stænk i øjet.
Til puds på ældre bygninger behøver du ikke cement. En løsning kunne jurakalk 100/400 være en løsning. Den er meget stærk men stadig fleksibel, og ja - kalkmørtel er virkeligt lækkert at arbejde med. 

Også nyere huse kan med fordel pudses i ren kalkmørtel.
Annonce
Næh det er rigtigt, det ætser, øv da man brugte fingeren til at logge på mobilen, nu bruger man ansigtet på mange.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Ja, må desværre holde en ufrivillig pause pga sår på hænderne. Forresten stod der ikke noget om blandingsforhold på Big bag’en. Den henviste bare til murerhåndbogen. 
Det er da rigtig at det svier  at få i øjnene, men hvordan kan du få sår på hænderne af det? 
Det er fordi mørtel bruges i mange sammenhænge. Derfor skal man undersøge til den aktuelle opgave. 
Enten bruge handsker OG / ELLER brug murer værktøj. Man murer ikke med fingrene. 
Og selv om det lyder tosset så er det en god ide at vaske hænderne i den syreopløsning man har og straks efter skylle dem i rent vand ( det gør nas i sår og rifter). Alternativ at vaske hænder i almindelig eddike. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Efter et par dages pudsning havde jeg fået et friktionssår på den ene finger, så på 3. dagen tog jeg et par handsker på for at det ikke skulle gøre ondt. Det viste sig at være dumt at bruge et par gamle hullede handsker til det, for der trængte lidt mørtel ind, og efter mine fingre havde søbet i det en halv arbejdsdag, så havde det resulteret i nogle ætsninger.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis