Ophængning af tungt spejl

Hej.
vores barnebarn på 30 har set et spejl i en dyr butik og har forelsket sig i det. Spejlet er håndlavet og koster 3.500 kr.  Jeg arbejder med glas og derfor spurgte hun om jeg havde noget i passende farver. Nu er det jo begrænset, hvad hun kan arbejde med i en lille Frederiksberg lejlighed, så jeg tilbød at farfar og jeg kunne lave et spejl til hende. Det er så langt om længe lykkedes med fint resultat. 5 mm plade, og lister + et spejl, som hun selv leverede. Nu ved vi ikke lige, hvordan hun skal hænge det op. Gode råd efterlyses.
vi har tænkt på den slags lister, som man hænger skabe op med? Kan man købe dem ?
alle forslag modtages med kyshånd

Når lysten driver værket
Hej. vores barnebarn på 30 har set et spejl i en... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svaret. Det er ikke til os selv, men jeg vil se på det og spørge det voksne barnbarn

Når lysten driver værket
De runde rager ikke ud over spejlets kanter hvis de placeres bag den inderste 10 x10 mm liste midt imellem overkant og spejl. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret, men  det er ikke til os selv, men til det voksne barnebarn, som bor i en gammel højloftet lejlighed. Problemet er størst idet vi kun har mulighed for at skrue noget på bagsiden, hvor vi rammer listerne. Vi tænker, så det knager. Er nået til at vi bør lime et stykke træ, 15-20 mm tykt og 100 mm bredt tværs over bagsiden og sætte et ophæng af denne slags i højre og venstre side. Men hvilken slags lim kan holde brædtet på bagsiden af MDF pladen? Skruehullerne skulle gerne ramme bræt, plade og listerne på forsiden. Jeg har vejet spejlet til 5,2 kg. Kan alm. Trælim bruges?
mvh Ingeborg

Når lysten driver værket
I ( barne barnet ) gør nu problemerne større end de er. 5-6 kg at hænge op er meget lidt. 
Det er meget voldsomt med et forskallings bræt bag på. Er det sådan det skal være,  så flækker i brættet midt på - på langs med rundsav stillet i 45 grader. 
Den øverste halvdel limes og skrues bag på spejlet og den nederste halvdel skrues på væggen. Så falder de 2 skrå kanter i hinanden. Det er det man kalder fransk ophæng og bruges til køkkenskabe som kan komme til at veje 50 kg. 
Der skal så også en tilsvarende liste nederst for at spejlet hænger lodret. 
Når jeg skriver skrues på spejlet mener jeg skruer bagfra og ind i de 10 x10 mm lister. Almindelig trælim vil være egnet sammen med skruer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak for svaret. Det  lyder nemt, hvis man har en rundsav og især, hvis den kan stilles på 45 grader 🥴. Men det har jeg ikke og som bræt havde jeg tænkt mi noget i retning af et fodpanel. Vi har jo ikke et komplet udstyret snedkerværksted. Barnebarnet bor 250 km fra os, så hun skal have venners hjælp til at sætte spejlet op. 

Når lysten driver værket
Kanmandet. Nu er der kommet et hav af gode forslag til hvordan det kan gøres, både synligt og usynligt. Det lader til at du selv har den bedste ide, (Eller nejhatten på) så jeg kan ikke helt forstå hvad du egentlig ønsker? 
Det er vel ikke svært at sætte beslag på bagsiden som rammer igennem MDF og ind i listerne og hægte det spejl på et par skruer i væggen? De runde og de aflange beslag der er sat ind i tråden vil begge kunne skjules på bagsiden af spejlet og i min optik være langt mere diskret end fransk ophæng.
Tak. Men det er jo et beslag, som har skruehullerne placeret de rigtige steder i forhold til listen, JEG IKKE KAN FINDE. De små almindelige messing ophæng til 2 søm bøjer med vægt på 5 kg. Jeg har opstillet et forsøg!
 Desuden er der jo kun et par millimeter liste på hverside af en skrue. Det er jo nemt, når man kan, så jeg har JATAK hatten til den rigtige løsning og absolut ingen NEJHAT.

Når lysten driver værket
Løsningen blev som på billedet. Vi har selvfølgelig monteret billedwire i stedet for snoren. for at fordele vægten skal spejlet hænges på to stålkroge eller hvad disse L tingester hedder. Tak for alle gode input.🤗

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også