Ophængning af tungt spejl

Hej.
vores barnebarn på 30 har set et spejl i en dyr butik og har forelsket sig i det. Spejlet er håndlavet og koster 3.500 kr.  Jeg arbejder med glas og derfor spurgte hun om jeg havde noget i passende farver. Nu er det jo begrænset, hvad hun kan arbejde med i en lille Frederiksberg lejlighed, så jeg tilbød at farfar og jeg kunne lave et spejl til hende. Det er så langt om længe lykkedes med fint resultat. 5 mm plade, og lister + et spejl, som hun selv leverede. Nu ved vi ikke lige, hvordan hun skal hænge det op. Gode råd efterlyses.
vi har tænkt på den slags lister, som man hænger skabe op med? Kan man købe dem ?
alle forslag modtages med kyshånd

Når lysten driver værket
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tidligere hængt et skab op i disse beslag. Det vil være skruerne der knækker eller trækkes ud inden beslaget ryger   
Link 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej og tak for svaret. Bortset fra stedet med listerne, som er 10x10 mm er der jo kun 5 mm MDF plade og området hvor der er sat et spejl ind mellem listerne. Her er listerne fræset ud med ” lomme” til spejlet. Der er ikke mulighed for at skrue noget på  den tynde plade.
mvh ingeborg

Når lysten driver værket
Har du overvejet at bruge et par kipdybler. Ja de er til gipsplade, men det ved dyblerne ikke. Hvor meget vejer spejlet?

fase
Måske kan du bruge "french cleat" metoden (prøv selv at søge).
Jeg ved ikke hvad det hedder på dansk, men det er en effektiv måde at hænge tunge ting op med.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Et fransk ophæng bruges til til at hænge overskabe i et køkken op. Det er et ophæng, som kan klare store belastninger. Det kræver at den yderste ramme er tykkere en resten så ophænget på væggen bliver skjult.

fase
Annonce
Hej. Tak for svarene. Min plade er jo plan på bagsiden, så french cleat vil kunne ses fra siden, medmindre vi limer nogle lister på siden af bagsiden.
pladen vejer nok 4 kg. Jeg vil også tro at en lidt bredere liste limet på bagsiden vil kunne holde til et nøglebeslag? Dog svært at få monteret og hængt op.

Når lysten driver værket
Kan der ikke bagfra skrues nogen små vinkelkroge i listerne, og så passende øjer i væggen.
Har benyttet lignende teknik til ophængning af malerier m.m. i skråvægge.
Det giver dog en afstand på 6-7 mm fra væggen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
De beslag som PinkHenrik henviser til ville jeg bruge. Du kan jo sætte dem på væggen netop hvor dine 2 skruer kan gå ind i de 10 x 10 mm lister ( + 5 mm mdf ) 4 kg er jo ikke ret meget at hænge op. 
Men det kræver naturligvis ENTEN at der også sættes 3 mm afstandsstykker nederst. ELLER der fræses 3 mm væk bagfra af mdf pladen. Lidt aflang så beslaget kan være der elv om spejlet skal hægtes ind i nøglehullet. 
Når jeg skriver 3 mm så er ud fra målskitsen som siger 2 mm materiale + 1 mm ud kravning ved skruehovede

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Desværre vil de runde nøglehulsbeslag rage udenfor spejlets kanter. Jeg kunne lime 10x10 mm lister langs alle 4 sider bagpå og så sætte skruer i siderne af dem? Se skitsen md bagside

Når lysten driver værket
Ved ikke om det passer ind i stilen, men har i overvejet galleriliste(r)?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også