Lysdæmper med korrespondance

Hej folkens. Jeg har gået og bøvlet lidt med noget lysdæmpning med korrespondance. Lysdæmperen er en type af LK fuga skydelysdæmper LED. På den anden kontakt har jeg blot monteret en 1-polet afbryder, og fået lagt en fjeder på så den virker som kip. Problemet er at jeg kun kan tænde for lyset fra 1-polet afbryder, men kan ikke slukke for lyset. Men ved dæmperen kan der både tændes og slukkes for lyset.

Nogen idé til hvor fejlen er ? Eller er det blot meningen at der kun kan tændes for lyset og ikke slukkes igen fra 1-polet afbryder ?
Hej folkens. Jeg har gået og bøvlet lidt med noget... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var nu ikke lige i midten, men blot indstillet med synlig lys, altså midt eller derover. Men det var mere et spørgsmål om at fejlfinde i forhold til indstilling. Så hvis du har styr på det så tror jeg ikke jeg kan komme med flere " gode råd" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-04-2022 22:38:52

Det var nu ikke lige i midten, men blot indstillet med synlig lys, altså midt eller derover. Men det var mere et spørgsmål om at fejlfinde i forhold til indstilling. Så hvis du har styr på det så tror jeg ikke jeg kan komme med flere " gode råd" 

 Jamen jeg må prøve mig frem. Men tak for det alligevel 👍

Det lyder som om du blot indstiller lysstyrken på skyderen, det var ikke det jeg mente.
Hvis du læser brugsanvisningen så kan man indstille minium og max lysstyrke, alså hvor langt dæmperen kan dæmpe ned og op.
Det kan man fordi led lyskilder er forskellige og nogle kan fungere ved lav spænding og andre har brug for  mere spænding.
Den anvisning jeg har givet 21/4 18.26 er justering af minimum lysstyrke som det er beskrevet i vejledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var også brugsanvisningen jeg fulgte da jeg indstillet minimum og maksimum lysstyrke via lysdæmperen. Men kom til at tænke på - det har vel ikke noget at gøre med at der skal anvendes en korrespondance afbryder istedet for en 1-polet ? Dog stadig med fjeder.
Annonce
Samlingen er monteret således: 5 leder fra spot og ned til 1-polet afbryder. (Tilgangen til spotsene)

Oppe i spotlampen er der brugt sort ledning som tændledning.

Nede i 1-polet afbryder går der igen en 5 leder videre til lysdæmperen.

Ved 1-polet afbryder er den brune ledning (fase) monteret i den røde klemme. Og den sorte ledning er samlet i en muffe sammen med den anden sorte ledning som går videre til lysdæmperen.
Og den grå ledning der kommer fra kablet fra spots er bare klippet over da den ikke skal bruges til noget.

Herefter er grå ledning som kommer fra kablet der går videre til lysdæmperen, monteret i den anden klemme på 1-polet afbryder.

Ved lysdæmperen er brun monteret på klemme L (fase) , sort ledning der kommer fra kablet fra 1-polet afbryder er monteret i klemme (bølge med pil) , og til sidst er grå ledning fra kablet der kommer fra 1-polet afbryder , monteret på den sidste klemme (pil ned)

Umiddelbart er samlingen korrekt, men hvorfor jeg ikke kan slukke for spottene via 1-polet afbryder, er for mærkeligt...
Har du prøvet at tage tændledning ud af klemmen og ligeledes ledningen fra den enpolede afbryder ud af klemmen. Sæt de to ledninger sammen og prøv om du kan tænde slukke lyset med den enpolede afbryder.

fase
S. Fabrin skrev den 22-04-2022 21:59:19

Har du prøvet at tage tændledning ud af klemmen og ligeledes ledningen fra den enpolede afbryder ud af klemmen. Sæt de to ledninger sammen og prøv om du kan tænde slukke lyset med den enpolede afbryder.

Tændledningen (sort ledning fra kabel der kommer fra spot) er samlet i en muffe nede ved 1-polet afbryder sammen med den anden sorte ledning (der går videre til lysdæmperen). Det er den grå ledning der kommer fra kablet som går videre til lysdæmperen som er monteret i den sorte klemme på 1-polet afbryder.


Hvis jeg forstår dig korrekt så skal de to sorte ledninger monteres i klemmen på 1-polet afbryder istedet for den ene grå ledning der går til dæmperen ?
Jeg forstår godt din frustration  og din beskrivelse kan ikke lede til nogen løsning herfra da det lyder rigtig. Men nogen gange stirrer man sig blind på noget så man tror det er monteret på en måde og alligevel er der en nisse et sted.
Efter Fabrins test, kunne du tage en anden 1 pol afbryder ( eller flytte den du har)  og montere midlertidig lige ved lysdæmper.
Grå ledning i pil ned afmonteres og der laves ledninger ud til den "nye" 1 pol fjeder afbryder som så hænger 10 - 20 cm væk. 
Det er fra fase med den ene ledning og ned til pil ind med den anden. Så  SKAL det virke ellers er det dæmpr det er galt med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu tager vi den lige en gang til. I lysdæmperen er der en klemme med pil ind og en klemme med bølgelinje. De to ledninger tager du ud af lysdæmperen og samler dem med en muffe. Nu påvirker du den enpolede afbryder og ser om du kan tænde og slukke lyset. Hvis du ikke kan det skal vi videre. Skriv om det virker i et svar.

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis