Fald på træterrasse omkring hus - inkl pool

Hej LDS'ere

Jeg har brugt dette forum passivt i længere tid og det er super fedt med alle de gode input. Jeg har søgt efter info omkring fald på en terressse omkring hus, men har ikke rigtig kunne finde noget.

Jeg skal i gang med en terrasse omkring en tilbygning på mit hus og er lidt i tvivl omkring hvordan jeg skal lave faldet på denne - altså retningerne, især omkring hjørner etc.

Derudover skal jeg også have en pool i terrassen, hvilket gør faldet lidt mere kompliceret. Umikddelbart tænker jeg ikke at der skal være fald mod poolen, omvendt er jeg ikke sikker. 

Jeg har lavet en tegning og markeret det fald som jeg er "rimelig" sikker på hvordan skal laves - men giv gerne input. 

Der skal være en støttemur rundt om terressasen grundt fald på grunden - altså terressaen ligger under niveau af det bagvedliggende græsplæne. 

Ift fald omkring pool. Den er 7mx3,2m og terrassebræderne kommer til at ligge lige over poolkant, så hvis faldet er på langs med pool, tænker jeg at det vil være tydeligt at der er højdeforskel over de 7 meter. Har også vedhøftet et billede af hvordan det er tænkt.

Brædderne ligger i samme længderetning som huset og pool.

VH/Sune
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske sådan her?
Jeg ville slet ikke lave fald. Der er jo mellemrum mellem brædderne, så det er jo ikke en stor flade der skal afvandes, men blot et bræt.
Min erfaring siger, at et bræt skal have stort fald, før man kan se, at vandet render af.
Har hjulpet med at lave flere store træterrasser og ingen af stederne blev der lavet fald, og de har ingen problemer haft i den anledning.

Kurt B. Andersen
Ved  træterrasse ingen fald. Kurta er kommet med de fleste argumenter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ingen fald på træterrasse 

Mvh. Christian M
 

Mange tak for input!

Så så længe jeg har korrekt fald væk fra hus og pool i underlaget under trædækket, så skulle det være fint?

Har blot læst (også her på LDS) at træet har bedre af at vandet løber af - men det lyder ikke til at være relevant. Det gør jo det hele meget nemmere :)

Fx:
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/237354/s/terrassebraedder-med-eller-uden-fald

eller

https://www.bolius.dk/saadan-bygger-du-din-egen-traeterrasse-8992
"Det er desuden en god idé at etablere et fald på 1 cm pr. meter, så vandet kan løbe af brædderne." 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis