Terrassebrædder med eller uden fald?

Hej
Jeg er i gang med af etablerer en 50kvm. træterrasse.
Udføres med bambus som har hårdhed tilsvarende IPA træ.
Den gamle flisebelægning benyttes til at understøtte strøer.
Men grundet formen på terrassen (Størstedelen er i en vinkel krog, samt en stribe rundet om et hjørne) er det vanskelig at lave 1-2% fald som det anbefales.
Der er ikke oceaner af plads, grundet strøer klodses op på eksisterende fliser.
Har nogen erfaringer med helt at undlade faldet?
Der er fint fald på den gamle belægning væk fra huset, så der er udelukkende tale om fald for at få vand ledt af brædderne. Men i mit hoved synes jeg ikke et fald på 1 cm pr. Meter, hjælper vandet særlig meget.
Any one?

Vh Anders

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Faldet hjælper mere end du er klar over. Bare nogle ganske få % fald betyder at vandt ikke kan blive liggende på overfladen, hvilket vil forlænge træets levetid betragteligt.

Prøv at lægge et bræt op, helt vandret og hæld en spand vand på.
Ved siden af lægger du så et der har feks 1% fald, og se så forskellen på hvor hurtigt overfladen tørrer igen på de 2 brædder.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Da jeg lavede terrasse syntes jeg at 1% var lidt meget så lavede fald på 0,5% og bare det er nok til at man kan se hvordan vandet løber af og brætterne tørre hurtigere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for jeres svar.
Jeg prøvede at lave setuppet, og må erkende at der nok er noget om snakken, vandet trækker i hvertfald til den lave side, må prøve at lave alt det fald som kan lade sig gøre.
Takker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også