Fryser fryser ikke

Hej

Min fryser fryser ikke.
Jeg har en fryser der vel nok er ca. 3 år gammel.
Den begyndte her et par uger før påske ikke at kunne holde temperaturen. Den er indstillet til -18 grader C, men når jeg målte temperaturen var den kun ca. -10 grader. Efter nogle dage kun -7, så -5 grader, osv.

Jeg tænkte, at det måske var fordi den skulle afrimes. Så vi skyndte os at spise indholdet i fryseren.
Så her mens vi har været på påskeferie har den stået slukket og evt. rim skulle nu være smeltet.
Jeg har så startet den igen for 2 døgn siden og sat nogle tupperware med vand ind i fryseren.
De er imidlertid ikke frosset endnu og den føles ikke særligt kold.

Hva hulen kan der være galt?

Er den bare færdig? Og er det virkelig den levetid man skal forvente af hårde hvidevarer i dag?
Jeg mener, den kostede 7-8000 kr for ca 3 år siden, så jeg har jo ikke købt den billigste fryser på markedet...


Hej Min fryser fryser ikke. Jeg har en fryser der... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den mangler kølemiddel , tror jeg , er køleribberne på bagsiden meget varme , eller kolde at berøre .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 20-04-2022 11:30:18

Den mangler kølemiddel , tror jeg , er køleribberne på bagsiden meget varme , eller kolde at berøre .

 Uanset hvad der er fejlen, kræver det en, der står foran fryseren. Det er umuligt at finde fejlen uden at det bliver gætterier, og i sidste ende skal der en reparatør til.


fase
Jeg fandt dette fra NettoParts: https://www.nettoparts.dk/shop/diy-fejlsoegning-koel-ikke-nok-kulde-24629s1.html


" Hvis der ikke genereres nok kulde i fryseren eller køleskabet, og dette ikke ændrer sig uanset, hvor meget du skruer på temperaturen, skyldes det typisk at termostaten eller termostatføleren er defekt. I dette tilfælde vil du ikke kunne høre kompressoren køre.        
Hvis dit køleskab eller din fryser har manuel termostat, er det termostaten du skal udskifte, da termostatføleren er en fast del af den manuelle termostat. Du kan finde en ny manuel termostat til dit køleskab eller din fryser her.        
Hvis dit køleskab eller din fryser har elektronisk termostat, er termostat og termostatføler to separate enheder. Den typiske årsag til fejlen er termostatføleren – denne er også den billigste at udskifte, hvorfor vi anbefaler at starte med denne. Du kan finde ny termostatføler til din fryser eller dit køleskab her.        
Fejlen kan også skyldes, at kompressoren er defekt. Er dette tilfældet vil du kunne høre, at kompressoren kører meget eller hele tiden, uden at der bliver koldt. En defekt kompressor kræver reparation af en autoriseret køletekniker og er således ikke noget du selv kan reparere."



Jeg tror, at kompressoren kører næsten hele tiden. Der er i hvert fald et eller andet der summer. Og den køler jo lidt, men ikke nok til at det fryser. Den er pt. 4 grader igen.
Så jeg tolker det som at det nok er kompressoren der er defekt.

Er det realistisk at det er værd at reparere på en fryser? Jeg kan se, at en ny magen til koster ca. 9-10.000.kr




karl smart skrev den 20-04-2022 11:30:18

Den mangler kølemiddel , tror jeg , er køleribberne på bagsiden meget varme , eller kolde at berøre .

 De er ingen af delene. Føles som samme temperatur som rumtemperaturen.

Hvis kompressoren kører konstant, er det med stor sandsynlighed en defekt kompressor, der er skyld i miseren. Ring til en hvidevarefirma/elinstallatør og hør hvad prisen på udskiftning af en kompressor/efterfyldning af kølevæske koster. En kompressor koster ca. 1800 kr. + montage. Du skriver, at der er et eller andet der summer. det tyder på at kompressoren kører. Det ville have været en en meget nyttig oplysning, så havde mange gætterier have unødvendige.

fase
Annonce
Den burde være varm ,  kølemidel der mamgler eller kompressor der er defekt . 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
2 ting du lige burde tjekke inden du svinger dankortet :)

Mange firma/produkter ydes der udvidet garanti på, nogen op til 10år så tjek lige hvad Bauknecht skriver om deres fryser.
Der ud over kunne din indbo dække den, har selv el forsikring som dækker alle produkter op til 5år.
Der godt nok en selvrisiko på min (1500kr) men det sgu bedere en 8000-10.000kr ;) 
PRW skrev den 21-04-2022 06:40:22

2 ting du lige burde tjekke inden du svinger dankortet :)

Mange firma/produkter ydes der udvidet garanti på, nogen op til 10år så tjek lige hvad Bauknecht skriver om deres fryser.
Der ud over kunne din indbo dække den, har selv el forsikring som dækker alle produkter op til 5år.
Der godt nok en selvrisiko på min (1500kr) men det sgu bedere en 8000-10.000kr ;) 

 Ved ikke hvor jeg kan se Baucknechts garanti. Kan ikke finde det på deres hjemmeside...

Godt tip med forsikringen. Kan dog se, at den lige netop er lidt ældre end 5 år, så den går nok ikke. Men tjekker det lige..
Kunne du ikke bare ringe til Bauknecht og spørge.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis