Gulvvarme - banke klaplag op eller ikke?

Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre.

Vi skal have nyt køkken og væltet en væg. I den forbindelse vil vi have nyt gulv i vores køkken og stue. Det er ca. 60 m2.
Når vi skal have nyt gulv overvejer vi også at få gulvvarme.
Når det gamle gulv er fjernet har vi omkring 10 cm at gøre med fra det eksisterende klaplag. Men jeg er meget i tvivl, om jeg behøver banke det op. Jeg synes man kan finde nogle forskellige løsninger, f.eks. Uponor tecto, hvor der er ca 52mm isolering også. Så er planen at man kan ligge en gang flydespartel på og så kan vi ligge over gulv til sidst.
Er det hul i hovedet ikke at banke klaplaget op og isolere med 300mm og et ordentlig lag beton ovenpå?

Er tiltrukket af den kortere arbejdstid, ved ikke at skulle banke gulvet op, men vil selvfølgelig ikke have en løsning der er meget dyrere, men det skal også kunne svare sig. 
Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Vi... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man bruger frem/retur fra radiator så laver man den gammeldags måde med gulvvarme. Det betyder at det laves med retur termostat og ikke en fælles styring. Den metode kræver en særlig lægge mønster for gulvvarmeslangen da der er meget temperatur forskel på frem og retur løb. det egnber sig absolut kun til mindre rum som f.eks. et bad.
Vil man have gulvvarme i et enkelt rum med den lidt mere moderne blandesløjfe så kræver det pumpe m.m  
Man kan forberede de andre rum ved at lave kanaler eller rør i isoleringen i de rum som man laver. Så kan man senere trække slanger igennem. Hvor nemt det er kommer jo an på hvordan teknik skab / rum ligger i forhold til de rum som man vil lave gulvvarme i først.
Når man så sætter sig ned og siger til hinanden: " det kan ikke lade sig gøre " så skal man lige tænke på at jo borede et hul under København og fik metroen til at køre der.  Nå ja måske til et andet budget men alligevel der er meget der kan lade sig gøre.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
CSaxhøj skrev den 24-04-2022 18:36:29

Til de to ovenstående:

Når man laver et rum af gange kan man bruge fremløbet fra radiatorkredsen, ret mig hvis jeg tager fejl men jeg mener kun det er muligt på et 2 strengs system, så i skal lige finde ud af hvad I har i skrivende stund.

Jeg har selv brugt ovennævnte løsning i et lokale jeg er igang med at renovere.

Eneste alternativ er at lave hele terrændækket i huset på en gang hvis det skal gøres efter bogen.

 Jeg har i mit hus intet vandbåren varme, kun el, men jeg har planer om at lave vandbåren gulvvarme 



“Hvis ikke man spørger, bliver man heller ikke klogere”
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du har strøgulve kan du være heldig at kunne trække noget i hulrummet..
Alternativt er loft/etageadskillelse tit en overset føringsvej..🙂
Jeg siger ikke det er let/godt, men kan være nødvendigt🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 25-04-2022 06:29:27

Hvis du har strøgulve kan du være heldig at kunne trække noget i hulrummet..
Alternativt er loft/etageadskillelse tit en overset føringsvej..🙂
Jeg siger ikke det er let/godt, men kan være nødvendigt🙂

 Jeg har gået med overvejelserne om at bygge teknikrum med pumpe manifold osv. til varme i huset på det uudnyttede loftrum, hvor der er massere af plads. Er det mon noget som ville fungerer ?? 😄


“Hvis ikke man spørger, bliver man heller ikke klogere”
Beklager mit sene svar til spg rettet mod mig.

Jeg startede med at lave de to rum ved siden af bryggers (teknik). Her har jeg så samtidig trukket tomrør til alle øvrige rum (Ø25 mm sort tomrør). Det fungerer fint.

Men når jeg når rummene længst væk fra teknik, er jeg nødt til at planlægge lidt. Hvis jeg fx ender med at lave vores soveværelse før stuen (stuen ligger tættest på), så kan jeg i “worst case” skære en rille langs kanten i det gulv, lægge slangerne ned, og så lægge gulvet tilbage på. Der er strøgulv med 20cm hulrum. Det gulv skal jo alligevel skiftes på sigt, så det behøver ikke lægges tilbage i et æstetisk mesterværk.

Så det kan sagtens lade sig gøre rum for rum, og med lidt ordenssans kan man fint bo i det imens. Jeg har børn på 3 og 5, og deres legetøj roder mere end mine byggeprojekter. 😊
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svarene. Så har jeg lidt at arbejde med 😊
Det er ikke helt dårlig i det u-udnyttede loftsrum. Man skal dog være meget opmærksom på frost problemer. 
Rør trækkes under al isolering, og manifold isoleres der heller ikke under. Så vil varme fra stue etage altid holde det optøet selv om der er et par rum der konstant er lukket for varmen til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi stod i en lignende situation sidste år. Det var i forbindelse med renovering af stue, køkken, entre udført af professionelle. 

Vi havde 18-20 cm luft fra klaplag til oversiden gulvet.

Løsningen blev: Kingspan + Thermobeton + gulvvarme i 4cm beton.

En udregning viste at de ville tage 30-40 år at tjene den årlige besparelse på varmeregningen hjem.

Vi er super glade for det. Gulvvarmen reager super hurtigt - inden for 30min 
Forstår ikke hvorfor du i det hele taget overvejer gulvvarme ? Ved nybyggeri er gulvvarme en oplagt løsning. Men som et ombygningsprojekt virker det som spild af: Penge, Tid og muligvis et forøget varmespild. Du kommer slet ikke ind på HVORFOR du ønsker gulvvarme. Så noget kunne tyde på at det bare er en grille som du bare skal få ud af hovedet igen. I mit gamle hus er radiatorerne 2 eller 3 lags radiatorer. Fremløbstemperaturen fra mit gasfyr er i fyringssæsonen imellen 30 og 45 grader. Det kan jeg ikke få bedre med gulvvarme i hele huset.

Prøv det selv
Jeg kan ikke svare for OP, men for vores vedkommende var det hovedsageligt for at slippe for radioterne der sad under nogle store vinduespartier. Nok 6-7 meter i alt. Sekundært fordi det er en ret afgørende parameter for enormt mange købere. Så når vi lavede en stor investering i renovering virkede det fjollet at spare det sidste.

Argument et holdt 110% (mindst)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også