Hvorfor virker min lysdæmper ikke?

Hej. Jeg har skiftet en gammel lysdæmper ud med en touch lysdæmper. Men den virker ikke. Hvad gør jeg galt?

Hjæææælp
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken af de to ledninger Rød eller Hvid er fasen. Hvis den hvide er fase, skal de to ledninger byttes.

fase
Hvilken af ledningerne er fase?   Hvilken slags pære har du i lampen?  Lyser lampen, når du holder de to ledninger sammen?

fase
Brun er fase (med strøm)
2 STK 8,5 W pærer med stor fatning
Ja de lyser når jeg holder ledninger sammen. 
Hvis dit sidste billede er den nye dæmper, så skal den have en nul i den klemme der hedder N.
Du har en stikkontakt nedenunder, så der skal bare laves en lus fra nullen i stikkontakten til dæmperen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 12-04-2022 18:11:57

Hvis dit sidste billede er den nye dæmper, så skal den have en nul i den klemme der hedder N.
Du har en stikkontakt nedenunder, så der skal bare laves en lus fra nullen i stikkontakten til dæmperen.

 Det sidste billede er det nye. Men hvorfor virkede det så før med den gamle dæmper (ikke LED)? Og jeg aner ikke hvad en lus er. Kan jeg det? Eller skal jeg have en elektriker ud nu?


Vedhæftet billede med gamle dæmper
En lus er et kort stykke ledning i samme  dimension som de andre 1,5 mm2 . Er der en klemme med en blå knap. Er lysdæmperen beregnet til LED pærer? Hvad er typen på dæmperen?

fase
S. Fabrin skrev den 12-04-2022 18:54:06

En lus er et kort stykke ledning i samme  dimension som de andre 1,5 mm2 . Er der en klemme med en blå knap. Er lysdæmperen beregnet til LED pærer? Hvad er typen på dæmperen?

 Det er en fuga LED 180 Touch LK IR så burde vel være til LED. 


Der en klemme med en blå knap, ja. Men der var vel tilsvarende på min gamle hvor der ikke skulle 'nul' på?
som de andre skriver mangler du en nul ledning som skal monteres i den blå klemme.
Den nye type kræver nul for at fungere, det gjorde den gamle ikke.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis