Asbest

Hej med jer. 
Jeg tror måske jeg virkelig har dummet mig. 
Jeg har hevet fliser i vores køkken ned, og er nu kommet i tvivl om klæben kunne have indeholdt asbest. Jeg kan desværre ikke finde ud af hvornår de er sat op, men huset er fra 73. Så hvis det er oprindelige fliser tænker jeg der har været asbest i.

Hvad gør jeg nu? Skal jeg gå med frygten for at få kræft nu? Er der noget jeg kan gøre?
Alt er kørt væk, nyt køkken og tapet er sat op så jeg kan heller ikke få lavet en prøve😬

Inden i lyncher mig. Jeg er ikke særlig handy og var slet ikke klar over at der kunne være asbest i andet end tage. Det har jeg først fundet ud af efterfølgende😓 men ja. Jeg ved virkelig godt at jeg har dummet mig her.

Hilsen den flove
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver ikke lynchet. Du behøver slet ikke at få lungekræft, fordi du har taget et par fliser fra -73 ned. Dine fliser og køkken er kørt væk og du kan ikke få lavet en prøve på om der var asbest i fliselimen. Det ville også være for sent, når du havde banket fliserne ned. Fandt du fejlen på lyset i gangen? 

fase
Tak for de beroligende ord. 
Jeg er jo også bekymret på mine børns vegne. De har jo været i huset imens arbejdet stod på.
Og jeg har jo sådanset heller ikke sorteret det ordentligt på genbrugsstationen😬 

Jeg ved ikke helt hvad det var med lyset, men fik elektrikeren (der lavede el i det nye køkken) til at kigge på det. Nu virker det igen, så det er rart😊

Dine børn tager heller ikke skade. Hvordan vil du sortere fliser med lim på? Vil du fjerne limen fra fliserne for at sortere lim og fliser fra hinanden? Der var ikke asbest i fliselimen i -73.

fase
Der er en myte om at ganske få fibre er den visse død, men det er stadig meget få mennesker der årlig får konstateret lunge hinde kræft. Det er den sygdom der relaterer til asbest. Det på trods af at mange mennesker har været langt  mere udsat for det du muligvis har. 
Så du kan tage det ganske roligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej, man skal ikke gå i panik over asbest. Tænk på håndværkerne byggede huset. De arbejdede med asbestholdige materialer hver dag. Der blev savet i asbestplader og alt muligt.

Der har stort set ikke været brugt asbest til byggematerialer de sidste 40 år. På trods af det, er antallet af lungekræfttilfælde cirka det samme i dag som i 1980 (faldet for mænd, steget for kvinder).

Der er ingen tvivl om at asbest kan give lungekræft, men der er kæmpe forskel mellem at rive en enkelt væg ned, eller have siddet og slebet asbestholdige bremsebelægninger hver dag i 20 år.
Annonce
Af hjertet tak allemand❤️
Det var lige hvad jeg havde brug for at høre. 
Jeg blev så bekymret, også fordi det jo støvede noget at banke det skidt ned. 
Når jeg har googlet lyder det så voldsomt med forholdsregler for hvordan det skal håndteres så derfor blev jeg godtnok noget bekymret.
Tak fordi i tog jer tid til at svare😊
Men nu havde du vel maske på når du laver opgaver der støver meget?
Selvom du har fået afklaret at der formentlig ikke var asbest i, er støv stadig ikke godt for lungerne...

Allan
Altså. Jeg havde sådan en hvid støvmaske købt i byggemarkedet, på. Jeg aner ikke om det er fyldestgørende😬
Rolig Dårlighandyman man skal ikke lave alting til et problem. Man ånder støv ind overalt, lungerne renser sig selv, med det slim som man får op i munden fra lungerne. Nogle former for støv som fx asbest sætter sig fast i alveolerne og bliver ikke renset ud. Store mænger støv tager længere tid at få renset ud.

Hvis AlTo ikke har gemt sig indenfor under et 300 mm HEBA-filter vil han i løbet af den sidste måned have indåndet mere støv end du gjorde den dag du rev fliserne ned.
Om det er som arbejdstilsynet foreskriver ved jeg ikke, men jeg har brugt det samme til lignende opgaver. 

Jeg har ikke gemt mig inden for, tværtimod cykler jeg rundt i kbh med støv, bilos og anden forurening. 

Men hvis der er noget man kan undgå bør man da det :)

Jeg har da af og til også arbejdet uden maske, og det er ikke rart med støv i lunger og næse, selvom det på den lange bane måske ikke betyder noget.

Allan
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis