Asbest

Hej med jer. 
Jeg tror måske jeg virkelig har dummet mig. 
Jeg har hevet fliser i vores køkken ned, og er nu kommet i tvivl om klæben kunne have indeholdt asbest. Jeg kan desværre ikke finde ud af hvornår de er sat op, men huset er fra 73. Så hvis det er oprindelige fliser tænker jeg der har været asbest i.

Hvad gør jeg nu? Skal jeg gå med frygten for at få kræft nu? Er der noget jeg kan gøre?
Alt er kørt væk, nyt køkken og tapet er sat op så jeg kan heller ikke få lavet en prøve😬

Inden i lyncher mig. Jeg er ikke særlig handy og var slet ikke klar over at der kunne være asbest i andet end tage. Det har jeg først fundet ud af efterfølgende😓 men ja. Jeg ved virkelig godt at jeg har dummet mig her.

Hilsen den flove
Hej med jer.  Jeg tror måske jeg virkelig har... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Til S. Fabrin . JO der blev brugt Asbest i limen til fliser Alfix: til 1976 - Lip til 1973 - Pukkila til 1964. Så lige der, vejleder du ikke korrekt. 
For øvrigt skal man bruge mindst P2 maske og et HEPA hedder det hvis man skal støvsuge og det skal sidde i en støvsuger af H-klassen. 
PS forskellige former for støv kan ikke blandes sammen i debatten, sådan at man kan sige at man alligevel indånder støv, så asbest ikke betyder noget. Få gange udsættelse for Asbeststøv har vist sig at være nok til at få lungehinde kræft senere i livet. 
Der dør mellem 200 og 300 mennesker i DK af Asbest om året. Dette selv om der reelt er ret skrappe regler. 

Så stop nu med at sløse med Asbesten.. så får vi aldrig det tal ned og det kan vi ikke være bekendt.




Ja Asbest er stort set eneste årsag til Lungehindekræft... og fx. "Gør det selv folk" og nogle håndværkere ved mange gange ikke hvad de roder med. Så der kunne lungehindekræften i noget omfang stamme fra..
Du må som proffesionel rådgiver kunne give et mere præcist svar på, hvem der dør af asbestrelatere sygdomme. 

fase
Det gør nogle folk der har arbejdet med Asbest i både kort tid og lang tid. Et projekt på et par uger kan være nok..

Ing.dk/artikel/asbest-kan-give-uhelbredelig-kraeft-paa-blot-to-uger-174050
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis