Hjælp til at tolke tal fra Genvex anlæg

Vi har netop fået installeret en Genvex 360r.

Vi døjede meget med fugt på ruderne, i en sådan grad at det løb ned af dem og ned på vindueskarme.

Det lader til det har hjulpet på problemet; der er i hvert fald ikke vand på ruder og i vindueskarme mere.

Jeg er dog i tvivl om, om jeg tolker tallene korrekt.

Tilluft: Temp. på luften der kommer ind.
Udeluft: Temp. på luften udenfor.
Afkastluft: Temp. på udblæsningsluft efter Genvex.
Fraluft: Temp. på luft fra huset inden Genvex.
Fugtføler: Er det fugt % på ud- eller indblæsningsluften?
Bypass: ?
Eftervarme: ?
Forvarme: ?
Tilluftventilator: Hvor mange procent ventilator kører på.
Fraluftventilator: Samme som ovenstående.

Resten ved jeg ikke hvad betyder.

Når jeg via applikationen kan se hvilken temp. indblæsningsluften har, kan jeg så regne med det tal? Når jeg holder hånden op til indblæsningen, føles luften koldt. Men måske følelsen af luften snyder lidt.

Tænder jeg for eftervarme, stiger temp. på tilluft iflg. info applikationen. Jeg synes dog ikke at jeg kan mærke forskel på indblæsningsluften.

Er der noget jeg har overset? Der var ikke meget hjælp at hente fra ham der installerede anlægget og jeg har ikke kunne finde meget info om applikationen, eller hvordan man tolker tallene.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fugt føleren plejer i store anlæg at sidde i udblæsnings kanalen (altså udsug fra huset, men før genvexen). Den skal ligge på 40-60%, så har du en behagelig og fornuftig luftfugtighed i huset.

Dine egne beskrivelser af temperaturerne passer fint med de værdier der er vist.

En tilgangs temperatur på 18.4°C er også en kølig temperatur, men husk på, at genvex er til at erstatte at du åbner vinduer 2-3 gange dagligt, men får lidt af din varme tilbage i forbindelse med luft skiftet. Den er ikke beregnet til at være primære varme kilde, og da det i de fleste tilfælde er el-patroner, er det en meget dyr varme kilde. Dine radiatorer/gulvvarme er stadigvæk din primære varmekilde.

 

Steensen skrev den 09-04-2022 11:21:59

Fugt føleren plejer i store anlæg at sidde i udblæsnings kanalen (altså udsug fra huset, men før genvexen). Den skal ligge på 40-60%, så har du en behagelig og fornuftig luftfugtighed i huset.

Dine egne beskrivelser af temperaturerne passer fint med de værdier der er vist.

En tilgangs temperatur på 18.4°C er også en kølig temperatur, men husk på, at genvex er til at erstatte at du åbner vinduer 2-3 gange dagligt, men får lidt af din varme tilbage i forbindelse med luft skiftet. Den er ikke beregnet til at være primære varme kilde, og da det i de fleste tilfælde er el-patroner, er det en meget dyr varme kilde. Dine radiatorer/gulvvarme er stadigvæk din primære varmekilde.

 Tak for svar.

Så du mener jeg har tolket værdierne korrekt?

Vi har oliefyr/radiatorer og kan vi forvente et meget højere forbrug, nu hvor der hele tiden bliver blæst luft ind i huset? Nogle mener at vi kan forvente et meget højere forbrug. Andre siger at det bliver en minimal ændring, da fugtig luft er dyrere at opvarme end mere tør luft.

Hvem skal jeg stole på?

Jeg kan indstille ventilatoreren fra 0-4. Slukket til max. Normalt har vi den på 2. Er der noget galt med at have den på 1, hvis fugt % er passende? Jeg har fået at vide at jeg ikke må slukke for det, da der kan dannes skimmelsvamp i rørerne.
Du kan vælge trin 1 eller 2 til daglig hvis det kan holde luft fugtighed på ok niveau. Så skruer du højere op hvis i har mange gæster eller andet der kræver mere frisk luft.
Du kan ikke forvente at spare på olie fyret i forhold til det du havde før. Her havde du nemlig en alt for ringe luftskifte, med de fugt problemer du beskriver. 
Hvis du havde udluftet tilstrækkelig, så havde du brugt mere olie og Genvex kunne nok give en besparelse. 
Det er ikke luftens fugtighed i huset der afgør oleregningen. Det er isolerings graden, døre on vinduer m.m. 
Hvis du slukker anlægget så kan der opstå kondensfugt oppe i rørene. Men det gælder kun om vinteren så igennem sommer perioden hvori alligevel har åbne vinduer og dør kan du sagtens slukke den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-04-2022 13:31:11

Du kan vælge trin 1 eller 2 til daglig hvis det kan holde luft fugtighed på ok niveau. Så skruer du højere op hvis i har mange gæster eller andet der kræver mere frisk luft.
Du kan ikke forvente at spare på olie fyret i forhold til det du havde før. Her havde du nemlig en alt for ringe luftskifte, med de fugt problemer du beskriver. 
Hvis du havde udluftet tilstrækkelig, så havde du brugt mere olie og Genvex kunne nok give en besparelse. 
Det er ikke luftens fugtighed i huset der afgør oleregningen. Det er isolerings graden, døre on vinduer m.m. 
Hvis du slukker anlægget så kan der opstå kondensfugt oppe i rørene. Men det gælder kun om vinteren så igennem sommer perioden hvori alligevel har åbne vinduer og dør kan du sagtens slukke den. 

 Tak for det.


Det var nu heller ikke fordi jeg tænkte vi kunne spare noget olie. Mere en bekymring om hvor meget forbruget ville øges.

Anlægget har stået på to i nat, men jeg skruede ned på 1 i løbet af formiddagen, for at se om det kunne holde fugten væk. Den er pt. på 41% så det lader til at være ok.
den linie der hedder bypass betyder at luften der kommer udefra kan gå udenom luftveksleren i anlægget og blæse direkte ind dette sker når udsugningsluft temperaturen bliver for høj. og så er anlægget med til at køle. dette sker primært på varme dage med megen solskin hvor huset bliver for varmt.. og forvarme betyder at elpatronen ikke er tændt da veksleren sørger for en tilpas varm nok temp på indblæsningsluften.
Annonce
Jakob M. skrev den 09-04-2022 11:52:43

Steensen skrev den 09-04-2022 11:21:59

Fugt føleren plejer i store anlæg at sidde i udblæsnings kanalen (altså udsug fra huset, men før genvexen). Den skal ligge på 40-60%, så har du en behagelig og fornuftig luftfugtighed i huset.

Dine egne beskrivelser af temperaturerne passer fint med de værdier der er vist.

En tilgangs temperatur på 18.4°C er også en kølig temperatur, men husk på, at genvex er til at erstatte at du åbner vinduer 2-3 gange dagligt, men får lidt af din varme tilbage i forbindelse med luft skiftet. Den er ikke beregnet til at være primære varme kilde, og da det i de fleste tilfælde er el-patroner, er det en meget dyr varme kilde. Dine radiatorer/gulvvarme er stadigvæk din primære varmekilde.

 Tak for svar.

Så du mener jeg har tolket værdierne korrekt?

Vi har oliefyr/radiatorer og kan vi forvente et meget højere forbrug, nu hvor der hele tiden bliver blæst luft ind i huset? Nogle mener at vi kan forvente et meget højere forbrug. Andre siger at det bliver en minimal ændring, da fugtig luft er dyrere at opvarme end mere tør luft.

Hvem skal jeg stole på?

Jeg kan indstille ventilatoreren fra 0-4. Slukket til max. Normalt har vi den på 2. Er der noget galt med at have den på 1, hvis fugt % er passende? Jeg har fået at vide at jeg ikke må slukke for det, da der kan dannes skimmelsvamp i rørerne.

 Ja, jeg (og andre kan jeg se) mener du har tolket det korrekt.

Ja, du kan skrue ned på 1, især hvis huset kun er beboet af dig og evt. samlever, burde 1 være nok, mens det ville være nødvendigt med 2 eller 3 hvis du har 3-4 børn boende, f.eks. 2 teenage piger der tager time lange bade dagligt, så er 3-4 måske nødvendigt. Men som udgangspunkt vil 1 være nok, og ellers hold øje med du ligger under 60% relativ fugtighed, så er din luft kvalitet fornuftig.

Ang. olie forbruget, så vil det stige sammenlignet med før du fik genvex, da du skifter mere luft ud nu, end før du fik genvexen. Hvor meget det vil stige, har jeg ingen anelse om, men har hørt om folk hvor det stiger 10-20%, men det er i de slemme tilfælde.
Hvis du sørger for din enthalpi veksler er ren og filtrene før denne er rene, så har du mest optimal virkningsgrad på dit anlæg. Er det "bare" et kryds felt, gælder det samme, om end disse genvinder knapt så meget energi, som enthalpi veksleren, der også genvinder lidt af fugten, hvilket er gavnligt især om sommeren.

 

Steensen skrev den 09-04-2022 16:03:58

Jakob M. skrev den 09-04-2022 11:52:43

Steensen skrev den 09-04-2022 11:21:59

Fugt føleren plejer i store anlæg at sidde i udblæsnings kanalen (altså udsug fra huset, men før genvexen). Den skal ligge på 40-60%, så har du en behagelig og fornuftig luftfugtighed i huset.

Dine egne beskrivelser af temperaturerne passer fint med de værdier der er vist.

En tilgangs temperatur på 18.4°C er også en kølig temperatur, men husk på, at genvex er til at erstatte at du åbner vinduer 2-3 gange dagligt, men får lidt af din varme tilbage i forbindelse med luft skiftet. Den er ikke beregnet til at være primære varme kilde, og da det i de fleste tilfælde er el-patroner, er det en meget dyr varme kilde. Dine radiatorer/gulvvarme er stadigvæk din primære varmekilde.

 Tak for svar.

Så du mener jeg har tolket værdierne korrekt?

Vi har oliefyr/radiatorer og kan vi forvente et meget højere forbrug, nu hvor der hele tiden bliver blæst luft ind i huset? Nogle mener at vi kan forvente et meget højere forbrug. Andre siger at det bliver en minimal ændring, da fugtig luft er dyrere at opvarme end mere tør luft.

Hvem skal jeg stole på?

Jeg kan indstille ventilatoreren fra 0-4. Slukket til max. Normalt har vi den på 2. Er der noget galt med at have den på 1, hvis fugt % er passende? Jeg har fået at vide at jeg ikke må slukke for det, da der kan dannes skimmelsvamp i rørerne.

 Ja, jeg (og andre kan jeg se) mener du har tolket det korrekt.

Ja, du kan skrue ned på 1, især hvis huset kun er beboet af dig og evt. samlever, burde 1 være nok, mens det ville være nødvendigt med 2 eller 3 hvis du har 3-4 børn boende, f.eks. 2 teenage piger der tager time lange bade dagligt, så er 3-4 måske nødvendigt. Men som udgangspunkt vil 1 være nok, og ellers hold øje med du ligger under 60% relativ fugtighed, så er din luft kvalitet fornuftig.

Ang. olie forbruget, så vil det stige sammenlignet med før du fik genvex, da du skifter mere luft ud nu, end før du fik genvexen. Hvor meget det vil stige, har jeg ingen anelse om, men har hørt om folk hvor det stiger 10-20%, men det er i de slemme tilfælde.
Hvis du sørger for din enthalpi veksler er ren og filtrene før denne er rene, så har du mest optimal virkningsgrad på dit anlæg. Er det "bare" et kryds felt, gælder det samme, om end disse genvinder knapt så meget energi, som enthalpi veksleren, der også genvinder lidt af fugten, hvilket er gavnligt især om sommeren.

 Super.

Vi er 3 - min hustru, vores barn på 9 og mig. Ingen af os tager lange bade. Ikke hvad jeg vil betegne som lange bade, i hvert fald. De voksne holder sig under 5 min. Drengen nogle gange lidt længere.

Enthalpi… Det skal jeg vist lige have googlet. Jeg tror Genvex 360r kaldes en rotorveksler. 

Ang. filterskift fik vi at vide at det var fint med 2 gange årligt. En gang efter høsten (vi bor på landet, tæt på marker), og så engang til forår. Skal man bruge sådan et pollenfilter til indsugningen, eller er det overkill når ingen af os har allergi for noget?
Jakob M. skrev den 09-04-2022 17:13:53

Steensen skrev den 09-04-2022 16:03:58

Jakob M. skrev den 09-04-2022 11:52:43

Steensen skrev den 09-04-2022 11:21:59

Fugt føleren plejer i store anlæg at sidde i udblæsnings kanalen (altså udsug fra huset, men før genvexen). Den skal ligge på 40-60%, så har du en behagelig og fornuftig luftfugtighed i huset.

Dine egne beskrivelser af temperaturerne passer fint med de værdier der er vist.

En tilgangs temperatur på 18.4°C er også en kølig temperatur, men husk på, at genvex er til at erstatte at du åbner vinduer 2-3 gange dagligt, men får lidt af din varme tilbage i forbindelse med luft skiftet. Den er ikke beregnet til at være primære varme kilde, og da det i de fleste tilfælde er el-patroner, er det en meget dyr varme kilde. Dine radiatorer/gulvvarme er stadigvæk din primære varmekilde.

 Tak for svar.

Så du mener jeg har tolket værdierne korrekt?

Vi har oliefyr/radiatorer og kan vi forvente et meget højere forbrug, nu hvor der hele tiden bliver blæst luft ind i huset? Nogle mener at vi kan forvente et meget højere forbrug. Andre siger at det bliver en minimal ændring, da fugtig luft er dyrere at opvarme end mere tør luft.

Hvem skal jeg stole på?

Jeg kan indstille ventilatoreren fra 0-4. Slukket til max. Normalt har vi den på 2. Er der noget galt med at have den på 1, hvis fugt % er passende? Jeg har fået at vide at jeg ikke må slukke for det, da der kan dannes skimmelsvamp i rørerne.

 Ja, jeg (og andre kan jeg se) mener du har tolket det korrekt.

Ja, du kan skrue ned på 1, især hvis huset kun er beboet af dig og evt. samlever, burde 1 være nok, mens det ville være nødvendigt med 2 eller 3 hvis du har 3-4 børn boende, f.eks. 2 teenage piger der tager time lange bade dagligt, så er 3-4 måske nødvendigt. Men som udgangspunkt vil 1 være nok, og ellers hold øje med du ligger under 60% relativ fugtighed, så er din luft kvalitet fornuftig.

Ang. olie forbruget, så vil det stige sammenlignet med før du fik genvex, da du skifter mere luft ud nu, end før du fik genvexen. Hvor meget det vil stige, har jeg ingen anelse om, men har hørt om folk hvor det stiger 10-20%, men det er i de slemme tilfælde.
Hvis du sørger for din enthalpi veksler er ren og filtrene før denne er rene, så har du mest optimal virkningsgrad på dit anlæg. Er det "bare" et kryds felt, gælder det samme, om end disse genvinder knapt så meget energi, som enthalpi veksleren, der også genvinder lidt af fugten, hvilket er gavnligt især om sommeren.

 Super.

Vi er 3 - min hustru, vores barn på 9 og mig. Ingen af os tager lange bade. Ikke hvad jeg vil betegne som lange bade, i hvert fald. De voksne holder sig under 5 min. Drengen nogle gange lidt længere.

Enthalpi… Det skal jeg vist lige have googlet. Jeg tror Genvex 360r kaldes en rotorveksler. 

Ang. filterskift fik vi at vide at det var fint med 2 gange årligt. En gang efter høsten (vi bor på landet, tæt på marker), og så engang til forår. Skal man bruge sådan et pollenfilter til indsugningen, eller er det overkill når ingen af os har allergi for noget?

 Pollen filter er en god ting, da det også er så fin-masket at det fanger støvet fra markerne når de pløjer/harver etc.

Rotor veksler er ofte en enthalpi veksler, dvs. en overflade der overfører både varme/energi og lidt fugt, hvilket hjælper med til at holde fugt niveauet oppe, især når der varmes kraftigt i vinter halvåret.

 

Ok.

Tak for alle svarene.

Jeg har lige været en tur på loftet for at se anlægget for første gang.

Jeg havde indtryk af at alle rør skulle isoleres, eller er der noget jeg har misforstået?

Røret der leder luften ud af huset (fra Genvex til taghætte) var ikke helt isoleret. Ca. halvdelen af røret havde sådan en strømpe på, mens resten var uden isolering.

Er det ligemeget når det bare er luft der skal blæses ud?

Jeg kunne desuden se at røret der leder luften fra badeværelse, køkken og bryggers, var skåret ned isoleringen, med isolering ovenpå. Der var dog ingen strømpe på.

Ville det gøre nogen forskel hvis der kom strømpe på, og det stadig lå skåret ned i isoleringen?


Den del af røret med strømpe på er sikkert en flexibel lyddæmper. Og hverken luft ind eller ud af huset skal isoleres. 
Det der ligger nede i isolering skal ikke have strømpe på.  
Dog er det lidt bedre med isolering omkring rørere end de blot ligger nede i isolering. Det er i hvert fald et krav at isolering slutter tæt hele vejen rundt og at rørene ligger så langt nede imod den varme side som muligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis