Hjælp til at tolke tal fra Genvex anlæg

Vi har netop fået installeret en Genvex 360r.

Vi døjede meget med fugt på ruderne, i en sådan grad at det løb ned af dem og ned på vindueskarme.

Det lader til det har hjulpet på problemet; der er i hvert fald ikke vand på ruder og i vindueskarme mere.

Jeg er dog i tvivl om, om jeg tolker tallene korrekt.

Tilluft: Temp. på luften der kommer ind.
Udeluft: Temp. på luften udenfor.
Afkastluft: Temp. på udblæsningsluft efter Genvex.
Fraluft: Temp. på luft fra huset inden Genvex.
Fugtføler: Er det fugt % på ud- eller indblæsningsluften?
Bypass: ?
Eftervarme: ?
Forvarme: ?
Tilluftventilator: Hvor mange procent ventilator kører på.
Fraluftventilator: Samme som ovenstående.

Resten ved jeg ikke hvad betyder.

Når jeg via applikationen kan se hvilken temp. indblæsningsluften har, kan jeg så regne med det tal? Når jeg holder hånden op til indblæsningen, føles luften koldt. Men måske følelsen af luften snyder lidt.

Tænder jeg for eftervarme, stiger temp. på tilluft iflg. info applikationen. Jeg synes dog ikke at jeg kan mærke forskel på indblæsningsluften.

Er der noget jeg har overset? Der var ikke meget hjælp at hente fra ham der installerede anlægget og jeg har ikke kunne finde meget info om applikationen, eller hvordan man tolker tallene.

Vi har netop fået installeret en Genvex 360r. Vi... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 09-04-2022 23:41:22

Den del af røret med strømpe på er sikkert en flexibel lyddæmper. Og hverken luft ind eller ud af huset skal isoleres.
Det der ligger nede i isolering skal ikke have strømpe på.  
Dog er det lidt bedre med isolering omkring rørere end de blot ligger nede i isolering. Det er i hvert fald et krav at isolering slutter tæt hele vejen rundt og at rørene ligger så langt nede imod den varme side som muligt. 

 Ok.

Kan man få nogle strømer der ikke skal trækkes over rørene? Jeg vil helst være fri for at skille noget ad. Eller er det nok at pakke glasuld ned omkring dem?

Hvad mener du med at rørene ligger så langt nede mod den varme side som muligt?
Du kan isolere med glasuld lamel måtte. 50 mm i 2 lag. Du skære en passende længde som kan nå lidt mere end rundt om røret. Så sættes det fast med ståltråd som købes på en vindsel. Yderste lag skal tætnes i alle samlinger med alu tape. Jeg vil tro at rockwool lamelmåtte er lige så god. Det er ikke helt billig. Du kan jo starte med at skære en med rør diameter + 50 mm og så gange det med 3,14. Så får du ca den længde du skal have. Men efter første skæring så ved du hvordan du skal skære den næste. 
Når anlægget er lavet så kan du ikke ændre på placering af rørene, men jo længere nede imod det varme loft de ligger des bedre er det isolerings mæssig. Så er der mere isolering over rørene. Men de går ofte over spærene så giver jo lidt sig selv. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for det.
Hej, jeg har også et Genvex ECO 360 R anlæg i min kælder jeg har observeret følgende:
Fugtmåler står ALTID på 41 %, jeg har fire andre fugtmålere i lokaleren og de er enige i målingerne og variere med den reelle luftfugthed(Tror ikke fugtmåler i Genvex virker??).
Når varme genvinding kører og der er lav luftfugtighed ude, genfugter rotoren luften så der bliver ved med at være høj luftfugtighed i kælderen(EG - Fugtregulering, er altid slået fra ... især fordi at Genvex altid mener der er 41% i kælderen.... ).

Er det noget du/andre har oplevet?
PR121212 skrev den 23-06-2022 13:42:33

Hej, jeg har også et Genvex ECO 360 R anlæg i min kælder jeg har observeret følgende:
Fugtmåler står ALTID på 41 %, jeg har fire andre fugtmålere i lokaleren og de er enige i målingerne og variere med den reelle luftfugthed(Tror ikke fugtmåler i Genvex virker??).
Når varme genvinding kører og der er lav luftfugtighed ude, genfugter rotoren luften så der bliver ved med at være høj luftfugtighed i kælderen(EG - Fugtregulering, er altid slået fra ... især fordi at Genvex altid mener der er 41% i kælderen.... ).

Er det noget du/andre har oplevet?

Det er ikke det jeg oplever. Fugtmåleren kører op og ned. Har vi lige været i bad, stiger fugten. Nogle gange til 55-60%. I løbet af et stykke tid falder den igen. Hvor lang tid det tager før den falder tilstrækkeligt, afhænger af hvordan vejret er udenfor; temperatur, hvilket niveau ventilatoren kører på og om vi har åbnet vinduet. Typisk er den mellem 35-47% et stykke tid efter bad.

Måske fugtføleren ikke virker, som du selv er inden på.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis