Ventilation af bad

Er det lovligt at montere en ventilator i en ydervæg i bruseområdet (vådzone) på et badeværelse. Ventilatoren kan til nød sidde i 225 cm højde, men måtte gerne komme 10 cm længere ned.

Hvilke krav er der til el? Pt. er der ikke jord i badeværelset.

Min idé er at køre et 2-leder kabel (med tænding udenfor badeværelset) direkte i en dobbeltisoleret ventilator, der helst skulle sidde i en højde af 215 cm.

Spørger, fordi min elektriker har fået en blodprop midt i projektet - og gider ikke have en anden på banen i mellemtiden.

Mvh.

Jan R.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ventilator skal placeres i område 2 eller 3. Område 2 og 3 er området over 2,25 m over gulv og udenfor det lodrette plan der afgrænser dit brusemråde. Så hvis du godt kan lide at overholde reglerne så skal den 2,25 m over gulv. (Men husk du må ikke pille ved fasen når du er i bad selv om den sidder 2,25 m over gulv :shock: )

Mht. jordforbindelsen er jeg ikke sikker.
Iflg. stærkstrømsreglementet skal "Metalliske gas-, vand-, varme- og afløbsrør samt ventilationskanaler." forbindes til jord. Hvis du ikke har metalliske ventilationsrør og der IKKE er en jordklemme på din ventilator tror jeg ikke du vil blive offentligt afstraffet for at sætte den op uden jordforbindelse. Hvis der er en jordklemme vil jeg mene du skal føre jord frem.

Og så skal du have monteret et HPFI relæ hvis du ikke har det i forvejen.

mvh
Jens
Hej Jens,

Tak! Godt jeg har en meget fleksibel tommestok :wink:
Må jeg køre kablet direkte i? Regner med det kommer via hulmuren og ind langs PLASTIC ventilationsrøret og direkte ind i bagfætteren på ventilatoren.

HPFI relæet var det første, der kom op, da jeg overtog huset. Elektrikeren fandt så mange "fuglereder" rundt omkring, at det første vi gjorde var at klippe alt fra og montere relæet samt en masse ekstra sikringsgrupper. Lidt sjovt, at vi på havde en fejlfri tilstandsrapport desangående (især fordi der var sænkede lofter og blød ledning trukket igennem vægge m.v.). Siden har han renoveret hele installationen, så alt bare spiller efter bogen - og det skulle badeværelset jo også gerne blive.

Mvh.

Jan R.
Du ikke bare må, du nærmest skal trække kablet direkte ind i ventilatoren. Du må ikke sætte en stikkontakt op og en samledåse vil også være på kant med reglerne.
Træk et kabel med jord i så er den del af installationen i hvert fald fremtidssikret, hvis du en dag skal sætte en ventilator op med jordforbindelse. Jordlederen lader du bare være med at forbinde.

mvh
Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis