Carport dimensionering

Hej!
Jeg er i gang med at lave skitser til fremtidig carport. Den skal være så simpel i opbygningen som muligt, da der ikke er meget plads at gøre med. I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om dimensionering af blandt andet remme.

Carporten bliver 570x340, cirka 200 cm 90x90 stolper på støbte punktfundamenter med stolpesko.

Spærafstand bliver 60 c/c med 45x170. Hvilket skulle give et maksimalt spænd på 351.

Taget bliver med 2.5% hældning, og med tagpap på tagkrydsfiner TG2…hvor tykt skal krydsfineren være?

Undersiden bliver forskalling og Troltekt.

Spørgsmålene er:
- kan jeg nøjes med 3 søjler i hver side, på 90x90?
- hvor stor skal remmen på hver side være? - kan det blot være en liggende stolpe. Alternativt 2 stykker spærtræ, der bliver samlet.
- trykimprægnering? Skal noget af træet være trykket, når der ikke er kontakt med jord? Alt træværk bliver skærmet mere eller mindre for vind og vejr med fibercememt.
-tykkelse på tagkrydsfiner?

Se gerne skitser (og beklager mine kragetæer)😀
På forhånd tak!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først: Jeg kan ikke dimensionere din rem præcis.
Jeg har dobbelt carport med 100 x100 rem Her er spænd på 240 og med tydelig nedbøjning efter 40 År på ca 25 mm Så det er i underkanten 
Man har i tømrer beregninger en tommelfinger regel omkring 1/7 del punkt. Det betyder at der er en slags ligevægt i 1/7 del af spændviden. Hvis du f.eks. laver en samling lige oven på stolper, så vil bjælken nedbøjes på hver side af samlings punkt. Kommer samlingen 1/7 del fra understøtning så ophæver kræfter på den ene side delvis kræfter på den anden side 
Med din skitse får du et spænd på 285 cm på remmen hvis stolper er helt ude i hjørne af carport. Hvis du trækker stolper 40 cm ind ( ca. 1/7 del af 285 ) Så får du spænd på 245 cm. Det er vigtig med en rem i fuld længde, og kan du ikke det så skal samlingen ligge de 40 cm fra midterstolpen. . 
Det næste er stabilitet i din konstruktion. Hvis du bruger almindelige nedstøbte stolpesko vil det blive noget meget dinglende konstruktion hvis du ikke har plader eller kryds i alle retninger. Derfor bør du bruge stolpesko med støtte 0,5 m op på stolpen. Fiber cement plader giver en begrænset styrke over for vridning. Men det er ret nemt at lave og skrå stiver bag pladerne. Der er lidt vanskeligere i den åbne side.  Du kan forbedre stabilitet ved at lade 1/2 af stolpe tykkelse ligge op på siden af remmen. Så ligger remmen på 45 mm hylde og der er en del af stolpen som kan skrues fast på siden af remmen. Kan den 1/2 stolpe komme længere op ( de 170 mm ) Så kan den fastgøres imellem 2 spær på et stykke lægte. Så har man 270 mm af stolpen som øger stabilitet. ( ved rem på 100 mm ) 
Du kan bruge 18 mm tagkrydsfiner men jeg ville bruge 21 mm Der er ikke stor prisforskel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand, tusinde tak for et dejligt fyldestgørende svar!

Lige lidt opfølgende:

-Har du noget læsestof på 1/7-reglen?
-En 100x100 rem er for lille men stadig “kun” 25 mm nedbøjning. Kan man ikke antage at 2 stykker spærtræ på eksempelvis 45x170 ville være mere en rigeligt så?

Jeg er i øvrigt kommet frem til, at eftersom der skal fibercement på, at så er antallet af stolper egentlig irrelevant. Forstået på den måde, at der kan komme flere på hvis nødvendigt.

Der kommer selvfølgelig afstivning på kryds bag pladerne på de 3 lukkede sider.
Jeg kan i øvrigt tilføje, at der nærmest ikke er nogen vindpåvirkning på ydersiden af de to langsider, da de begge vil støde op mod husmure. Jeg har dog ikke mulighed for at sætte remme på disse.
En 45 x170 er meget stærkere end 100 x100 Og har du dækket af på 3 sider så betyder den højde jo ikke noget. Jeg havde i mit hoved at du ville lave en carport med afdækning på 2 sider. 
Jeg kender ikke læsestof omkring 1/7 reglen. Det er sikkert i træinfo eller andre tømrer fagbøger, men de skal ofte købes eller lånes på bibliotek . 
Det er en gemmelkendt håndregel. Hvis man ser industri byggeri hvor der er stålbuer så er åsene altid samlet 70-80 cm fra understøttelse ved 4-5 m spænd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis