El vandvarmer til gulvvarme

I disse tider med ekstreme energipriser har jeg naturligvis kigget på, hvordan jeg kan sænke forbruget af el og gas (vi har naturgas). 
For de fleste vil en varmepumpe være en oplagt løsning, men det er ikke tilfældet for os. Jeg har været forbi et par firmaer,  der leverer varmepumper, men med en tilbagebetalingstid på 18-23 år, så ser jeg ikke nogen fidus i at gå den vej.
Til gengæld kunne jeg godt være fristet til at investere i et solcelleanlæg, der vil kunne mere end halvere vores nuværende el-udgifter ligesom opladning af elbil stort set vil være gratis. 
Men vil det være muligt at opvarme huset vha en gennemstrømningsvandvarmer i f.eks 8 ud af 12 måneder om året, da jeg ikke forestiller mig, at de mørke måneder vil kunne levere strøm nok til en sådan løsning? 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kort og godt NEJ !!!!

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
OK hvis du absolut vil bruge el til at opvarme et gulv , så støber man et elvarmekabel ned i gulvet , det var meget brugt for 30-40 år siden , men der er ikke meget , hvis noget strøm at hente fra et solcelle anlæg i de kolde måneder hvor behovet er størst , vejen frem er en varmepumpe .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg vil protestere lidt mod karlsmarts kategoriske svar. En gemmemstrømningsvandvarmer er der slet ikke el nok til, men hvis du køber en 200l vvb som kan kobles til cirkulation af det varme vand Det er så bare ikke brugsvand som cirkuleres, men radiatorvand. så kan du varme på den i de timer hvor el- en er billig. Men jeg ville nok i stedet for lave en akku tank med elpatron.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det bider sig selv lidt i halen med ønsker og krav.
Man har mest brug for varme om vinteren, og elbil lades oftest om natten hvis man bruger den til arbejde  Uden at kende dit hus eller andet så kunne jeg gætte på 25 w /kvm til opvarmnings behov i normal vinter vejr. ( 50 w/kvm hvis det er hårdere vinter med blæst) Og så skal dit hus endda være rimelig isoleret. Så 120 kvm  x 25 = 3000 w altså 3 kw
Elbil oplades med måske 6 kw. men i en kortere tid. Derudover har du det almindelige forbrug med lys- køl/ fryser - komfur m.m. 
Solceller giver måske 3 kw ( eller 6 kw ved stor anlæg) men det er i bedste fald om dagen ved højsommer.
De fleste dage efterår og vinter vil de give 1/10 del altså 300 - 600 W på kortere dage
Det eneste som solceller er gode til at forsyne er vandvarmer til bad, strøm til vaskemaskine tørretumbler o.s.v. Altså de ting som også skal bruges om sommeren og som kan styres lidt på brugs tidspunkt. Og så naturligvis elbil hvis man kan lade om dagen. Det overskud som de laver kan man sælge ud på nettet. Men det er til næsten ingen penge. 
Du betaler både el pris og afgift + nogle andre punkter og så moms af det hele Når du sælger tilbage får du kun lidt under elprisen. 
Der er i øjeblikket tiltag med at man kan lade elbilen med "solskin" og så bruge denne som batteri til at forsyne med lidt gemt " solskin" Men det er vist mest på forsøgs stadie. 
Man skal jo også have en vis sikkerhed for at der en strøm på til kørsel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er vist nok meget optimitisk med 25 W pr. m2  det er mest normalt med 50-100 W pr m2 , med mindre man vil fryse når vi har  en vedholdende iskold  østenvind   i kulingstyrke , som vi tit og ofte har sidst på vinteren , chileffekten på huset køler huset markant ned og kræver meget varme tilført .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Til orientering, så kommer de fleste solcelleanlæg nu med mulighed for akkumulering af el i et batteri. Derfor bliver der ikke tale om at sende overskydende el tilbage i det offentlige elnet.
Som sagt er varmepumpe ikke en løsning. Den vil være betalt tilbage når den skal udskiftes og det giver ingen mening.
karl smart skrev den 04-04-2022 11:23:52

OK hvis du absolut vil bruge el til at opvarme et gulv , så støber man et elvarmekabel ned i gulvet , det var meget brugt for 30-40 år siden , men der er ikke meget , hvis noget strøm at hente fra et solcelle anlæg i de kolde måneder hvor behovet er størst , vejen frem er en varmepumpe .

 Jeg har ingen planer om, at banke min gulve op og lægge elvarme når der i forvejen ligger vandbåren gulvvarme.

Hvad fyrer du med nu siden det giver så lang en tilbagebetalings tid ? 
Jeg synes at hører tilb,b, tider på 5 - 8 år. hvis man går fra olie eller gasfyr. 
Kan du henvise til 1 solcelle system med batteri. Det lyder interessant men jeg har ikke hørt om det endnu. Undtagen på forsøgs basis, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Erik  solceller m batteri     Er det ik sådan noget som du efterspørger. Jeg har selv været interesseret men det er for dyrt når ens inverter ikke er beregnet til batteri. Hvis inverteren bryder ned så vil jeg da overveje det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis