El vandvarmer til gulvvarme

I disse tider med ekstreme energipriser har jeg naturligvis kigget på, hvordan jeg kan sænke forbruget af el og gas (vi har naturgas). 
For de fleste vil en varmepumpe være en oplagt løsning, men det er ikke tilfældet for os. Jeg har været forbi et par firmaer,  der leverer varmepumper, men med en tilbagebetalingstid på 18-23 år, så ser jeg ikke nogen fidus i at gå den vej.
Til gengæld kunne jeg godt være fristet til at investere i et solcelleanlæg, der vil kunne mere end halvere vores nuværende el-udgifter ligesom opladning af elbil stort set vil være gratis. 
Men vil det være muligt at opvarme huset vha en gennemstrømningsvandvarmer i f.eks 8 ud af 12 måneder om året, da jeg ikke forestiller mig, at de mørke måneder vil kunne levere strøm nok til en sådan løsning? 
I disse tider med ekstreme energipriser har jeg... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja med de astronomiske gaspriser , så står folk jo nærmest på venteliste til at få en luft/vand varmepumpe , og den er normalt meget hurtigt tjent hjem , 6-8 år , og så er der jo også forsynings sikkerheden , og med de faldne elpriser vi forventer snart slår igennem på grund af masser af nedbør her i vinter i nordskandinavien , til at drive vandkraftturbinerne i Norge og Sverige ,  som det sidste år  næsten har stået stille på grund af vandmangel.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er helt korrekt hvad Karl smart er inde på Elprisen afhænger for en meget stor part af nedbørs mængde i Norge. Den sne der er til rådighed når det smelter er helt afgørende for opfyldning af vanddepoter. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
karl smart skrev den 04-04-2022 18:03:16

Ja med de astronomiske gaspriser , så står folk jo nærmest på venteliste til at få en luft/vand varmepumpe , og den er normalt meget hurtigt tjent hjem , 6-8 år , og så er der jo også forsynings sikkerheden , og med de faldne elpriser vi forventer snart slår igennem på grund af masser af nedbør her i vinter i nordskandinavien , til at drive vandkraftturbinerne i Norge og Sverige ,  som det sidste år  næsten har stået stille på grund af vandmangel.

 6-8 år? Du glemmer vist nogle parametre i det regnestykke. 

ev elmand skrev den 04-04-2022 15:10:59

Hvad fyrer du med nu siden det giver så lang en tilbagebetalings tid ? 
Jeg synes at hører tilb,b, tider på 5 - 8 år. hvis man går fra olie eller gasfyr. 
Kan du henvise til 1 solcelle system med batteri. Det lyder interessant men jeg har ikke hørt om det endnu. Undtagen på forsøgs basis, 

 Viasol tilbyder bl.a en løsning m. batteri. Men der er mange der har det som en del af deres løsning i dag. 

Henrikndk. 
Hvad opvarmer du med i dag og til hvilken pris? 
Hvis du har så lang tilbagebetalings tid så tyder det på at du fyrer meget billig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du har stort set ikke andre valg end en varmepumpe , hvis du vil have en årlig lavere varmeregning , du kan godt investere i solceller på taget , men det vil nok aldrig tjene sig hjem ., med en årlig stigning alene i år på ca 30000 kr på gasregningen for mange , det beløb op imod en investering på ca 100000 til en luft/vand varmepumpe , vil da hurtigt have tjent sig hjem , altanativt så er der jo luft/luft varmepumper , til opvarmningen og en elvandvarmer til varmt brugsvand , men så må du undvære gulvvarmen .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 05-04-2022 11:08:54

Du har stort set ikke andre valg end en varmepumpe , hvis du vil have en årlig lavere varmeregning , du kan godt investere i solceller på taget , men det vil nok aldrig tjene sig hjem ., med en årlig stigning alene i år på ca 30000 kr på gasregningen for mange , det beløb op imod en investering på ca 100000 til en luft/vand varmepumpe , vil da hurtigt have tjent sig hjem , altanativt så er der jo luft/luft varmepumper , til opvarmningen og en elvandvarmer til varmt brugsvand , men så må du undvære gulvvarmen .

 Nu er det nok de færreste, der kan få installeret en varmepumpe for 100.000.....
I vores tilfælde hedder det minimum 140.000 (har modtaget 2 tilbud) og med en halvering af varmeudgiften, samt forrentning af investering kan det aldrig blive tjent hjem på den tid, som flere skriver.

Jeg synes at begrebet tilbagebetalingstid er en mærkelig størrelse. De fleste ting  anskaffer vi fordi vi gerne vil ha dem. Hvis du bygger et nyt hus så koster det x-antal kr. Og du snakker ikke om tilbagebetalingstid. 10 år senere vil du gerne skifte gasfyret og pludselig bliver det vigtigt og stoppende for lysten til at skifte, at det måske ikke "forrenter" sig betaler sig tilbage. Men der er jo ingen materielle ting som ikke bliver slidt ned. så derfor kan man ikke forlange at besparelsen skal kunne betale den nye opvarmning. derudover er udregningen altid baseret på nu og her. Hvad bliver gasprisen fremover /elprisen?  Da vi skiftede til piller var tilbagebetalingstiden 3år ved den aktuelle olie pris, men olieprisen faldt ret meget  derefter, så det blev nok 8-9år. samtidig med at det egentlig var noget sludder for oliekedlen var fulstendig udslidt  så egentlig skulle man regne med afskrivning. Så hvis man skifter til en mere miljøvenlig opvarmning og prisen bliver ca det samme som før så er det da en helt fin løsning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Man kan godt få batteri til solceller, men det er ikke realistisk at gemme strøm fra sommer til vinter. På sommerdage kan man gemme fra dag til nat. At bruge strøm fra batterier til opvarmning er helt urealistisk. Hvis man har et lille superisoleret hus, der kan klare sig med 1 kW varme i de 3 koldeste måneder, man vil opvarme med strøm gemt fra sommeren skal man have et batteri  på ca. 2400 kWh.

Teslas PowerWall er til at gemme strøm fra solceller. Den er aldrig solgt i Danmark, men for 5 år siden havde det en estimeret salgspris på 48.700 kr plus montering. Det var for et batteri med inverter på 14 kWh. Der vil altså skulle bruges 170 stk altså en investering på over 8 millioner plus montering. Hvis man også vil have lys i huset om vinteren skal der selvfølgelig bruges flere.

I dag skal man nok regne med den dobbelte pris for et 14 kW batteri til solceller.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis