Rådne brædder

Hej
Vi er lige gået igang med at renovere vores garage og vaskerum. I den forbindelse har vi revet den gamle loft beklædning med (den bestod af gipsplader, alu dampspærre og ca 10 cm isolering). På undersiden af taget er der en del sorte plamager, de føles ikke fugtige eller rådne, skal vi gøre noget ved det? Det er et flat tag med tagpap.
Der udover er der et par rådne brædder rundt om den ene udluftninghætte. Er vi nød til at skifte de rådne brædder ovenfra? Eller kan bare sætte nogen nye brædder på nede fra? De rådne brædder føles ikke længer våde.
Der har været været aftrak fra en tørretumbler igennem den udluftningshætte, det har bare været lavet ved at man har skåret et hul i loftbeklædningen, fjernet isoleringen og trukket en flexslange fra tørretumbleren til udluftningshætten. Jeg går ud fra at det har givet nogen kondens som har fået træet til at rådne. Når jeg sættet det nye loft op, hvordan skal jeg så lave aftrækket fra tørretumbleren så det ikke rådner igen?

Jeg håber at alt dette giver mening, og at I har et par gode råd🤗

På forhånden tak. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal skifte de sorte/rådne brædder. Det sorte kan godt være svamp.

Du har ikke tilstrækkeligt med ventilation i loftsrummet. Har isolering været skubbet helt op under taget?

Der skal være min 50mm mellemrum mellem oversiden af isolering og brædder, og alle alle dele af loftsrummet skal have uhindret adgang til frisk luft, dvs. der hvor der er bjælker på tværs, skal der enten etableres udluftningshætte til det fri, eller forbindelse på tværs af bjælkelaget.

Hvis man kan lave udluftning i hver ende af taget, med et areal på 100cm2 pr. Spærfag, er det at foretrække.

Elektronikteknikeren
Aftræk fra tumbler skal føres op så det er helt tæt. Desuden skal røret være isoleret oppe i loftsrummet.
Det kan du gøre ved at sætte et firkant plast rør på udluftnings hætten med samme dimension. Og isolere denne 
Så kan tumbleres slange tætnes nede i vaskehuset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis