Loft (hverken Spartel/maling vil hæfte)

Hejsa,

Vores loft (puds?) ude i gangen (90 år gamle kbh bygning) driller.

Jeg har prøvet at male med Iso-maling, det gad ikke rigtig at hæfte.

Efterfølgende har jeg prøvet at grovspartle igår, her til morges faldt det også ned.

Hvad gør jeg galt her? Loftet føles tørt og virker ikke kalkholdig. Det skal lige siges der har været en gamle vandskade i loftet, men det er tørt og mange år siden! Se billed.

Hvad kan gøres? 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv evt med at sprøjte lidt vand på før du spartler. Hvis det fejler så sæt da bare en gipsplade op =)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for tip, men nogen ide om hvorfor det ikke gider binde? 
Det svært at sige (for mig). Er du sikker på det er puds?
Hejsa! Efter nærmere undersøgelse ligner det et ordentligt lag kalk der sidder på. Hvis jeg skraber det af indtil pudsen, kan jeg så køre spartel på igen?
Det er jo ikke sikkert, at der er et intakt og pænt lag puds bag kalken. Du risikere at ende med, at skrabe det hele af og så er det nok lettere med en gipsplade, som Operdan forslog.

Men mon ikke du kan klare det med en gang forankringsgrunder før du maler eller spartler igen? Det vil jeg tro. Det ville være nemt og et forsøg værd.

Mvh. AllanE
Annonce
Hej Allan, det er ret meget kalk når jeg køre en finger over, tror du forankringsgrunderen vil kunne klare det? Mit forbehold for gipspladen er kabel bakkerne der køre rundt i gangen kan man muligvis ikke komme til efterfølgende med en plade. Hvis jeg vælger gips, kan jeg så bare skrue en plade direkte op i loftet?
personligt ville jeg helst bruge noget forskalling mellem gipsplade og loftet. jeg ville være bange for kondens. Men jeg er personligt i tvivl her. Men så skal du så have forlænget dit lampeudtag eller brugt en afstandsring.

Hvis kabelbakkerne giver problemer og du er utryg ved det elektriske så er det nok bedst at få fjernet alt kalken og så spartle på ny. 

Jeg har ikke erfaringer med forankringsgrunder her, det kan være det virker.
Jeg er lidt i tvivl mht. grunding af kalk, hvis det er et meget tykt lag. Lad os lige se om der er andre der kan byde ind her.

Plan C kunne være at male det med kalkmaling...

Mvh. AllanE
Jeg prøver at skrabe det af/vaske det af. Jeg kan allerede ser noget mere grovkornet der ligner pudsen bag i som ikke smitter af. Så prøver vi at spartle igen 🥳!
God fornøjelse   

Fortæl gerne hvordan det går og hvordan slutresultatet bliver.

Mvh. AllanE
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også