Tag på mit hus fra 1969

Godaften
Jeg ejer et hus fra 1969 med ca. 50 cm udhæng i bredde (se billede på type af hus - har ikke navn for typen?).
Sagen er den, at sidste tagryg, tættest på gavl, burer en del nedad (hvis jeg står og kigger på det fra husets længde side). Det samme fænomen i begge ender af huset.
Jeg har set det samme på nogle huse i kvarteret i samme type.

Men er det normalt?

En tømrer jeg har haft ude siger, at det er almindeligt for lige netop den her type hus, men at gavlen  også kan være for tung eller spærrene kan have givet sig med tiden.

Hvad tænker i?

Det er svært at se på billede, så har bare markeret med rødt ovenover, hvor det er.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er IKKE normalt. Hvorfor er beklædningen af gavlen ført længere ud en muren i gavlen?
Grunden til din rygning buer er at al beklædning på din gavl hænger i taglægterne som kun er dimensioneret til tagpladerne.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 24-03-2022 18:51:23

Det er IKKE normalt. Hvorfor er beklædningen af gavlen ført længere ud en muren i gavlen?
Grunden til din rygning buer er at al beklædning på din gavl hænger i taglægterne som kun er dimensioneret til tagpladerne.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du synes, at det er unormalt, at huset ser ud som det gør. Der er rigtig mange huse af den her slags, hvor udhæng er længere ude end murstensvæg. Så forstår ikke helt din undren?

Det er jo bygget sådan fra fødsel. 
Din gavl og udhæng er helt normalt for huse af den årgang. Normalt er gavltrekanten bygget op med et såkaldt hjælpespær, som bærer beklædningen. Hjælpespæret hænger i lægterne ofte suppleret med ekstra lægter, som er sømmede til to spær længere inde. Gavltrekanten kan godt give sig lidt, så det får det udseende som dine gavle har fået. Din tømrer har helt ret i sin udtalelse.

fase
S. Fabrin skrev den 24-03-2022 19:25:01

Din gavl og udhæng er helt normalt for huse af den årgang. Normalt er gavltrekanten bygget op med et såkaldt hjælpespær, som bærer beklædningen. Hjælpespæret hænger i lægterne ofte suppleret med ekstra lægter, som er sømmede til to spær længere inde. Gavltrekanten kan godt give sig lidt, så det får det udseende som dine gavle har fået. Din tømrer har helt ret i sin udtalelse.

Tak for svar. Jeg forstår hvad du siger. 

1. Vil gavlen kunne falde sammen over tid så? 2. Eller stopper det med at give sig? 3. Er det et rent kosmetisk problem?

Huset har i forvejen skifertag og ovenpå det eternittag. Jeg har så efterfølgende fået en tømrer til at skrue kompaktlaminat i eksisterende træudhæng.

1. Her er jeg så i tvivl, om 2 tage samt supplerende udhæng kan blive for tungt for det der holder det oppe? 2. Ja, hvor meget kan konstruktionen egentlig holde til?

Du har jo næsten bedt om, at gavlen synker lidt ved at bruge tungere materialer uden at fjerne de oprindelige materialer. Gavlen falder ikke ned, men hold øje med den. Den tømrer, der har lavet ændringerne, burde have gjort dig opmærksom på, at ændringerne kunne medføre det du ser nu. Det kræver så godt nok en erfaren tømrer.

fase
Annonce
Det falder ikke ned, og er kun et kosmetisk problem. Over tid vil det ikke komme længere ned og det har sikkert allerede stabiliseret sig. 
Inde bag den røde kant er der ofte en rem som ligger hen over ydermuren og som også går ud til hjælpespær. Men det ser jeg ikke på billedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 24-03-2022 21:48:06

Du har jo næsten bedt om, at gavlen synker lidt ved at bruge tungere materialer uden at fjerne de oprindelige materialer. Gavlen falder ikke ned, men hold øje med den. Den tømrer, der har lavet ændringerne, burde have gjort dig opmærksom på, at ændringerne kunne medføre det du ser nu. Det kræver så godt nok en erfaren tømrer.

Men tagryggen så også sådan ud inden der kom kompaktlaminat op. Så det har været et eksisterende inden. Det er ikke kommet efter. Men jeg er klar over, at det er en ekstra byrde for taget.

Det var også bare mere, hvad jeg kan regne med mit hus kan bære. Der er jo flere huse, der har udhæng udover ydermur, får smidt ekstra udhæng på eksisterende udhæng samt har under- og overtag. Men er det for tungt for husets konstruktion?
ev elmand skrev den 24-03-2022 23:02:22

Det falder ikke ned, og er kun et kosmetisk problem. Over tid vil det ikke komme længere ned og det har sikkert allerede stabiliseret sig.
Inde bag den røde kant er der ofte en rem som ligger hen over ydermuren og som også går ud til hjælpespær. Men det ser jeg ikke på billedet. 

Tak for svar. Der er en rem over ydermur hele vejen rundt huset. Det du mener med en rem der går ud til hjælpespær. Er det ligesom vist på det billede jeg lige har vedhæftet? I så fald er det ikke tilfældet, at huset ser sådan ud som vist på billedet. 

Ja netop. På det billede af huset med den rådne remende,  bæres hjælpespær på samme måde som andre spær. Så i dit tilfælde hænger hjælpespæret i de 6-7 lægter i hver side som også under støtter taget. 
Jeg vil tro at dit hus ser ud som nu også om 20 år

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 25-03-2022 08:49:12

Ja netop. På det billede af huset med den rådne remende,  bæres hjælpespær på samme måde som andre spær. Så i dit tilfælde hænger hjælpespæret i de 6-7 lægter i hver side som også under støtter taget.
Jeg vil tro at dit hus ser ud som nu også om 20 år

Tak for brugbar hjælp. Det vigtigste for mig var egentlig bare at få ro i sindet med, at det ser normalt ud ift. den hustype, som jeg har købt.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også