Tag på mit hus fra 1969

Godaften
Jeg ejer et hus fra 1969 med ca. 50 cm udhæng i bredde (se billede på type af hus - har ikke navn for typen?).
Sagen er den, at sidste tagryg, tættest på gavl, burer en del nedad (hvis jeg står og kigger på det fra husets længde side). Det samme fænomen i begge ender af huset.
Jeg har set det samme på nogle huse i kvarteret i samme type.

Men er det normalt?

En tømrer jeg har haft ude siger, at det er almindeligt for lige netop den her type hus, men at gavlen  også kan være for tung eller spærrene kan have givet sig med tiden.

Hvad tænker i?

Det er svært at se på billede, så har bare markeret med rødt ovenover, hvor det er.
Godaften Jeg ejer et hus fra 1969 med ca. 50 cm... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
MichaelRM skrev den 25-03-2022 11:42:58

ev elmand skrev den 25-03-2022 08:49:12

Ja netop. På det billede af huset med den rådne remende,  bæres hjælpespær på samme måde som andre spær. Så i dit tilfælde hænger hjælpespæret i de 6-7 lægter i hver side som også under støtter taget.
Jeg vil tro at dit hus ser ud som nu også om 20 år

Tak for brugbar hjælp. Det vigtigste for mig var egentlig bare at få ro i sindet med, at det ser normalt ud ift. den hustype, som jeg har købt.

Normalt problem på en 53år gammel tagkonstruktion, ja muligvis.

Men ville selv som køber gå udenom et hus med 'svaj i ryggen', det er jo meningen at tagryg skal være lige!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men ville selv som køber gå udenom et hus med 'svaj i ryggen', det er jo meningen at tagryg skal være lige!
/BOFH

Som køber ville jeg spørge/undersøge, hvad svajet skyldes. Når man ser de forskellige boligprogammer, bliver der aldrig vist undersøgelser af bygningen, men man kan finde på at sige nej til et hus fordi farven i en væg ikke er som ønsket. Det er fa....e uprofessionelt. og vildledende. Det samme gør sig gældende med renovering på fire dage. Det er også vildledende i allerhøjeste grad, fordi det tager fire uger.

fase
Os der hjælper familie ( og konen ) med at renoverede hus, burde kunne få sådanne programmer forbudt   
Der er ingenting der stemmer. Tørretider på beton, maling m.m. passer ikke ind i programmets skarpe tidsplan. 
Jeg kender på ret tæt hold en tømrer der har arbejdet på sådan et program ( helvedes hus ) og hans oplevelse er meget negativ. Det firma han arbejder for vi ikke deltage igen i lignende programmer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 25-03-2022 13:44:48

MichaelRM skrev den 25-03-2022 11:42:58

ev elmand skrev den 25-03-2022 08:49:12

Ja netop. På det billede af huset med den rådne remende,  bæres hjælpespær på samme måde som andre spær. Så i dit tilfælde hænger hjælpespæret i de 6-7 lægter i hver side som også under støtter taget.
Jeg vil tro at dit hus ser ud som nu også om 20 år

Tak for brugbar hjælp. Det vigtigste for mig var egentlig bare at få ro i sindet med, at det ser normalt ud ift. den hustype, som jeg har købt.

/BOFH

Ofte kræver det også, at man har den fornødne viden om sådan noget, når man køber hus. Det er ikke alle der har, inklusiv mig selv. 

Du siger du vil gå udenom et hus med svaj i ryggen. Men så spørger jeg. Hvad kan jeg gøre ved svajet, når det skal forbedres?

Du siger du vil gå udenom et hus med svaj i ryggen. Men så spørger jeg. Hvad kan jeg gøre ved svajet, når det skal forbedres?

Det der kan gøres, er med nogle donkrafte at hæve/løfte gavlen og udhængsspæret op på den rigtige plads. Derefter skal det fastholdes med nogle bjælker fastgjort indvendigt til 3 eller 4 af de nærliggende spær. Måske 2 eller 3 bjælker i hver side.

Udhængsspæret med gavlbeklædningen hænger jo nu alene i nogle forholdsvis tynde lægter, og det er disse lægters opgave, som de nye bjælker skal erstatte.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
knudr skrev den 26-03-2022 13:43:31

Det der kan gøres, er med nogle donkrafte at hæve/løfte gavlen og udhængsspæret op på den rigtige plads. Derefter skal det fastholdes med nogle bjælker fastgjort indvendigt til 3 eller 4 af de nærliggende spær. Måske 2 eller 3 bjælker i hver side.

Udhængsspæret med gavlbeklædningen hænger jo nu alene i nogle forholdsvis tynde lægter, og det er disse lægters opgave, som de nye bjælker skal erstatte.

Der vil være en hvis risiko for at skifer + plader går i stykker under den operation. Jeg ville som minimum forsøge at få løsnet eller afmonteret de 2-3 lag plader (og evt lægter der gennembryder skiferlaget) nærmest gavlen før jeg forsøgte det. Rygning ligeså.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der vil være en hvis risiko for at skifer + plader går i stykker under den operation. 

/BOFH

Selvfølgelig er det ikke uden omkostninger....

Venlig hilsen
Knud
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også