Spær beregner

Hej jeg er i gang med at få lavet en garage hvor jeg har fået den gode ide at bruge taget som terrasse men tænker der skal laves en spærberegning er der en standart beregning man kan bruge for dette ? 

Bygningen er i ydre mål 6×10 meter med et fald på 20 cm over de 6 meter
Der skal være tagpap og så træ terrase 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv evt. at spørge på trælasten - måske har de en byggeteknikker der har styr på tingene.
En tagterrasse skal dimensioneres til en bevægelig last på 350 kg/m2, foruden standardlasterne. 

Søren O
Jeg er ret sikker på at det står i BR 18. Nu er det ikke noget jeg normalt beskæftiger mig med, men jeg arbejder lidt på et altan projekt. I mine notater har jeg noteret bevægelig last 250 kg/m2 + 50 % sikkerhed - i alt 375 kg/m2. Og det er endda i den lave konstruktionsklasse (til og med 1. sal).
Der må være andre herinde der har erfaringen.

Søren O
Søren O skrev den 20-03-2022 09:53:50

Prøv evt. at spørge på trælasten - måske har de en byggeteknikker der har styr på tingene.
En tagterrasse skal dimensioneres til en bevægelig last på 350 kg/m2, foruden standardlasterne. 

 Så hvis jeg laver det med deres beregninger for tungt tag burde det være fint nok, tænker du?

295x45 og pr 40cm 
Nej, nej, slet ikke. Mener tungt tag står til at veje 55 kg/m2. Så skal du lægge de 375 kg oveni. Det giver i alt 430 kg/m2, altså ca. 8 gange større belastning.
Der er så noget med sne og vindforhold, det tæller sikkert kun med 1 gang. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis