Gulvvarme direkte på eksisterende underlav

Hejsa!

Der skal gulvvarme i en tilbygning fra 1985 (pt. kun el-radiator). Jeg læser på bolius, at de eksisterende 100 mm godt, men ikke nok hvis jeg vil etablere gulvvarme, så SKAL der være 300 mm isolering i gulvet. Er det korrekt? 

Hvis ikke, skal der så, jf. nedenstående beskrivelse, gøres andet end

  • Fjerne eksisterende gulv
  • Etablere fugtspærrer på betonlag
  • Gulvvarmeplader (25 mm)
  • Gulvpap
  • Gulv (14 mm)
Konstruktion af tilbygningen: 

  • Fundament af beton 30x100 cm med indv. isolering på den øverste del. 
  • Gulvet støbes af 8 cm beton ovenpå 15 cm drænlag. 
  • Der isoleres med 10 cm Rockwool lamelgulvplader, hvorpå lægges en 22 mm spånplade. Herover gulvbelægning. 
  • Væggene er en let trækonstruktion med 15 cm mineraluld. 
  • Udvendig beklædning med træplader af samme slags som husets gavltrekant. 
  • Taget hælder 5 mod øst' og bæres af 9 spær 38x125 mm med bræddebeklædning. Herover 20 cm isolering af mineralulds-underlagsplader og -lameltagplader dækket af tre lag tagpap.
Det ville være mega fedt, ikke at skulle banke gulvet op. 

Mvh Henrik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med de historisk høje energipriser , så er 300 mm langt i underkanten , til et nogenlunde økononisk gulvvarme , behøver man min 400 mm helst 500 mm isolering i gulvet .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Uden at vide en skid om det, så er der vel ingen grund til at isolere gulvet i en tilbygning på 20 kvm, 2-4 gange så godt, som resten af huset på 150 kvm?

Som skrevet er der 150 mm i vægge og 125 under loft (tilbygning), så lyder 400 mm voldsomt. Tager jeg fejl?
Da man placerer varmeafgiveren i en yderdel af huset ( gulvet ) så skal isoleringen være i absolut top for at minimere varmen der ikke komme huset til gode , men som fiser ned i jorden , isoleringen havde været som bolius skriver fint til væg baseret radiatorer , du kan da godt nøjes med de 100 mm i gulvet , og lave gulvvarme , men det bliver en dyr opvarmnings måde .Pøj pøj

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er jo netop den højere gulv temperatur der er årsag til at ekstra isolering er nødvendig. Ved radiatorer kan du risikere at der er fodkoldt. Det vil sige gulvtemperaturer på ca. 15 - 18 grader. Jordtemperatur under gulvet 8-10 grader. 
Ved gulvvarme har du gulvtemperatur på ca, 28 -30 grader Du fordobler altså temperatur forskellen. Det ville vær eok hvis vi har rigelig og billig energi. Men med fuld pris og sikkert stigende priser ville jeg absolut få det helt op at ringe når man er i gang.
Din 8 cm beton er ret let at hugge op. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke fordi jeg vil rette. men 23  C i  ca 1.8 m  højde giver som regel en gulvtemperatur med 100 mm isolering på ca 19 C  , og ja hvis der skal  være økonomi i det her projekt , så skal der laves et nyt højtisoleret gulv .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Tak for rettelsen, det ændrer ikke på princippet i det. 
Ellers var jeg lige ved at rose Karl Smart for hans nuancerede indlæg omkring emnet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det må  jeg jo have tilgode .........
,

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Her på egnen kalder vi det ros.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle svarene og beklager jeg ikke lige levede op til jeres svartid :-)

Det lyder til at betongulvet må op, graves dybere og isoleres ordentligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis