Strøm og betydning

Hej Jeg har et gammel komfur som snart bør udskiftes. Pengene er små så må nok starte med et brugt komfur.

På teknisk skole lærte jeg at gul grøn blev brugt til jord.
Blå var oftes nul ledning. Men nu begynder hukommelse og drille lidt for lære sagde i enkelt tilfælde blev det også brugt som fase.

Jeg har vedhæftet et billede af installation som den er i dag. Det ser noget anderledes ud end det jeg lærte på skolen.
Jeg er tvivl om Hvad R står for den sags skyld (S,T,O).

Kristian
Hej Jeg har et gammel komfur som snart bør... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og på dit nye komfur, vil det jo være klogt at se hvilke farver der er forbundet til hvad inde i komfuret. Hvis man tror blå altid er nul, kan man jo på viste billede se at det ikke altid er tilfældet🤪

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lige et sidst spørgsmål. Jeg er blevet lidt usikker. Jeg Målt spænding R -> O  -  S-> O  og T -> O og alle lige på cirka 230v. Det nye sted komfur skal tilsluttes til har kraftstik udtag.
Derfor er jeg nød til og købe en stik prop. https://www.jemogfix.dk/stikprop-440v-graa/7110/9412463/  - Jeg må antage efter måling at komfur har været korrekt forbundet. Derfor tænker jeg og flyttet sort nul ledning til nul udtag på stik prop. Derefter flytte Jord (Gul/Grøn) til Jord udtag på stik prop osv. Er det korrekt måde eller overser jeg noget.

Kristian
Altså du har købt et brugt komfur, som skal tilsluttes til det udtag du har målt på ? 
Så bør du koble kabel i komfur så Lys blå sidder i 0 ( NUL ) efter den tegninger der er bagpå komfur. Så montered lysblå til O i væggen. Det er ikke godt at bruge sort da de ikke er nemme at skelne fra hinanden i kablet. 
Hvor komme stikkontakt så ind i billedet. 
Hvis det gamle komfur bliver flyttet et andet sted hen så bør du også flytte ledninger i komfur tilslutning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du flytter til et udtag, som er en stikkontakt, hvor det viste stik passer i, skal nullen forbindes til klemmen yderst til venstre. For nu at undgå alt for mange fejl, bør du vise et billede af monteringen i komfuret, så der kan laves en anvisning på monteringen af stikket. Desuden vil det være fint med et billede af tilslutningsdiagrammet på komfuret, fordi det måske kan tilsluttes to faser og nul.

fase
Komfur er pt. koblet til hjemme hos mig og det er også der billede er. Min pige bor stadigvæk i  hendes eget hus. Men hendes komfur er gået i stykker. Jeg kan bedst undvære komfur indtil vi får lidt bedre økonomi. Hos hende er der et kraft stik udtag. Men jeg tager mit udstyr med og måler mig frem. Mange tak for hjælpen alle sammen og undskyld forviring. 

Kristian
Prøv allerførst at skifte alle sikringer i tavlen hos din Pige. Jeg har flere gange fået til opgave at tilslutte nyt komfur, og hvor det så viste sig at det blot var en sikring der var gået i gruppe tavle. 
Du kan naturligvis også måle dig frem i stikkontakt tilslutningen. 
Du har ikke behov for at købe ny stikprop, da der allerede sidder en på hendes nuværende komfur, hvis det viser sig at der skal byttes om på komfurer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis