Strøm og betydning

Hej Jeg har et gammel komfur som snart bør udskiftes. Pengene er små så må nok starte med et brugt komfur.

På teknisk skole lærte jeg at gul grøn blev brugt til jord.
Blå var oftes nul ledning. Men nu begynder hukommelse og drille lidt for lære sagde i enkelt tilfælde blev det også brugt som fase.

Jeg har vedhæftet et billede af installation som den er i dag. Det ser noget anderledes ud end det jeg lærte på skolen.
Jeg er tvivl om Hvad R står for den sags skyld (S,T,O).

Kristian
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det her er installationen

Kristian
Det bedste ved tvivl er at måle sig frem til faser og nul. Farverne kan man ikke altid stole på. Blå er nu dedikeret til nul. I mange år var den anbefalet. Og før har den også været brugt til fase. 
R S og T er faser. Betegnelserne kommer vist af placeringen på de gamle belaster, altså Rod, Stamme og Top. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

I dit tilfælde er nul der hvor der står 0 og den er sort.
Men det er altid en god ide at måle hvad der hvad. Strømmen er totalt ligeglad med hvilken farve ledningen har, så derfor skal der altid kontrolleres hvad der er hvad.

Som Kemit skriver så er R-S-T faser. Og som han skriver så var det en huske regel at Rod-Stamme-Top var måden de enkelte tråde hang på den gamle el master, så rækkefølgen var den samme alle steder.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for forklaring. Det er rart lige og have forståelsen. Det der forvirret mig var at nul ledning var sort og jeg havde lært noget andet på skolebænk. Men ja som i siger mål sig frem altid er vejen. Tak forklaring. God dag i det skønne vejr

Kristian
Det er da den blå der er nul og de 3 sorte faser , gul/grøn jord , da nullen var sort var jordledningen rød .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 15-03-2022 17:54:00

Det er da den blå der er nul og de 3 sorte faser , gul/grøn jord , da nullen var sort var jordledningen rød .

 Det har du ret i.
Men hvis du kikker på selve afbryderen så står der 0(nul) over den sorte.
Så er der 2 brune, en blå og gul/grøn.
Man kan lige skimte tilgangsledningerne, og her det fra venstre: Hvid, blå, grøn/gul, brun og sort.

Så det handler vel om bare at sætte en polsøger på, så finder trådstarter hurtigt ud af om der er "power" på den blå eller den sorte ledning.
Op i revyen med farverne, det kan jo være en amatør der har monteret ledningerne, og det ville ikke være første gang i verdenshistorien at nogen har lavet koks i farverne... Strømmen er ligeglad, den løber bare igennem alle farver       


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
kristian2510 skrev den 15-03-2022 13:49:51

Ps Rod Stamme Top det er da til og huske :)

 Lige bortset fra at det nu hedder L1, L2 og L3.   


fase
Sidst var det en elektrikker (Cirka 7 år siden) der monteret. Jeg spurgte forsigtig om det ikke var blå der skulle være nul. Jeg fik af vide at det var ham som var fag manden. Set i bakspejlet kan jeg godt forstå hvorfor han blev ireteret. Han får sikkert man af de kloge bemærkninger. 

Kristian
Der skal du lægge din teknisk skole viden væk og måle på installationen. Det er lavet noget atypisk 
Hvis vi skal gå frem efter opmærkning så er RST de 3 faser og O er nulleder. Men så ser jeg øverst at der er lyse blå ind på S klemmen og Sort på = klemmen.
Det kan meget vel være korrekt hvis installationen er lavet omkring 1970 
Tilledning burde så være monteret med Lyseblå i O 
Derfor er det her vigtig at måle sig frem. Du skal måle spænding R -> O  -  S-> O  og T -> O  I alle tilfælde skal voltmeter vise ca. 230 V  Er det tilfældet  bytter du om på de 2 yderste så Lyseblå sidder i O 
Dette svar fik jeg skrevet meget tidligere men ikke trykket på send. Så undskyld hvis jeg genteger noget som er skrevet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis