downlight montage

Er der lovgivet regler om, hvor mange downlight lamper der må monteres sammen fra samme strømkilde, når de sløjfes ?
Leverandøren angiver ikke noget i sin brugsanvisning 
Det er små effekt Watt LED lamper langt under 10 Watt stykket
Er der lovgivet regler om, hvor mange downlight... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
svar: Det er svært at diskutere de teoretiske antal ledninger når der tilsyneladende bevist laves en misforståelse ?
Jeg forstår bare ikke udsagnet
Men tak alligevel for svar, som i sig selv, håber jeg, er opstået på grund af en misforforståelse
Der er intet bevidst forsøg på misforståelse fra min side. Har jeg udtrykt mig ukorrekt i de faglige termer ? Måske

Disse LED lamper er udført med en tilslutning til jordforbindelse. Skal en sådan jordforbindelse altid bruges ?
I manualen til disse LED downlights vises ikke nogen jordforbindelser. LED lamperne er i udførelsen IP 22
På en måde forstår jeg godt Eriks udsagn, fordi du tilsyneladende har set på, hvad fabrikanten anfører som det maksimale antal ledere i hver klemme. Dernæst spørger du, om der kan monteres to leder i hver klemme. Det burde være klart at to er mindre end fem, eller hvad mener du med spørgsmålet?
Hvad står der i monteringsanvisningen til dine downlighs? Kan du ikke oplyse, hvilke lamper, det drejer sig om. Det er umuligt ar rådgive dig, når du ikke vil opgive, hvad der skal monteres. Desuden er du blevet bedt om en skitse over placeringen af dine downlights. Om der skal bruges jordforbindelse afhænger af, hvad fabrikanten foreskriver og hvor de placeres. Igen kom nu med nogle data.

fase
Der er jord klemme med jordsymbol i samledåserne, men jeg kan nu se med lup og god belysning, at der ikke er nogen forbindelse til selve lampen fra jordlemmen
Fabrikanten beskriver heller ikke jordforbindelse i sin brugsanvisning
Skal man så forbinde lamperne i klemmerne forfra i lampeudtaget. Må der anvendes tyndere lednings tværsnit end 1,5 mm2. Der må forbindes 2 lamper pr klemme men med 0,75 mm2 tråd. Inde og udedørs placering IP 23. De må godt monteres ude står der, men så skal der jo jordforbindelse på, men jordforbindelsen er tilsyneladende ikke ført til selve lampen. Det giver ikke mening for mig. Jeg skal forsøge at skitsere noget. Lamperne er ikke store 7  -8 W stykket
Jordfobindelsen kan godt være den klemme, som er mærket med jordtegnet og dermed forbinde de udvendige metaldele til jord. Din skitse vil hjælpe meget, og så skal du fortælle, hvad lampen hedder. Hvad er det der er så svært ved at fortælle fabrikatet på lamperne?

fase
Nordlux beskriver Nordlux Triton som værende dobbeltisoleret, så der kan du bruge tolederkabel. EGLO Ranera kan jeg ikke se om er dobbeltisoleret, så det undersøger du selv.

fase
Tak for svar. Undskyld svartiden, min internetforbindelse er ikke fungerende lige nu
vægten skrev den 17-03-2022 13:28:51

Tak for svar. Undskyld svartiden, min internetforbindelse er ikke fungerende lige nu

 Hvordan kommer du så til at skrive denne besked, i øvrigt bestemmer du selv, hvornår du vil svare.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis