downlight montage

Er der lovgivet regler om, hvor mange downlight lamper der må monteres sammen fra samme strømkilde, når de sløjfes ?
Leverandøren angiver ikke noget i sin brugsanvisning 
Det er små effekt Watt LED lamper langt under 10 Watt stykket
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du med strømkilde mener tilslutnings sted i installatiomen så er der jo generelle regler. Det gælder mest belastning af kabler og sikrings størrelse. Jeg ved ikke hvo stort et antal du drømmer om. 
Med ved de små LED spot er det ret stort antal. Der er forskellige forhold som jeg ikke kender hos dig, men de første 100 stk ville sikkert ikke give problemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fra lampeudtag en udløbsroset i væggen eller en stikkontakt, 13 ampere 230 volt AC
Jeg har våde drømme om en del af dem, måske 50 styk eller mere i loftet og andre steder, kan nøjes med det halve, hvis det ikke er tilladt, ellers kan man måske dele strømkredsene fra 2 eller flere sikrings grupper eller flere lampeudtag i samme gruppe og udløbsrosetter lignende.
Der anvendes installationskablet (70 graders C) så der er vel ikke noget opvarmnings problem antar jeg
Er 100 lamper i samme sløjfe kreds virkelig lovligt ?
Er 100 lamper i samme sløjfe kreds virkelig lovligt ?
Så længe du ikke overskrider sikringens mærkestrøm, kan du installere det antal, du ønsker. Du skal dog være opmærksom på, at den konstante belastning ikke overskride 3 timer ad gangen.


fase
en alm 10 A lys grp kan tage det der svarer til 2300 watt og hvis vi antager at hvert spot er på 7 watt (som eksempel) så kan der monteres 2300/7 = 328,5 spot på den installation, med andre ord det er ikke antallet der afgør om det er lovligt med strømforbruget som sætter grænsen. om 70 grader er lovligt kommer an på hvad  producenten af spottet forlanger. i dag er LANGT de fleste installationskabler godkendt til 90 grader, kan faktisk ikke huske hvornår jeg sidst er stødt på et installationskabel der ikke var godkendt til 90 grader.
Tak, og må man sætte 2 sløjfede rækker spots til samme udløbsroset eller lampeudtag, hvis der er plads  klemmerne, eller skal det altid være en samlet række af sløjfer af downlights fra samme udløbsroset / lampeudtag ?
Det er 3 x 1,5 mm2 massiv tråd, må man det, hvis der er plads i klemmerne ?
Annonce
ja det må man gerne ( hvis man er elektriker for det er jo en fast installation og ret beset så er det aut. arbejde, men schyy)
Jeg antog at det var en "overkommelig" antal du ønskede at sætte, derfor mit skud på mindst 100. 
Når der regnes med spot alene på en gruppe så er udregning fra naturligvis korrekt, 
( Bortset fra den 1/2 spot som vist ikke må monteres, da man ikke må ændre på godkendt materiel   )
Men en almindelig installation indeholder oftest mere forbrug end lige netop spots, derfor det der sjus på 800 - 1000 W forbrug.
Og de må gå i en lang kæde eller tilsluttes som 2 eller flere kæder fra samme udtag. Man skal dog altid overholde fabrikantens anvisninger på antal ledere i et udtag.( her dåse og lampeudtag) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg forstår, at man må anvende installations kabel 3x1,5 mm2 med massive ledere til videreførsel af lampefobindelserne til 5 - 10 W LED spots i stedet for "download kabel" med 3x flertrådet ledere 1,5 mm2. Er det korrekt ?

Angående fabrikantens anvisninger:
Hvis fabrikanten har angivet maximum 5 ledere pr. klemme af 1,5 mm2 massiv tråd i et 5 polet udtag, er der plads til 2x fase 2x nul og 2x mellemledere og 2x jord. Det bliver 2 pr. klemme. Er det så også tilladt samtidig at montere udgangen til 2 kredse lamper, nemlig 2x mellem (tændleder), 2x nul og 2x jord til de samme klemmer, det bliver 2 ledere ekstra med 1,5 mm2 i alt, så der bliver 4 forbindelser pr. klemme til 3 af klemmerne ?

Udgangene til lamperne er monteret med 1,5 mm2 massiv tråd installations kabel, og de kan dårligt forbindes til de udgange på lampeudtaget, der er indrette til en flertrådet ledning som er 0,75 mm2, der er ikke plads

Må man derfor forbinde udgangen til lamperne til de klemmer, der er til 1,5 mm2 i stedet ?

Må man blande fler - trådet og massiv ledning i samme klemmer ?
Lederne, som forbindes på bagsiden af lampeudtaget, hører til den faste installation. Tilledninger til brugsgenstande for bindes til afgangsklemmerne, som befinder sig på forsiden under låget.
Flertrådede ledere forsynes med tyller, som presses på med egnet værktøj, og virker så som massive ledere.
Kan du ikke lave en skitse over lamperne og oplyse om de kræver jordforbindelse. Skitsen kan give oplysninger om det måske er nok med en afgang fra lampestedet.
Hvilke spots er det du vil montere.

fase
Det er svært at diskutere de teoretiske antal ledninger når der tilsyneladende bevist laves en misforståelse. En klemme er i den forbindelse et hul med en skrue der klemmer ledninger. 
Du starter med at skrive maks. 5 leder pr. klemme - - -  Det er ikke maks. 2 men maks. 5. Der er naturligvis klemmer på både bagside og forside. 
Kabler må af elektriker forbindes på bagside af udtag. Det er også det mest korrekte da det vil se noget dumt ud at få kabel ned igennem loftet for så at tilsluttes forfra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis