Forstærkning af rem til foldedøre

Hej alle.

Jeg skal her til sommer have fjernet nogle vinduespartier og en terassedør og erstatte dette med et parti foldedøre, fra min stue ud til terassen. (ca. 7-8 elementer).

Murhullet vil ca. blive 2,20m x 5,5m. Min hus er et parcelhus fra 1966 så foldedørene skal hænge i den bærende rem. Men jeg har forstået på en håndværker at remmen skal forstærkes.

Jeg vil selv montere rammen og foldedørene... Men jeg aner faktisk ikke noget som helst om denne forstærkning som håndværkeren fortæller er af jern. Hvor stor skal den være? Hvordan ser den egentlig ud? Sidder den på ydersiden? (Min kone spørger).

De håndværkere jeg har snakket med er interesserede i at sælge mig materialerne og selv montere.. så de er ikke så nemme at lokke detaljer ud af.

Har i noget info der kan pege mig i den rigtige retning så jeg kan finde ud af om jeg skal forstærke remmen og i så fald, hvem kan hjælpe mig videre?

På forhånd mange tak.

Daniel
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mange har en stolpe af damprør mellem sektionerne og beklædt det.
Spørgsmålet er umuligt at hjælpe med uden nogle flere detaljer - tegninger, billeder, hvordan er det nuværende opbygget, eksisterende understøtning, tungt/let tag, overetage? Egenvægt af elementerne og noget info om planen for hvordan foldedørens sektioner skal kunne deles? (eg. 3 til venstre + 4 til højre - eller alle til højre etc).

Har selv en foldedør i samme størrelse fra Lacuna så har været igennem noget af det samme, og det er ikke nødvendigvis et trivielt regnestykke eller arbejde at udføre. De fleste foldedøre fungerer ud fra et tophængt system med en føreskinne i top og et anslag i bunden, ofte forudsættes relativt stramme krav til stivheden at underlaget hvor det hænges op - med krav om 3lags ruder er total -og punktbelastningen på et givet sted ikke triviel når flere elementer af ~80Kg/stk hænger statisk eller flere bliver kørt sammen mod siden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH.

Ja naturligvis. Jeg er i gang med at samle alle disse informationer sammen og skriver dem her inde så snart som muligt..

Og tak for svar! Det sætter jeg virkelig pris på. :-)
Så har jeg lidt mere info:

Let tag styrkeklasse K18
Taghældningen 21 gr.
Gitterspær
Bølgeeternit 
Dimension på rem: 100x114
Tagspænd: 7,34 m
Åben spænd døre: 5,25 m

Jeg vil sikkert vælge Outline foldedøre. Tor det bliver 8 dørpartier, når hulmålet er: (2,20m X 5,25m)

Jeg har lige efterspurgt et tilbud så jeg kender ikke vægten af elementerne endnu.

Jeg vedhæfter også et par billeder. På det ene har jeg tegnet en rød firkant som viser hulmålet hvori foldedørene skal sidde. På begge side af foldedørens ramme, vil der være bærende væg.

Hvad er mine muligheder? Er det muligt at sætte noget uden på selve remmen, så det ser ud som om remmen bare bliver lidt tykkere?

På forhånd mange tak for hjælpen...
Annonce
Når der er så lidt højde at gøre godt med tror jeg kun det kan løses med noget jern.
Er du sikker på dimension af nuværende rem? Virker allerede småt hvis den ikke er højere.
Står vinduer helt op til hinanden eller er der noget bag dækbrættet som støtter op imod remmen?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Og husk at remmen allerede er belastet mere end oprindelig beregnet med den eventuelle snetryk der kan komme fra overdækket terrasse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BOFH skrev den 11-03-2022 14:47:23

Når der er så lidt højde at gøre godt med tror jeg kun det kan løses med noget jern.
Er du sikker på dimension af nuværende rem? Virker allerede småt hvis den ikke er højere.
Står vinduer helt op til hinanden eller er der noget bag dækbrættet som støtter op imod remmen?

/BOFH

 

Godt spørgsmål. Jeg tager et dækbræt af i morgen eller snarest og rapporterer tilbage. Ja der er remmens dimension..

Jeg vender lige tilbage…


ev elmand skrev den 11-03-2022 17:31:37

Og husk at remmen allerede er belastet mere end oprindelig beregnet med den eventuelle snetryk der kan komme fra overdækket terrasse. 

 Tak for info..

BOFH skrev den 11-03-2022 14:47:23

Når der er så lidt højde at gøre godt med tror jeg kun det kan løses med noget jern.
Er du sikker på dimension af nuværende rem? Virker allerede småt hvis den ikke er højere.
Står vinduer helt op til hinanden eller er der noget bag dækbrættet som støtter op imod remmen?

/BOFH

 Så har jeg været ude og se bag dækbrædderne og vinduerne står helt op til hinanden. Der er ikke nogen form for afstivning eller stolper i det parti ruder og terrassedør du kan se på billedet.


Hvis der kræves forstærkning af remmen har jeg en forhåbning om at få fat på noget jern som har samme højde som remmen og kan lægges uden på den. Måske kan man få en profil som ligner en retskinne?

Dimensionen på remmen er god nok. Det er standard for alle de huse som ligger i mit område…
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis