Forstærkning af rem til foldedøre

Hej alle.

Jeg skal her til sommer have fjernet nogle vinduespartier og en terassedør og erstatte dette med et parti foldedøre, fra min stue ud til terassen. (ca. 7-8 elementer).

Murhullet vil ca. blive 2,20m x 5,5m. Min hus er et parcelhus fra 1966 så foldedørene skal hænge i den bærende rem. Men jeg har forstået på en håndværker at remmen skal forstærkes.

Jeg vil selv montere rammen og foldedørene... Men jeg aner faktisk ikke noget som helst om denne forstærkning som håndværkeren fortæller er af jern. Hvor stor skal den være? Hvordan ser den egentlig ud? Sidder den på ydersiden? (Min kone spørger).

De håndværkere jeg har snakket med er interesserede i at sælge mig materialerne og selv montere.. så de er ikke så nemme at lokke detaljer ud af.

Har i noget info der kan pege mig i den rigtige retning så jeg kan finde ud af om jeg skal forstærke remmen og i så fald, hvem kan hjælpe mig videre?

På forhånd mange tak.

Daniel
Hej alle. Jeg skal her til sommer have fjernet... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det dur desværre ikke med et jern der kun er fladt, hvis det kun kan/skal sidde på den ene side så er er et UNP -profil du skal bruge som boltes fast gennem remmen.
Alternativt kan remmen i det stykke måske erstattes med en HEB bjælke.
Det gyldne spørgsmål er hvor høj/tyk/stærk den skal være? Har prøvet at plotte det info du har givet i Lillehedens online beregner og der skal en bærende facadebjælke med det spænd være ca 50cm høj...
Dvs at den del er du nødt til at betale en ingeniør for at få beregnet, og som du er ved at blive klar over så er det ikke en triviel opgave at understøtte alt det eksisterende mens forstærkningen etableres.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 12-03-2022 19:36:49

Det dur desværre ikke med et jern der kun er fladt, hvis det kun kan/skal sidde på den ene side så er er et UNP -profil du skal bruge som boltes fast gennem remmen.
Alternativt kan remmen i det stykke måske erstattes med en HEB bjælke.
Det gyldne spørgsmål er hvor høj/tyk/stærk den skal være? Har prøvet at plotte det info du har givet i Lillehedens online beregner og der skal en bærende facadebjælke med det spænd være ca 50cm høj...
Dvs at den del er du nødt til at betale en ingeniør for at få beregnet, og som du er ved at blive klar over så er det ikke en triviel opgave at understøtte alt det eksisterende mens forstærkningen etableres.

/BOFH

 Tusinde tak for din gode support.. Det gav mig noget værdifuld info at gå videre med :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis