Koble cisterne til afløb

Hej. 
Det skal installeres et et væghængt toilet på vores lille badeværelse.
Mit problem er at afløbet i gulvet, desværre ikke er placeret lige under cisternen. 
Er der en smart løsning, så man kan føre et bøjet rør op til cisternen? Hvad har jeg konkret brug for?
Får jeg et problem med at lave en halvvæg der dækker cisterne, nu hvor afløbet er placeret et stykke inde i rummet?

På forhånd tak. 



Venlig hilsen



Mads
Hej.  Det skal installeres et et væghængt toilet... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er netop som din tegning viser. Lægter er træ blot mindre dimension og billigere end reglar. 
Gulvet er nylagt ? ? ja så forstår jeg igen ting 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Så tænker jeg også at skrue et stykke spærtræ fast på tværs i midten, således at der er noget der kan holde inddækningen, i form af vådrumsgipsplader.

Har du en ide til hvilke dimensioner spærtræet bør have og hvilke skruer der skal bruges? Franske skruer?  

Venlig hilsen



Mads
Jeg synes stadig det er overkill med spærtræ. Det er jo ikke en overetage der skal holdes på plads.
Jeg vil stadig anbefale lægter link for eksempel, som fastgøres med 70-80 x 5 mm skruer skruer og 8 mm rawl plug. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, jeg forsøger med lægter. Tror du to lag gips til forenten af cisterne, der er udskåret og tilpasset hullerne, kan klare trykket fra toilettet, uden at der sættes fliser på? 

Vh 

Venlig hilsen



Mads
Jeg ville fortrække 15 mm fibergips. Det er noget stærkere og så kan du nøje med 1 lag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Forstår jeg det rigtigt, at forskallingen skal placeret som illustreret på billedet? Altså bagsiden af cisternen skrues fast på lægten, som udgør en "firkant". Både foroven og forneden.?

Altså, lægten skal IKKE side på fronten af cisterne, således at cisternen er placeret "inde" i forkanterne.

Vh 

Venlig hilsen



Mads
Det er rigtigt at den blå ramme med cisternen skal være længst væk fra væggen. Toilettet hænger på den blå ramme.

fase
Det du har vist er ok. 
Du skal også forberede en plade ( af Gips / eller fibergips ) foran og på toppen . Derfor skal rammen udvides så den også kan holde de plader på plads. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan ikke helt greje tilkoblingen af afløbet til cisternen. 
Har jeg de rigtige rør og i hvilken nummer-rækkefølge tilslutter jeg og skærer til?
Læg mærke til at jeg har købt 2 bøjninger, da afløbet i gulvet, er skævt placeret.

Lad mig høre fra jer og om jeg har behov for andre rør. Måske skal bøjningerne være i en mindre dimension?

Vh

Venlig hilsen



Mads
Jeg tror ikke du skal bruge nr. 1 Det er en tilslutning for almindelig toilet
Nr 2. skal sidde på stativet hvor du viser en rød ring. Muffen fremad og den tynde ende må gerne dreje lidt til venstre så den har retning hen imod nr. 0.
 Der skulle gerne være en plastholder som fastholder røret til stativet. denne skal sidde i de 2 firkanthuller.
Mon ikke det er nr. 4 som øger diameter fra ca. de 80 mm til 110 mm denne skal så sidde på nr. 2 nedefra 
Den del af nr. 2 som vender nedad må gerne kortes op forinden så der er plads til din 110 mm bøjning nr. 3 og / eller 7. 
Måske kan du nøjes med 1 bøjning når nr. 2 drejes lidt som nævnt ovenfor. Hvilken vinkel bøjning skal have kan du kun se når du trækker cisterne hen på plads. 
Du skal endelig ikke gøre stativet fast inden du har styr på rørene. Det kan blive nødvendig at prøve sig lidt frem inden du afkorter noget. Sådanne vinkler kan drejes og det giver mange muligheder. 
På målskitse ses at du skal have 112 cm op til toppen af stativet. Det bestemmer naturligvis din sidde højde på kummen som så bliver 41 cm uden toilet bræt. Jeg mener at kummerne oftest sidder for lave og derfor hæver jeg dem 4-6 cm Altså en højde til toppen af stativet på 116 -118 cm. som så ender med kumme højde på 45-47 cm Ved at hæve det får du bedre plads til bøjninger. 
Men hvis din familie er ret lavbenede, så skal du ikke hæve det til maks. Du kan eventuelt måle nogle lokummer som du benytter nu for at mærke efter om det er ok at hæve det. 

Nr. 5 og 6 skal du gemme lidt. De skal bruges til at tilslutte selve kummen. 
Når du en gang skal til det,  så stikker du nr. 5 ind i nr.2 helt bund. Afmærker overfladen af væggen med en streg på røret. Piller nr 5 af igen og sætter den på toilet med gummipakning nr 6 og afmærker bagkant af kummen med en streg på røret. Afstanden imellem de 2 streger fortæller dig hvor meget du skal save af røret Men tag 3-5 mm mere af for at det ikke skal presse. 
Så bør du også have et gråt / hvidt rør som er noget mindre, samt en tilsvarende gummiring. Det skal bruges øverst for at lede vandet fra cisterne og ud i kummen.
Røret afkortes efter samme anvisning.
Alle afskæringer skal reifes så kanter er skrå ellers ødelægges gummi pakninger. Når du samler det skal der bruges glidemiddel, som kan være sæbe, opvaskemiddel eller lignende.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis