Lagre energi

Vil lige starte med at sige jeg ikke er ingeniør, så har uden tvivl glemt nogle faktorer.
Men læste den anden dag, om et “tårn” man ville bygge, til at lagre strøm, så når vinden blæser og solcellerne producerer en masse så kan man gemme den energi.
Måden dette system skulle fungere på, virkede nu ret smart.
Der ville være tunge betonklodser flere steder rundt om dette tårn, når der så er overflod af strøm, så trækker elmotorer disse klodser op, og når der mangler energi så sænkes de langsomt imens de trækker en generator.

Men har egentlig gået med ideen om et lignende system, dog lidt mere effektivt, ihvertfald i mit hoved.
Hvis man eks laver en høj ved siden af en sø (søen kan være en nedlagt grusgrav så den er en del under niveau, på højen ved siden af, bygger man så en del gyllebeholdere. Når der er overproduktion af strøm så pumper man vand op i dem, når der mangler strøm så lukker man op for hanen og lader vandet løbe igennem nogle turbiner inden det igen kommer ned i søen. Og det lille energi tab der må være, kompenseres ved at regnen fylder lidt ekstra “gratis” vand i beholderne. Mener man siger at en beholder uden låg vil stige 70 cm om året udelukkende pga regn, hvilket jo ikke er en ubetydelig mængde.

Hvorfor kan man ikke lave systemer som det? Er der noget jeg har overset? 😀
Vil lige starte med at sige jeg ikke er ingeniør... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke kun 30% af overskuddet der går tabt. Det gælder hele produktionen, da overskuddet ikke er nok til at fylde vandreservoirerne "til dårlige tider".

Alle de teknologiske udfordringer er gennem flere år belyst, gennemgået og debatteret indgående på bl.a. www.ing.dk

Da Færørene ikke er tilsluttet elnettet fra kontinentet, kan det som sagt nok betale sig med den nuværende teknologi at fortsætte projektet, men det kræver stadig at vindenergi øges med mindst 30%.

Derudover skal vindforholdene også medregnes, og det øger udbygningen med en endnu ukendt faktor.

Danmark står i en anden situation. Der har man overladt komplicerede tekniske udbygninger til djøferne. Jeg orker ikke at gennemgå hele persongalleriet i departementerne, men de afgørende beslutninger er truffet af djøferne helt frakoblet teknisk ekspertise.

Danmark havde muligheden da grid nettet blev drøftet, men er nu stærkt forsinket, fordi djøferne ikke løser opgaverne - de skaber dem.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
De Djøffer får skyld for meget   
Ud over det med brændels celler og Brint så er der et stort firma i Skive der laver affalds plast om til brændstof ( Olie ) Der er også et firma på vej som skal lave affaldspap om til møbel og bygge plader. Hvordan de vil producere " som vinden blæser " det er jeg ikke klar over  Men der skal etableres en række vindmøller i den forbindelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja - og det værste er, at det kan dokumenteres. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Brændselsceller laver elektricitet ved en kemisk reaktion. 

Metoden i brændselsceller bevirker at den kemiske reaktion, at den teoretiske og i mange tilfælde også praktiske virkningsgrad af omsætningen fra kemisk til elektrisk energi er væsentligt højere end kraftvarme maskiner som henter mekanisk energi ud af temperatur- eller trykforskellen mellem to reservoirer.

Brændselsceller kan have en virkningsgrad på 40-70%, og højere hvis den termiske energi også benyttes.

Brændselsceller er afhængige af platin som katalysator for at fungere optimalt. Men platin er et af verdens mest sjældne metaller, og handles til priser der er dobbelt så dyrt som guld. 

Det betyder, at brændselsceller ikke er et konkurrencedygtigt alternativ.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja det kræver kun et fald på 3-4 m at drive effektive vandturbiner. Her på min hjemegn har vi Klostermølle ved Mossø og vandkraftværket ved Vestbirksøerne - og der er bare knald på de turbiner når der åbnes for vandet, skal jeg hilse og sige.   

Ps. Her kalder vi djøfferne for excell-folket.   
 
Annonce
Der er også vandkraft ved Holstebro og naturligvis den kendte Tange sø. Men ingen af dem producerer nævneværdig energi i forhold til landets forbrug. 
Her en lidt ældre video fra Holstebro.LINK Der er 9 m fald men kun strøm til gadelyset i Holstebro siges der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man skal nu ikke underkende betydningen af vandkraft i den enkelte hustand. Jeg kendte for år tilbage en tidligere tømmermester ved Frederikshavn, han havde et "pumpehus" ved Åsted Å som var ombygget til at producere elektricitet - det kunne forsyne hele husstanden og værkstedet med el. Jeg tænker de nuværende ejer af stedet i dag må være særdeles glade for "pumpehuset"   ..hvis det ellers stadigvæk fungere.   

Ps. Det kan godt være mange synes at el er dyrt, men tænker man nærmere over det, så synes jeg man får meget komfort for pengene - for tænk sig hvis vi fx. skulle vaske tøj i hånden.    

Pps. Harald som tømmermesteren hed drev i mange år tømmervirksomhed i Sydgrønland, og inspiration til et sådan mikrovandkraftværk fik han af fåreholdere der ofte har egen el-forsyning baseret på vandkraft. 
Helt korrekt:  til micro virker det. Og det er nok også der batterier kommer ind i billedet. Men på de store energi linjer så skal der opfindes noget andet
Langt før el nettet blev etableret lavede min far sammen med hans brødre en lille vandmølle med en generator på. Det kunne lige give til et par pærer i stuen. 
Det gik også fint med missions folkene ( som mine bedsteforældre tilhørte) Indtil der grøde i turbinen så var det kun dem der kunne salmerne udenad der sang med. De unge ( min far )skulle så i aftenens mulm og mørke om for at rense indtaget. Der var ca. 1 m fald på vandet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For år tilbage var der stor tillid til Superledere, som det der skulle redde energi problemet.
Det virker bare som om man ikke kan udvikle en superleder der kan fungere ved normale temperaturer, men de skal køles ned med flydende nitrogen og så bliver det hele lidt bøvlet.
Systemet var ellers meget lovende: En elektrisk leder uden modstand, så man ville være i stand til at lave en stor spole og sende strøm ind i og lade den suse rundt og rundt uden tab, indtil man skulle bruge den...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis