Kan min tagpap tag holde til solceller ?

Hej,
Jeg har et værksted hvor jeg har tagpap tag konstruktion med underliggende krydsfiner plade. Spær er 140mm og ligger med CC 35cm samt er spændevidden 3,5m, bærende konstruktion er træ med top og bundrem samt gasbeton på ydersiden. Taget er ca. 35m2 så der er plads til nogle paneler. Jeg har ikke lyst til at lave huller i taget i tag papen fordi jeg er bange for at gøre det utæt men samtidigt hvis jeg kan montere solceller på taget der så skal det jo kunne holde samt ikke vælte under storm, de skal nok op i 45 grader og pege stik syd. 

Min beregning siger at der kan være 9 panelere og de vejer ca. 18kg dvs. 162kg plus beslag samt noget balast til at holde dem på plads når der er vind. Jeg fandt på nettet et sted hvor den brugte omkring 8 fliser af de der herregård som vejer ca. 4kg stykket og dem var der 8stk pr. panel så ved 9paneler = 9*8*4 giver det rundt regnet 300kg for balast. Hvis vi antager 50kg for skinner så giver den totale vægt 512kg. Er det helt ved siden af ? 

Er der nogen der kan beregne om spærene holder til dette ?

Og til sidst tæller solcellerne som en højde på taget ? Min værksted ligger i skel og har den højde den må men panelerne kommer til at stikke op over.

På forhån tak.
/donnib

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Over hvor mange spær vil de kunne placeres?
Dine spær er dimensioneret lige til grænsen ift let tag (spærtabel) så ville være varsom med hvor mange ekstra kg jeg lagde derop.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du kan fordele vægten ud over hele fladen betyder det en vægtforøgelse på knap 15kg/m2, jvf spærtabellen betyder det en øget belastning på lidt over 9%
Hvor meget det kunne resultere i forøget nedbøjning på spærene er du nødt til at spørge en ingeniør om.
Jeg kender ikke mulighederne ift stativ til montage, men var det ikke en mulighed at lime det ned med noget asfaltklæber istedet for skruer eller ballast-modellen?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du kan skrue stativet fast på muren eller stern i begge sider. Så øger du ikke vægten med de fliser der lægges op. 
Jeg er ret sikker på at de skal medregnes i højde ind imod nabo. Solpaneler skal ikke helt op i 45 grader.  Det optimale i DK er  35 grader og stik Syd . Men de moderne paneler kan godt tage lidt skæv indstråling Se de arbejder næsten 100 % fra 20 - 40 grader fra SØ til SV
Her er et godt sted at læse om tagpap tag og solceller LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis