Afrensning af skimmel (?) på kælderydervægge

Hej med jer, 

Da vi købte vores hus fra 1969 for ca. 4 år siden var én af få anmærkninger i tilstandsrapporten, at der var anvendt gipsvægge på kælderydervægge, og at disse skulle fjernes for at undgå betingelser for skimmelvækst. 

Vi er nu langt om længe kommet i gang med den del; der er en del arbejde i det, da alt skal pilles ned og evt. ny isolering sættes op (isopor / ytong eller lign.)
Allerede på første ydervæg viser der sig masser af fodfejl og sort gevækst, som sagtens kan være skimmel. 

Det må være lidt af et skoleeksempel på, hvordan man ikke skal gøre i en kælder med fugtige ydervægge ... 
1) Den gamle maling sidder stadig på ydervæggen - ved ikke om den er åndbar eller ej
2) Der er sat et metalskelet op og herpå en slags isoleringsplader med noget pyrostan-lignende plastmateriale. 
3) Udenpå isoleringspladerne er der sat en dampspærre - hvilket tydeligvis har holdt fugten inde: Metalskeletter og skruer er rustne.
4) Til sidst - uden på dampspærren - er der sat gipsplader op, som er filtede og malede med en kraftig, sikkert ikke-åndbar maling. 

På væggene under terrænniveau er der masser af sort vækst, som jeg går ud fra er skimmel (vi har ikke testet skidtet). Jeg lægger et par billeder ved, der viser en temmeligt tydelig / kraftig vækst. Til gengæld ser områderne over terræn ikke ud til at være angrebet.

Spørgsmålet er nu: Hvordan renser vi mest effektivt af, og hvilke forholdsregler skal vi tage? Jeg har købt Hysan til påføring med svamp og har tænkt mig, at rense med det først - for så at sprøjte noget på bagefter, der kan virke i et døgns tid. 

Mht. forholdsregler har jeg læst mig til (Bolius), at skimmel kun giver ubehag hvis man er overfølsom - men kan man mon være sikker på det? Og kan det være andet / noget mere kradsbørstigt skidt? 

Jeg har indtil nu hele tiden haft en maler-/støvmaske på med filter, og det bliver jeg ved med - og håber, at det er nok? Bør vi få professionel hjælp til at rense af? Og kan vi i så fald lade det stå så længe - kan det brede sig på nogen måde (i luft osv.)?

mvh og tak, 
/Bo

 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville fjerne det hele, incl maling på ydervæggen, stålbørste eller slibekop på vinkelsliber og sugeskærm.
Varme på + udluftning og mere udluftning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak - varme kommer før eller siden da en af grundene til, at vi fikser vægge nu er installation af luft-til-luft varme i kælderen (om et par uger - hvis vi da når at få væggen klar inden!)

Malermaske / værn er ok?
Maske - ja, malemaske/coronamundklud er bedre end ingenting. Har selv en med P3 filter som tager det meste ift partikler (asbest etc), desværre er der ofte begrænsninger på hvor længe man må have den på ad gangen.

Husk at hvis det støver meget ud i luften skal du have rummet rengjort inden du åbner ind til den øvrige beboelse, det kan godt være lidt problematisk ift de billigste støvsugere (med poser i papir hvor meget slipper igennem) men det er bedre end ingenting. I dit tilfælde er det trods alt en relativ kort affære, hvis/når der kommer varme og ventilation på vil tilbageværende skimmel hurtigt dø ud da man fjerner levebetingelserne for det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak igen - og ja, det bliver rart at få varme på. Ekstremt tydeligt, i øvrigt, at jo mere væggen er under terræn, jo mere vækst. Jeg har været i gang med Hysan, men det er virkeligt svært at få af - så tager nok fat i en prof. Desværre har vi ca. 20 meter væg mere, hvor ca. 60% er under terræn, og hvor der er isoleret på samme, problematiske måde …
Hvorfor ikke få noget midlertidig varme og ventilation igang med det samme?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
For at tørre murene ud? Hvad vil man bruge her - varmekanoner eller andet? Jeg får ud fra, at det kan lejes (men også, at det vil koste en del i strøm? : )
Det er tørt i øjeblikket. Hvis du kun er et par uger væk fra at der er installeret en varmepumpe ville jeg max sætte en lille varmeblæser til at køre mens du har et vindue på klem.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også