Ny undertavle

Hej,
Jeg undersøger hvad jeg skal købe ind til en undertavle der skal sidde i en carport som kan forsyne to elbiler og mere måske senere. Derfor er mine tanker følgende :

1. Det skal være en IP65 tavle
2. Jeg har ikke undersøgt men ummidelbart vil jeg tro Schneider materiel kan sagtens være udenfor i sådan en tavle.
3. Forsyningen til undertavler vil blive koblet på stikledningen igennem en TYTAN afbryder med passende forsikring som passer til kablet som er et 5G10 fra huset i kabel rør til carport. Gravsten sikringen er 35A på hver fase.

Der hvor jeg har lidt udfordringer er :

  1. Plads, jeg skal have plads ovenover de nuværende TYTAN afbrydere til en ekstra TYTAN afbryder. Jeg har ikke fundet LK der laver 6 modul gruppetavle så denne kunne passe til en TYTAN https://www.elsag.dk/gruppetavle-6-moduler
  2. Forsyningen fra elselskabets elmåler til vores elmåler (en specielt til at måle forbrug til vores solcelleanlæg) er 16mm2, fra vores elmåler går man til en TYTAN afbryder til vores hus tavle og derfra videre til en anden TYTAN til værksted (selfølgelig separat). Alt er lavet med 6mm2 tavleledning.
  3. For at alt skal være rigtigt så skal den nye 10mm2 kabel forbindes på udgangen fra elmåleren hvor der i forevejen sidder en 6mm2 og her kommer to udfordringer :
  •  - Er der ikke regler for om man må blande tværsnit sammen i samme klemme ? Jeg synes jeg kan huske noget om det.
  •  - Som I kan se på billedet er der kun en klemme til null lederen på vores elmåler så jeg kan umuligt også få plads til en ekstra 10mm2 der så jeg funderer over om jeg skal skifte de 6mm2 der er nu der forbinder TYTAN til samme kvadrat så jeg kan forbinde nul lederen på en TYTAN så der følges samme dimension af kablerne, nogle bud er velkommen. Det samme problem er der også få faserne på udgangen fra elmåleren hvor der nu sidder et enkelt 6mm2 til at forsyne den første TYTAN. En anden mulighed er om det er tilladt at lave en samling i tavlen med så store kvadrat for at komme uden om at der ikke er plads i klemmen (ja det bedste ville være hvis der var plads i tavlen for så kunne jeg montere et klemmerække men det er der ikke)

/donnib

 

Hej, Jeg undersøger hvad jeg skal købe ind til en... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kunne jo beregne tavlen i multidim men det har jeg endnu ikke gjort. Jeg er godt klar over at alle de TYTAN er overkill men er det ikke meget normalt man har en TYTAN afbryder før en undertavle ? I så fald er det jo kun en for meget jeg har 😉

Din forslag for to automatsikringer, til hvad tænker du ? Og hvis jeg nu skulle lave det så du ikke synes det er amatør agtigt hvad skulle det så være.

 

Automat sikr til de 2 kabler som går væk fra tavlen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-03-2022 22:39:59

Automat sikr til de 2 kabler som går væk fra tavlen. 

 Altså i stedet for TYTAN ?


 

Ja ikke for at de er bedre men for at skabe mere plads. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok jeg kan godt se at nogle passende automatsikringer på 2 x 25A fylder en del mindre. Så for at opsumere :

1. Skift de to TYTAN med automatsikringen, en til værksted, en til carport
2. Flyt tilledningen fra hovedtavlen til udgangen på elmåleren altså uden om en sikring da men sjældent piller ved tavlen og det er kun behov for at slukke ved gravsten i tilfælde af HPFI skal skiftes.
3. Købe en 12 modul tavle hvor både automatsikringerne samt elmåler kan være.

Jeg havde håbet jeg ikke skulle lave punkt 3 men kommer nok ikke udenom da jeg ikke har plads i den nuværende UG150-6 modul tavle til 2 automatsikringer, elmåler samt klemmerækker.

 

Annonce
Undgå klemrækker. 
Du starter din tråd med bekymring om forskellig kvadrat på ledninger under samme klemme. Det er et problem hvis man forsøger med f.eks. stiv 6 mm2 sammen med 1,5 mm2 så kan den lille ledning godt sidde løs og derved mangle forbindelse. Jeg mener ikke det er et problem ved 6 og 10 mm1 under samme klemme. Det kan i hvert fald placeres så det sidder godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Husk at, når du bygger om på tavlen, skal du have to RCD-/HPFIrelæer. Tytan afbryderen kan anbefales som gruppeafbryder(e) for lader til elbil(er), idet ladetiden kan overskride 3 timer med fuld belastning.

fase
Ja men husk på at på udgangen af elmåleren skal der sidde en 6mm2 der går til den ene automatsikring (værksted) og så skal der derefter sidde en 10mm2 til den anden automatsikring (carport) og til sidst skal der være en 6mm2 mere til hovedtavlen, jeg tvivler der kan være 2 x 6mm samt en 10mm2 på udgangen af elmåleren på en forsvarligt måde eller ? Ifølge dokumentationen for elmåleren er det Max 16mm2.

 

Sådan ville jeg ikke for tråde det. 10 mm2 til tytan til elbil. 6 mm2 videre som har vist sig at være ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ahh selvfølgeligt, jeg skal kun have 10mm2 på udgangen af elmåleren til den første automatsikring og derefter skifte til 6mm til den næste automatsikring og på den kan jeg også komme videre til hovedtavlen, perfekt. det løser jo alle problemer :)

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis