Ny undertavle

Hej,
Jeg undersøger hvad jeg skal købe ind til en undertavle der skal sidde i en carport som kan forsyne to elbiler og mere måske senere. Derfor er mine tanker følgende :

1. Det skal være en IP65 tavle
2. Jeg har ikke undersøgt men ummidelbart vil jeg tro Schneider materiel kan sagtens være udenfor i sådan en tavle.
3. Forsyningen til undertavler vil blive koblet på stikledningen igennem en TYTAN afbryder med passende forsikring som passer til kablet som er et 5G10 fra huset i kabel rør til carport. Gravsten sikringen er 35A på hver fase.

Der hvor jeg har lidt udfordringer er :

  1. Plads, jeg skal have plads ovenover de nuværende TYTAN afbrydere til en ekstra TYTAN afbryder. Jeg har ikke fundet LK der laver 6 modul gruppetavle så denne kunne passe til en TYTAN https://www.elsag.dk/gruppetavle-6-moduler
  2. Forsyningen fra elselskabets elmåler til vores elmåler (en specielt til at måle forbrug til vores solcelleanlæg) er 16mm2, fra vores elmåler går man til en TYTAN afbryder til vores hus tavle og derfra videre til en anden TYTAN til værksted (selfølgelig separat). Alt er lavet med 6mm2 tavleledning.
  3. For at alt skal være rigtigt så skal den nye 10mm2 kabel forbindes på udgangen fra elmåleren hvor der i forevejen sidder en 6mm2 og her kommer to udfordringer :
  •  - Er der ikke regler for om man må blande tværsnit sammen i samme klemme ? Jeg synes jeg kan huske noget om det.
  •  - Som I kan se på billedet er der kun en klemme til null lederen på vores elmåler så jeg kan umuligt også få plads til en ekstra 10mm2 der så jeg funderer over om jeg skal skifte de 6mm2 der er nu der forbinder TYTAN til samme kvadrat så jeg kan forbinde nul lederen på en TYTAN så der følges samme dimension af kablerne, nogle bud er velkommen. Det samme problem er der også få faserne på udgangen fra elmåleren hvor der nu sidder et enkelt 6mm2 til at forsyne den første TYTAN. En anden mulighed er om det er tilladt at lave en samling i tavlen med så store kvadrat for at komme uden om at der ikke er plads i klemmen (ja det bedste ville være hvis der var plads i tavlen for så kunne jeg montere et klemmerække men det er der ikke)

/donnib

 

Hej, Jeg undersøger hvad jeg skal købe ind til en... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
  1. Jeg kan da lige forklare det. Jeg har to solcelle invertere, en på L1 og en på L2. Forbruget i hele husstanden er fordelt på L1, L2, L3. Når en forbruger kører på L3 og forbruger lad os sige 1000W så får styringen det at vide og så begynder den inverter der er på batteri at modproducere 1000W på sin fase så elselskabets summations måler går i nul ergo tager jeg 1000W fra L3 men leverer samme tid på L1. Hvis du er nysgerrig at vide mere om dette kan jeg godt skrive mere. Jeg har også et komplet diagram til dette hvis det har interesse.
  2. Jo men reduktion gør jo ikke noget når sikringen passer til den valgte dimension. Måske har jeg misforstået dig ? Når jeg udvider nu så er der jo en 10mm2 kabel og den skal forbindes direkte på elmåleren hvor 16mm2 kablet sidder så der bliver ingen reduktion eller det gør der selvfølgeligt fra 16mm2 -> 10mm2 med et sikring imellem.
  3. Altså du synes det giver mening at koble begge tavler på den ene TYTAN (den der er til hus tavlen til venstre) eller er du mere til dit første forslag at koble denne tavle helt uden om ? Jeg ved hvad jeg er mest til. Enten en TYTAN mere eller hvis det skal være så koble begge tavler på samme TYTAN i så fald skal tilledningen til TYTAN ændres til 10mm2 da sikringen skal sættes op og det giver nogen udfordringer da 25A er for lille og 35A er for stor da stikledningen er sikret med 35A på vejen.

  4. Der mangler en dækplade, det skal jeg lige få lukket.

 

@S. Fabrin

Jo men med de ændrede priser på el vi ser nu er der dage hvor det er billigere om dagen end om aftenen så alt er vendt på hovedet for tiden, svært at spå hvornår hvis vi kommer til normalen igen. Så de mønstre vi kendte før er ikke gældende mere desværre. 

 

Det er ikke en diskussion om min mening, om elpriser  eller el-teknik som sådan. Jeg forsøger blot at komme med input til hvordan du kan løse det. 
pkt 5. Så må jeg spørge mere direkte 
Jeg spørger ikke til afdækning, Men jeg ser en plads til en Tytan afbryder oppe i venstre hjørne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo tak men jeg vil først og fremmest kun lave noget der er forsvaligt og korrekt næst er selfølgeligt best practice og det der er næmest at vedligeholde med tiden.

Nå men til dit spørgsmål, jo der er lige plads til en TYTAN den med andre ord der VAR den ene TYTAN til værkstedet men jeg skal have nogle ny grupper i huset til en tilbygning så jeg skal bruge pladsen om et halvt års tid så den kan jeg ikke bruge. Lige pt er mit eneste bud at montere en ekstra TYTAN over de to TYTAN i en lille 6 modul tavle, det kan lige være der, er det kønt nej, men det vil fungere.

 

Så må jeg til sidst komme med et nyt forslag, selv og jeg ikke tror du tager imod det, du har jo bestemt dig i forvejen.
Udskifte tavle med den ene række med de 2 tytan, og den med måler  med en 2 rækker Hager.  Så er plads til 2 x Tytan for de afgående kabler, 1 x måler og 1 gang 63 A afbryder for tavle ved siden af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det lyder interessant hvis det kan være der altså. Jeg prøver at måle

 

Nu når du er blevet hjemme elektriker, kan du så ikke lige fortælle mig hvad ikmin og ikmax er for din tavle
Nå men nu har jeg målt og det kan lige være der (måske flugter den ikke 100% med den anden) men ingenting kommer uden udfordringer :) :

  1. Der løber to kabler op i toppen så hvis tavlen går helt op i hjørnet så kan de ikke være der medmindre man rykker tavlen en skulle ned så den ikke flugter med LK tavlen ved siden af ELLER laver noget fusk med at klippe lidt i hjørnet så de kan løbe forbi.
  2. Stik ledningen til elmåleren bliver en udfordring om den kan nå men det må undersøges lidt.


 

Du klipper ikke i tavlen. 
Så hellere flytte de 2 kabler så de går igennem tavlen eller ind i væggen. Hovedledning ser jeg ingen problemer i  hvis øverste bøjle tages af og måler placeres bedst mulig. 
Det groundz henviser til er en del af de lovpligtige beregninger som man skal lave som tavle fabrikatnt Og det er jo det du er ved at være. 
Der er også varme beregninger for de enkelte dele i tavlen og om det kan afledes i den samlede tavle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja ev elmand, men det var faktisk for at stille spørgsmål til tytan 2 afbryder. De er jo beregnet til ikmax på op til 50ka, og det er en meget unormal bolig hvis det er nædvendigt. Havde været mig havde jeg sat en sikringsholder foran tavlen, for den ændre man jo på hverdag..:), og så ville der jo være plads til 2 automasikringer og det hele var løst.

Dog ville jeg ikke købe dette hus hvis jeg så den elinstallation. Lugter langt væk af amtør
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis