El hoved kabel - skal det over / under isolering / over/under betondæk

Hej
Vores el hoved kabel kommer ind under ydermuren og kører tværs over stuen. Når jeg laver nyt terrændæk skal det så under alt isolering, mellem eller noget helt andet på vejen ind til kælderen hvorfra det skal op i huset?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Det er på grund af afkøling af kabel at palcering under isolering er det bedste, Bare grav den 10 -15 cm ned i jorden så har du ikke flere problemer med den.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-03-2022 14:34:38

 Det er på grund af afkøling af kabel at palcering under isolering er det bedste, Bare grav den 10 -15 cm ned i jorden så har du ikke flere problemer med den.
 

Bare af ren interresse - skal der så bruges dækplade/bånd når det er inde i/under huset?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nej ikke inde i huset
tak for hurtigt svar ev elmand :-)
Jeg graver kablet ned og tegner op hvor det ligger.
Lige et opfølgende spørgsmål : Hvis der skal slukkes helt for hovedkablet - er det så kun en aut. elektrikker der kan gøre det og hvordan finder jeg ud af hvor det foregår...
Det er ikke fordi jeg selv vil pille ved den side af tavlen, men vil gerne i processen flytte hele tavlen ned fra førstesalen til st. etagen og i den forbindelse vil det være rart at alt var slukket.

Tak


Annonce
Når du alligevel vil flytte din gruppetavle, ville jeg trække et korrugeret kabelrør  og trække kablet i det. Strømmen skal afbrydes i kabelskabet. Det er et sted, hvor du kan komme frygtelig galt afsted, så det er elektrikeren, der afbryder. Det er også ham, der flytter gruppetavlen.

fase
Modtaget. Det får jeg en elektriker til. 
Vil du trække det korrugerede kabelrør udefra - altså uden for huset og hele vejen hen under isoleringen ca 10-15cm under isoleringen? 

Jeg vi stikke det korrugerede rør gennem soklen og føre det hen til det sted, hvor gruppetavlen skal være. Det gør det nemmere trække kablet i og udskifte til et større kvadrat, hvis det bliver aktuelt. Måske større forbrug ved f.eks. installation af lader til elbil.

fase
Du skal blot være opmærksom på at hvis du flytter din tavle så skal tavlen leve op til nuværende og gældende regler.dette har været lov siden 1. Juli 2019 og indebære bl.a. at der skal være 2x RCD (tidligere kaldet hpfi) samt der skal enten monteres transient beskyttelse eller der skal risiko beregnes for at det kan undværes. Så jeg er helt sikker på at du bør få en aut. Elektriker ind over 
Dit kabel er tilsluttet i et kabel skab ude ved vejen. Så går den ind til en målertavle og derfra til gruppetavle. I din situation sidder måler og grupper sikkert sammen. Så ved flytning skal sikringer tages ud ude i kabelskab. ( også kaldet gravsten ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis