Endnu en træterasse projekt

Hej LDS'er 
Nu går vi foråret imøde og har planer om at lave en træterasse, jeg har lavet en tegning om hvordan jeg vil lave konstuktionen, er jeg helt gal på den, eller er det for voldsomt? 
Jeg vil bruge imp. reglar 47x125 som strøer, i midten vil jeg sætte fliser under strøerne, og ved enden vil jeg banke stolpespyd 70cm ned og evt støbe med beton.. Vil det kunne holde?
Terassen skal ca være 3x10m

På forhånd tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa. Jeg ville nok lave mindst en understøtning mere på dine reglar, 1 understøtning til 3 meter er for lidt. Stolpespyd duer ikke, støb stolpesko fast, skru en regel på disse så den ligger parallelt med soklen, og dine reglar kan da fastgøres til denne med bjælkesko.
Det er bare min mening. 
Hej. Jeg vil anbefale dig Træhåndbog 74 (kan lånes på biblioteket). Deri står bl.a. vejledende krav til indbyrdes afstand mellem strøer og understøtning af strøer. Husk også tagpap mellem strøer og fliser.
KarstenKP skrev den 03-03-2022 09:32:24

Hejsa. Jeg ville nok lave mindst en understøtning mere på dine reglar, 1 understøtning til 3 meter er for lidt. Stolpespyd duer ikke, støb stolpesko fast, skru en regel på disse så den ligger parallelt med soklen, og dine reglar kan da fastgøres til denne med bjælkesko.
Det er bare min mening. 

Tak for input Karsten, 

Hvis jeg sætter 2 fliser pr regel, er det nok med en afstand på 1mtr? På soklen vil jeg montere spærtræ/reglar med karmskruer og skrue reglarne fast med bjælkesko, har læst mig til at det skulle være bedre så man ikke borer for mange huller i selve soklen

krsf skrev den 03-03-2022 10:14:16

Hej. Jeg vil anbefale dig Træhåndbog 74 (kan lånes på biblioteket). Deri står bl.a. vejledende krav til indbyrdes afstand mellem strøer og understøtning af strøer. Husk også tagpap mellem strøer og fliser.

Tak krsf,

Kiggede efter den bog du skrev men fik ikke lige øje på den, kigger efter den på et andet bibliotek. Tagpap har jeg i tankerne 👍🏼
Tagpap mellem bjælkerne og terrassebrædderne er også en god ting, så løber vandet bedre af.
Annonce
Er der stort fald væg fra væggen siden du vil understøtte med stolpesko der. Kan du ikke bare bruge fliser der også?

Kurt B. Andersen
Jeg mener at det sagtens kan holde med 1,5 m spænd i den dimension. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
På 3 meter behøver du kun een ekstra understøtning, men med sand under flisen. Som anden skriver, så læg et spær parallel med huset yderst og læg spærene i bjælkesko på det. Yderste spær behøver kun stolper pr 2 meter. 
Tusind tak for brugbare svar allesammen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også