Isolering af lav krybekælder

Hej Alle jeg er ny her, jeg har læst lidt på de forskellige tråde men syntes at der er en smule modsætninger.

Jeg har en krybekælder på 50 cm i højden. jeg vil gerne isolere den da det er ret fodkoldt. Jeg har snakket, med nogle naboer som også selv har isoleret deres krybekælder.
Dem som jeg har snakket med har bruge 140mm bats. og har ikke boret ekstra ventilation, og har haft en varm krybekælder i mere end et år uden fugt, de har ikke brugt dampspærre.

Derudover har jeg hørt om en anden nabo, som har isoleret men endte med at skulle skifte gulvet og strøer pga fugt og svamp skader....

i følge min tilstandsrapport er min krybekælder sund og tør

Min plan er således at få diamantboret ekstra ventilationshuller. isolere imellem strøer med 140 mm bats uden dampspærre.

Er der andet som jeg kan bruge til at isolere evt skum? eller flamingo? Skal jeg bruge en dampspærre? 



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg kan forstille mig at det er en udfordring at isolere en krybekælder, da der kommer fugtighed fra begge sider. Det er nok ikke et spørgsmål om der skal være dampspærre, men hvor den skal være. Det samme med udluftning. Jeg kiggede lidt på denne side:

https://www.rockwool.com/dk/produkter-og-konstruktioner/gulvisolering/krybekalderdak/

Der forklares forskellige metoder, men de skriver også angående trægulv:

Vær opmærksom på: Det anbefales af lade en rådgiver med høj faglig- og byggeteknisk indsigt bistå ved planlægningen af efterisoleringsopgaven da efterisolering af krybekælderdæk, som indeholder organiske materialer, stiller store krav til ventilation, damptætning og indgående viden om bygningsfysiske forhold. Der henvises i øvrigt til SBi-anvisning 224, Fugt i bygninger.

Oversat til Lav-det-selv betyder det at du virkelig skal være sikker på hvad du gør, og du kan ikke engang være sikker på at tømreren nede på hjørnet ved hvad der er rigtigt. At det ikke er simpelt, viser dine naboers erfaring.
Fedt tak for svar, hvad med isolerings skum, er det noget "hø" at bruge til den slags arbejde?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis