Loft til kip i eksisterende udnyttet 1.sal

Der er utallige indlæg og artikler på området om at lave et loft til kip, men det er utroligt svært at finde noget brugbart til specifikt vores situation. 

Vi har et hus med udnyttet tagetage/1. sal hvor der er vandret loft, skråvægge og skunk. Der er et kvisttag, og huset har et decra tag uden undertag. Der er allerede hanebåndspær. På loftet er der nogle spær fra kvisttaget der samler sig ved husets spær, samt nogle rør der fører over til et solvarmeanlæg. Huset er fra 1971 men udnyttet 1.sal er fra 1986.

Vores plan: Vi vil gerne lave loft-til-kip på 1.sal med fritstående hanebåndspær uden at ændre på taget. 1. sal er delt op hvor en halvdel har en stue, og i den anden halvdel er der 3 værelser og et bad. Jeg vil derfor lave det så stuen har loft-til-kip, men den anden halvdel har det samme loft over værelserne, men bygge en hems ovenover som kan tilgås fra stuen af. (Håber det giver mening). 

Jeg tænker dog der er nogle udfordringer:

1) Spærene fra kvisttaget et alt for lange, så der er et stykke der forsætter efter hæftelse ved husets spær. Kan dette stykke der "til-overs" blot fjernes?

2) Ville den bedste løsning til solvarmerørene være at lade dem komme ind på den anden side af loft-pladerne og derefter sætte dem i en rørkasse? Eller blot lave en inspektionslem langs loftet så rørene kan besigtiges? 

3) Kan det undgås at ændre på skråvæggene/skunken, således at jeg egentlig blot fortsætter skråvæggene til kip, med samme mængde isolering, men selvfølgelig forlænger dybden på spærene så der er plads til isolering, sammenkobler de to dampspærrer og selvfølelig sørger for udluftning. Jeg tror desværre skunk og skråvægge kun har 150 mm isolering ifølge energimærkning. Dog kan jeg snuse mig frem til der måske er 200mm. Ville det derfor være nødvendigt også at isolere om på skråvægge og skunk? 

4) Er det et problem der ikke er et undertag?

5) Der er lidt fugt, sorte prikker på spærene, som der ikke var der da vi købte huset. Jeg tror det er fordi tætningsliste på loftlem gik i stykker (fixet nu), samt at der slet ikke er nok luft mellem isolering og taget. Hvad skal jeg gøre ved spærene før jeg laver loft til kip. Skal de fx. tørres og desinficeres? 

Tak på forhånd.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lige gennemtænke om du får noget ud af den hems. Når nu der er ekstra isoleret, får du så en lofthøjde der indbyder til ophold deroppe. Er det kun for sjovt til børnene, så er de måske vokset far det inden du får det færdig. Så hellere lave en legehule eller lignende i værelset som så kan pilles ned efter de få år. Jeg ved hvor få år ens unger har "lege interesser" for senere at få andre sunde teen-age interesser  ( lege med drenge / piger )   
1. Hvis der stikker bjælkeender ud så kan de saves af.
2. Solvarme rør er svært at svare på uden at se det på et billede.
3. Du vil næsten altid blive nødt til at ændre skråvægge. Alene af den grund at der ikke er isolering nok. Men også for at få dampspærre og loft tilpasset på en god måde omkring alle dine hanebånds ender. 
4. Hvis der ikke ud over de pletter er fugt problemer så skal du ikke være bekymret for den manglende undertag. 
Spær skal ikke desinficeres og de skulle gerne være tørre. Ellers bliver de det når du får fixet udluftning.
Så sørg for at der er luft både ved tagfod, op langs spær og ikke mindst ved rygning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak Erik, som altid. 

Som jeg forstår det så skal jeg op på en 350 mm isolering i skunk og skråvægge? I forhold til hems, så er der omkring 2 meter fra loftlem til tagryg, så der er en del plads. Taget er meget stejlt og stort. Selvfølgelig bliver der noget isolering mellem 1.sal og hems, samt loft til kip isolering, så vi måske kommer ned på en 1,5 meter. Men det ville stadig være fint for vores behov. 

Grunden til vi ville lave loft til kip er at vi skal også ændre facaden, som trænger til udskiftning. Der tagrygen næsten er 8 meters højde er det et problem med maling af træværk, så vil montere Cedral plank. Dermed er vores ønske at montere stort facadevindue da vi har den flotteste udsigt til markerne, og det bliver bare bedre hvis der loft til kip at få et stort facadevindue. 

I din forbindelse, hvis alt skal laves om, kan jeg jo også øge isolering ved de lette facadevægge. Også her 350 mm?.

Jeg tænker dog jeg lige nu kan vente med isolering i værelserne og bad, da jeg ikke ændre på disse? Da de stadig vil have normalt loftisolering. 

Jeg får taget et billede af loftet senere idag. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du isolerer op i kip, kan du naturligvis reducere isolering over værelser. Jeg mener nu ikke en hems med 1,5 - 1,6 m højde i midten er ret meget værd, men det er helt op til jer at vurdere. Jo til lidt opbevaring, men der skal jo også være plads til stige / trappe i stuen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen

Her er der nogle billeder af loftet hvor man kan se konstruktion, de spær der der kommer tværs ved bunden af billedet er fra kvisttaget, samt rør fra solvarme. Jeg kan så se der også er et ventilationsrør, som måske kan give udfordringer. Nu har jeg kigget på byggetegninger og målt der hvor jeg kunne, og isolering tyder på er bygget på 200 mm ved skunk, skråvæg, loft og de lette facader. Hvis jeg kigger på Energistyrelsens beregninger kan jeg spare…. 360 kr om året ved at isolere op til 300 mm ved loft til kip. Det lyder ikke rentabelt.

Min plan ville være at efterisolere til 300mm ved skunk, da der er plads, samt facaden udefra, da jeg alligevel skifter facaden, men beholder skråvæggen på 200 mm. Kan evt efterisolere skråvæg udefra når jeg engang om mange år forhåbentlig skal skifte tag.

Er dog stadig i tvivl om de rør.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kan ikke få øje på ventilations rør ! mon ikke det er jern konstruktion som er lavet for at være skråstivere i tagkonstruktionen. De vil ikke have nogen betydning bagefter da din plade konstruktion er en lige så god skrå afstivning.
Sol fanger rør kan du lade sidde som de er. Så havner de midt i isolering. 
Det er lidt svært at se men det tyder ikke på at bjælke ender er fæstnet ovre til venstre for rygning. Så kan de bare skæres væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Erik

Ventilations røret er her, hvor også solvarme rørene kommer ned fra loftet og går igennem badeværelset. Ventilationen kommer fra en lille ventilationslem fra badeværelset uden motor.  Det er måske meget godt at solvarmerørene får lidt isolering nu hvor jeg tænker over det. Der er noget af et varmetab her. Så vidt jeg kan se er der ingen rørsamlinger at finde. 

Denne lille bunke der er vil være godt inde i hems'en, så det er fint hvis det stikker lidt ud fra skråvæggen og jeg evt skal lave en lille kasse til den. Evt. kan du anbefale at lave hems'en med et lille skunkrum i begge sider?

Hvordan synes du spærene ser ud? Det er altid svært at vurdere for mig.

Energirapporten siger at kvisttaget er uisoleret, så det skal jeg også få fixet, men det virker nu underligt og der er ikke træk herfra. Jeg kan dog ikke komme ind og se, men når jeg fjernet isolering fra loftet så kan jeg nok komme ind og isolere.  

Endnu et spørgsmål (og igen tak for hjælpen): Hvad med timing på året for at udføre arbejdet? Har hørt det er bedst der ikke er noget varme i huset når man åbner en dampspærre, men ved ikke hvor kritisk det er. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok nu kan jeg se et aftræksrør fra badeværelse. 
Der er jo den mulighed at du kan flytte det, så det kommer længere ud imod ydermuren. Så kommer det lige op i aftrækshætten. På den måde kan det være bag en lille skunkvæg. Men det kræver måske nyt loft i badeværelse. 
Du kan godt lade isolering gå helt ned til tagfod, og slutte sig sammen med isolering i hulmur og etage adskillelse. Der kan sagtens være en lodret væg lidt foran, da du alligevel ikke kan udnytte pladsen helt ud i siden. Du skal vel også have ført el samt varmerør til radiatorer, så de kan ligge ude i en "varm skunk" 
Efter det jeg kan se er der ikke noget at udsætte på spærene. De er tilsyneladende forstærket med krydsfiner oppe i kip. 
Det er vigtig at du har udluftning ikke blot ved tag fod men også oppe i kip. Og så de påkrævede 5 cm fra isolering og op til lægter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan ses at det er Decra ståltag uden undertag. Jeg ville være meget obs på ventilationsforhold under taget ifm at  isolere til kip når man har en tagtype som er notorisk kendt for udfordringer med kondensaflejring - jeg synes der er tydelige tegn på nogle af lægterne at de er grå og har skjolder som er et sikkert tegn på at de er -eller har været opfugtet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er rigtig der er lidt grå plamager. Det er dog mest og næsten kun ovenover loftlem hvorfra billederne af taget, da loftlemmen har været utæt i længere periode. Jo længere væk fra loftlem jo pænere er lægterne. Det er nu fixet og der er stadig lidt med manglende afstand mellem isolering og taget. Det har været oppe at vende med mangel på undertag, også fra dem der gennemgik huset under tilstandsrapporten, men det blev nævnt at da taget har en så høj rejsning så er det ikke et problem at undertaget mangler.

Jeg tænker Det er vel mest at det bliver sværere at inspicere taget når der er loft til kip, men jeg vil mene at udluftningen vil blive bedre end den er idag.

Men helt klart en valid bekymring, som jeg stadig ikke er 100% afklaret omkring. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Igen

Jeg har nu målt at der er 200 mm isolering, glødefasttråd, alukraft. Hanebåndene ser ud som nye og taget har en hældning på 45 grader. Dette er på loftet og tænker det er det samme på skråvæggene.

Kan desværre se at på loftet og ned af skråvæggen er isolering helt op af taglægterne. Selvom der er lidt luft mellem decra tag pladerne på taglægterne så er der slet ikke de 50 mm der skal være.

Erik, du har i forrige indlæg rådet til brug af lange rør til at presse isolering ind så der er luft. Men nu hvor jeg åbner til kip er der måske en bedre løsnig for at få den rigtige afstand i skråvæggene? 

PS: Er det evt noget for en ejerskifteforsikring? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også