Hvad fanden gør man med et limet tag af betontegl

Min kone og jeg købte vores hus sidste år. Alt indenvendigt fungere, men problemet er at det er et gammelt 80'er hus med limet tegl og uden undertag. Jeg har allerede en gang i år måtte betale i dyre domme håndværkere for at lappe hist og pist, men når taget er Limet er det begrænset hvor god en løsning det er på sigt. Tagsten som skrider kan ikke umiddelbart skubbes på plads da de jo er forbundet i siderne, så huller op til rygningen skal fixes med wakkafleks. Jeg kan ikke engang dække til hvis jeg opdager et hul for jeg kan ikke skubbe tildækningen ind under andre sten...

Vi har af gode grunde ikke økonomien pt. Til få lavet helt nyt  tag inden for overskuelig fremtid, eller såmænd få understrøget hele taget på ny. Men det er fandme en stressfaktor med så mange storme og tunge regnskyl der har været allerede i 2022.

Er det en mulighed at skrue decra eller lignende henover teglene og som sådan udvide levetiden? Eller det rent og skær op med bituben og stige efter hver eneste storm?

Mvh.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et decra tag er langt fra billigt, mener det koster lige så meget som et nyt tag i betonsten.
Prøv at sæt nogle billeder ind, og kan du komme til taget fra undersiden ?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-02-2022 15:23:30

Et decra tag er langt fra billigt, mener det koster lige så meget som et nyt tag i betonsten.
Prøv at sæt nogle billeder ind, og kan du komme til taget fra undersiden ?
Som du kan se er det til at komme til inden under. Dog er den ene fløj af huset besværlig da der er ingen gangbro.

Som sagt. Problemet er lidt at jeg leder efter andet end at rende rundt og pletlappe (Og  det er ikke let i et klima som nu) på en af billederne er der en synlig utæthed ud imod udhænget som jeg også har svært ved at komme til. Jeg er en rimelig tung og stor fyr, så jeg skal helt ned på maven for at kunne nå ud til det hvis jeg skal.

 

det er ikke en limning , men kan godt virke sådan
det er derimod understyet , i gamle dage brugte man mørtel , men i dag er det et fugeprodukt
kunne godt se ud til at du skulle få det gået efter , det er ret nemt ,selv for en nybegynder , så du kan selv gøre det 
bredker skrev den 20-02-2022 16:40:08

det er ikke en limning , men kan godt virke sådan
det er derimod understyet , i gamle dage brugte man mørtel , men i dag er det et fugeprodukt
kunne godt se ud til at du skulle få det gået efter , det er ret nemt ,selv for en nybegynder , så du kan selv gøre det 

 Bitubin right? Jeg har noget liggende fra den tidligere ejer. Det er bare find et hul og så fyld ud?

Om taget er Limet eller understrøget er vel næsten også bare et spørgsmål om terminologi og hvilket klæbemiddel der holder dem på plads (indtil de giver sig). Problemet er bare at på indersiden af taget mht. Den utæthed er ved nogen af de nederste tagsten af hvad jeg kan se. Og med hældningen på taget er det noget svært at nå fra nærmeste spær. Er det en mulighed at fuge udefra eller vil det hurtigt mørne? Kan sagtens nå op med en stige, har dog sværere ved at finde hullet der.

Reelt set, hvis man skal erstatte en tagsten, er det en mulighed? For jeg har svært ved at se hvordan uden at nærliggende stens fuger revner. 
Borup Tagtæt på patron er nemt at arbejde med, og en rigtig god løsning til rep. af mindre områder (bliver nok dyrt hvis det er "hele taget" der skal fuges.

Jeg skulle et godt stykke ind under vores tag oppe på loftet, jeg lavede en platform, med et par kraftige kroge, der kunne gå ind over en lægte, og med den anden ende hvilende på gangbroen.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Når jeg ser på dine spær, ser de fine og tørre ud, det ser ikke ud, som om der nogensinde er løbet vand ind. Jeg kan ingen utætheder se, -kommer der vand ind nogen steder? At du kan se en lille lysplet her og der, behøver ikke at betyde så meget, der skal jo være ventilation i et tagrum. Er det en uvildig og prof. person, som siger at det er helt galt, -du siger jo selv at du har mange tommelfingre :), og hvis det er rigtigt, er det osse rigtigt at spørge sig for. Men det er vigtigt at spørge de rigtige. 

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 22-02-2022 11:07:48

Når jeg ser på dine spær, ser de fine og tørre ud, det ser ikke ud, som om der nogensinde er løbet vand ind. Jeg kan ingen utætheder se, -kommer der vand ind nogen steder? At du kan se en lille lysplet her og der, behøver ikke at betyde så meget, der skal jo være ventilation i et tagrum. Er det en uvildig og prof. person, som siger at det er helt galt, -du siger jo selv at du har mange tommelfingre :), og hvis det er rigtigt, er det osse rigtigt at spørge sig for. Men det er vigtigt at spørge de rigtige. 

 Altså håndværkerne siger den generelt er helt galt med taget for det her er mere eller mindre skruen uden ende. Hvis du kigger på nederste lægte i hjørne billedet kan du se det er tydeligt mærket af fugt, samt isolationen er sunket sammen og der er brudt vand igennem til rummet nedenunder. Om det er et større hul hvor vandet siver, eller om det er lille hul hvor en mængde har samlet sig igennem tid til dampspærren er punkteret skal jeg ikke kunne sige. Som sagt, jeg leder lidt efter en Mellemting imellem at skulle op på loftet hele tiden, og skifte hele taget ud.



Jeg har samme fantastiske tag.🙄 Nogen der ved hvordan man opløser det sorte fugegøjs?

Har du problemer...... ?
Så har du selv skabt dem.rolleyes

kmikk skrev den 14-09-2022 21:09:56

Jeg har samme fantastiske tag.🙄 Nogen der ved hvordan man opløser det sorte fugegøjs?

 Varme gør den medgørlig og blødere, mener jeg. Jeg får samme fornøjelse snart. Derfor mit spørgsmål om udskiftning af tag. Understregning med mørtel er overskueligt og enklere imo

Hvis trådstarter kun har haft huset i godt et år, så kunne der være en ejerskifteforsikring i spil, hvis der da ikke er en anmærkning i tilstandsrapporten.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis