Rørskade på badeværelset.

Så skete det, jeg er blevet den “heldige” ejer af en Rørskade.
I forbindelse med nye klinker opdagede jeg en kæmpe revne i vores badeværelses gulv, og efter besøg fra en VVS’er kunne vi konstatere at det er vores afløb i bruse nichen der har givet op.. hvor længe det har stået på er jo kun til at spå om, så nu må vi se hvor omfattende det er når vi får åbnet op..

Til at starte med vil de bryde halvdelen af vores gulv op, skifte afløbet og støbe til igen og derefter nye klinker på hele gulvet, med mindre andet bliver opdaget selvfølgelig.

Da jeg er lidt i tvivl om opbygningen af et badeværelses gulv er jeg lidt i tvivl om det er noget Jeg selv kan give mig i kast med.

Ligger sådan et afløb under gulvvarmerørene?  

Og i hvad materiale er gulvvarme rørene udført i et 70’er hus? Kobber eller sorte rør?
Gulvvarmen er koblet på en radiator hvor tilslutningerne er udført i 1/2” sorte rør.

Tror i også disse rør kan være ved at nå enden på deres levetid? 
Så skete det, jeg er blevet den “heldige” ejer af... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
STOP! Den årgang klinker er der højest sandsynligt brugt lim der indeholder ASBEST, man optager en stifte og sender den til analyse hvis der påvises asbest skal hele gulvfladen saneres under korrekte forhold (trekammer sluse, miliøvogn osv.) man må ikke bare tage en del af fladen og er der en dæknings berettiget skade står forsikringsselskabet med arbejdet og udgiften.
jeg var faktisk slet ikke klar over at der kunne være Asbest i fliselim, den er nu givet videre til vores VVS’er som ville kontakte forsikringen.

Mon ikke jeg skulle tage at få dem til at tagene klinkerne af væggen i samme omgang.. der er jo garanteret også Asbest i fliselimen der er brugt på dem hvis det er.
Her er et opslag over asbestholdige materialer Se side 45: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjS0pej9JL2AhUmSfEDHa2MBkoQFnoECFgQAQ&url=https%3A%2F%2Fdanskbyggeskik.dk%2FPublikationer%2F1219%2520-%2520Asbestholdige%2520materialer%2520i%2520bygninger.pdf&usg=AOvVaw1dXXQM1cmb-HGVNfJd_S33
Forlanger forsikrings selskabet du selv skal påvise om der er asbest kan du frks. få DMR eller Goritas til at analysere det koster 500-700 kr pr. prøve, jeg ville indstille alt arbejde til der er en afklaring og få rengjort rummet, støvsuget med støvsuger med HEPA filter og afdækket det område hvor der et optaget klinker evt. forsejle rummet så der ikke sker en spredning til de øvrige rum.
Forsikringsselskabet vil sikkert ikke dække fjernelse af klinker på vægge med mindre man kommer op i væggen så skal du selv stå for dette men få også taget en prøve på vægge hvis det er muligt det er ikke 100% sikkert der er asbest i limen.
@thermik
Interessant dokument.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der bliver lavet Asbest prøve i eftermiddag. Så må vi se hvad der sker. 
Annonce
Simon90 skrev den 22-02-2022 13:13:56

Der bliver lavet Asbest prøve i eftermiddag. Så må vi se hvad der sker. 

Hvad var resultatet af prøven ?

Ingen Asbest - de kommer og hugger op imorgen.
Så Må vi se hvor omfattende skaderne er. 
Så fik vi skiftet afløb, så langt så godt.

Har du lige konstateret at et varmerør der er blevet blotlagt også er utæt, går ud fra det er gulvvarmen.
Spørgsmålet er, hvad gør man så? Skifter et stykke og trykprøver eller skifter man det hele?

Du skal helt sikkert skifte det hele. Der er meget store chancer for at jernrørene er tæret andre steder også. Men jeg er da lidt nysgerrig på hvad rørskadeforsikring vil stile op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Men du skal nok forberede dig på og betale en selvrisiko for den nye skade også, da det jo er en ny skade 😉🤦🏼‍♂️
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også