Komfur/Eltavle

Hej LDS.

Jeg har været så heldig, at få en ny lejlighed. Sagen er den, at der kun er trinet tekøkken, altså to kogeplader, i lejligheden. Jeg overvejede derfor at installere et komfur med 4, og så derved fjerne strømmen til trinette køkkenet. Jeg har ikke fået nøglerne endnu, men jeg har fået et billede af el tavlen. Der er desværre ikke markater med volt og ampere på :( Jeg har derfor to (3) spørgsmål

1) Hvad jeg har kunne læse mig frem til på denne side, er, at det anbefales at bruge kraftstik, altså 400v (med 16A?), til komfur. Spørgsmålet er bare, om i ud fra billedet af el-tavlen kan se om det er installeret i lejligheden? Eller om man kun kan se det hvis man fysisk er i lejligheden. 

1.5) Hvis kraftstikket skulle være installeret, kunne jeg forestille mig, at det ville være i gruppen længst til venstre i eltavlen. Min plan var så at, hvis det er nødvendigt, at afinstallere de to kogeplader, og så installere et komfur med 4 kogeplader. Er det en realistisk plan? 

2) Det er i en helt boldgade. Når jeg ser på dette komfur, står der i specifikationerne, at dens totaleffekt er på 9100 watt. Jeg troede at den maksimale effekt var (400*16)=6400, altså 400v med 16 A. Mit spørgsmål er så, om jeg har forstået det rigtigt (hvilket jeg ikke tror jeg har) og dette komfur simpelthen er ~ 50% for kraftigt til almindeligt kraftstik. Eller om jeg har lavet en fejl i min udregning eller konklusion (Nok det mest sandsynlige) 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
3
For at starte med det sidste, ja så er stort set alle tal i din udregning forkert   Så den del har du jo nogenlunde selv opdaget.
Der er 3 faser og det er 230V netspænding samt at du kun har 10 A sikring i den gruppe der sidder. Men ofte er komfur kun på 2 faser. Men man skal ikke regne sådan på det da der ikke er sandsynlighed for at der er fuld blus på i flere timer. 
2
Det vil være en realitisk plan men der skal nok skiftes til 16 A hvis kabel frem til udtag er minimum 2,5 mm2
1. 
Der er tilsyneladende 3 faser, men det skal kontrolleres inden du køber ny komfur. gruppen er dog kun med 10 A sikringer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Størrelse på HFI har ikke nogen betydning i dette tilfælde. Og Kurt Der skal noget med kvadrat rod 3 med ind i beregningerne men det behøver vi ikke at gå så højt op i her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for jeres inputs. Det sætter jeg stor pris på, da jeg er totalt grøn på dette område.
Du taler om, at jeg skal udskifte mine 10A sikringer med 16A sikringer i den formodede 400V gruppe med 3 faser. Er dette noget man bare kan gøre? Eller skal der en elektriker til? 

"HFI relæet står der 40A på -og du har 5 10A sikringer."  Betyder det, at jeg har for mange ampere i mine sikringer eller hvad betyder det? 
Bundstykket i tavlen skal skiftes for at gå fra 10 til 16 A - JA det er elektrikerarbejde.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/sikringer_og_farver.php

Til  elmand -Ja sådan jeg ikke regne -ved skift af vaskemaskine fik jeg lavet et 400V om til 3 230V (HVER SIN FASE) -det var det der var i tankerne.

Et komfur bruger typisk 2 faser til kogeplader og en fase til OVN.

 

Annonce
Som jeg har skrevet tidligere. 
40 A står der stort set på alle HFI i private lejligheder og det betyder ikke noget for dig. Det er kun en mærke strøm for denne. 
Kurt54 skrev: HFI relæet står der 40A på -og du har 5 10A sikringer. Selv hvis det havde betydning så er det 3 x 40 A 
Du skal vide om det er 2,5 mm2 kabel for at sikringer må hæves.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ah tusind tak. 
Så jeg skal undersøge om det er 2.5 mm2 kabel, og i så fald kan jeg direkte udskifte sikringerne med 16A sikringer. Ellers skal man få en elektriker til ligge nye kabler.

I min situation har jeg INGEN vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine eller lign. Komfuret vil være det eneste på den 400 V gruppe med 10A sikringer på 3 faser, vil det ikke være nok? Eller er det her ikke nok?

Komfur kan sikkert godt køre på de 10 A sikringer. De fleste komfurer kører på 2 faser 240 Volt, men sikring kan i langt de fleste tilfælde holde alligevel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har reddet min dag. Tusind tak for dine yderst brugbare svar! 
Jeg har læst mig frem til, at hvis det er 1.5mm2, så kan jeg vel sagens smide en 13A foran? Det vil måske kunne holde?

Med komfur mener jeg 4 kogeplader og en ovn. Kører det normalt på 3 faser med 230v eller hvordan?

Har nemlig kigget på et par komfurer, og der står, på næsten dem alle, de kræver 3x16A
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis