Komfur/Eltavle

Hej LDS.

Jeg har været så heldig, at få en ny lejlighed. Sagen er den, at der kun er trinet tekøkken, altså to kogeplader, i lejligheden. Jeg overvejede derfor at installere et komfur med 4, og så derved fjerne strømmen til trinette køkkenet. Jeg har ikke fået nøglerne endnu, men jeg har fået et billede af el tavlen. Der er desværre ikke markater med volt og ampere på :( Jeg har derfor to (3) spørgsmål

1) Hvad jeg har kunne læse mig frem til på denne side, er, at det anbefales at bruge kraftstik, altså 400v (med 16A?), til komfur. Spørgsmålet er bare, om i ud fra billedet af el-tavlen kan se om det er installeret i lejligheden? Eller om man kun kan se det hvis man fysisk er i lejligheden. 

1.5) Hvis kraftstikket skulle være installeret, kunne jeg forestille mig, at det ville være i gruppen længst til venstre i eltavlen. Min plan var så at, hvis det er nødvendigt, at afinstallere de to kogeplader, og så installere et komfur med 4 kogeplader. Er det en realistisk plan? 

2) Det er i en helt boldgade. Når jeg ser på dette komfur, står der i specifikationerne, at dens totaleffekt er på 9100 watt. Jeg troede at den maksimale effekt var (400*16)=6400, altså 400v med 16 A. Mit spørgsmål er så, om jeg har forstået det rigtigt (hvilket jeg ikke tror jeg har) og dette komfur simpelthen er ~ 50% for kraftigt til almindeligt kraftstik. Eller om jeg har lavet en fejl i min udregning eller konklusion (Nok det mest sandsynlige) 
Hej LDS. Jeg har været så heldig, at få en ny... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et VOSS keramik 4 kogeplader de 2 i variable diameter og ovn - har lige tjekket det sidder på 3*10A (automatssikringer) købt før år 2000 og det har aldrig slået sikringerne -og alle kogeplader har været i gang samtidigt nok ikke på max samtidigt ret længe.  EN 10A sikring går ikke fordi du trækker 12A nogle minutter. Og ovnen har været over 275 grader. Og belastningen nærmest halveres bare du skruer fra max og et trin ned (6-5).
Vælg et komfur og det går nok som elmand skriver - men hav et par pakker sikringer i baghånden under alle omstændigheder - dine 230v sikringer har ikke den røde farvekode (10A) som de andre.

 

Ja okay. Det gør mig lidt mere tryg. Jeg vil prøve at købe det her, selvom der står de kræver 3x16A.
Ved mindre I har nogle indvendinger    
Tusind tak for hjælpen
Den 3 pol gruppe har tydeligvis 10 A sikringer de er ret tydelig røde. Lysgrupper er meget mørkere og kan være 13 A Farven for det er sort. 
Til trådstarter vil jeg anbefale at købe det komfur du bedst kan lide. Men hvorfor ikke vente til du har adgang til lejlighed. Jeg er sikker på at der til den tid også er nogen der vil sælge komfurer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det ligner for mig på det originale billede at den er grøn, altså 6A 
Vil helt klart også vente på jeg flytter ind i lejligheden. Mit spørgsmål var bare egentligt om det jeg linkede til trak alt for mange watt i forhold til sikringen :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis