Luse konstant fase fra en krydsningsafbryder

Hej
Jeg har en udfordring i mit værksted, hvor jeg gerne vil trække fase, nul og jord ud til udendørs stikdåse.
Er der en måde at luse fasen i krydsningsafbryderen, så den bliver konstant??
Systemet er med 3 korrespondanceafbrydere( 2 standard korrespondanceafbrydere og 1 krydsningsafbryder)
Pft. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Der er 2 korrespondance systemer hvoraf det ene system har fast fase i krydsnings afbryder. 
Det komme jo an på hvor du vil luse den hen. Skal kabel til din udendørs stikdåse komme fra krydsnings afbryder, så skal dr jo også være nul og jord der.
Så et billede af bagsiden af krydsnings afbryder kunne hjælpe på forståelsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak Erik.
Jeg har nul og jord med rundt, da der er en 5-leder rundti systemet. Der er ikke konstant fase i krydsningsafbryderen.
Mvh
Har du 2 stk 5 leder kabel ved krydsnings afbryder ? ( det er her billedet også kommer ind ) 
Hvis du kun har 1 stk 5 leder kabel er det ikke nul du har men en af mellemledninger der er blå. Der skal bruges 4 ledere i krydsnings afbryder. Det kan laves med 5 leder ( jord må ikke bruges)
Har du derimod 2 kabler er der mulighed for at den brune kan monteres anderledes hvor den kommer fra. 

Hej
Som det ses på billederne har jeg to 5L der kommer til KA. De to styre faser fra hver korrespondanceafbryder. Derfor har jeg nul og jord med. Brun er styreledning.
Den brune på KA er den fase der går til udendørs stikdåse og som ikke har 220v konstant.
Mvh Jan. 
Hvis jeg ser rigtig så har du 2 brune i samlemuffen og så synes jeg at ane en brun i den ene klemme på KA. Men måske er det noget på billedet som snyder. 
Når du skriver "styreledning til stikdåse Er det en stikdåse / stikkontakt som tændes af korrespondancen,? 
for så ser jeg ikke andre muligheder end at andre korrespondance systemet til en B korrespondance. Men det er ret omfattende og indebærer måske for få ledninger et andet sted i systemet ( ved en af de andre afbrydere) . 

Annonce
Styrestrøm/styreledning til lampested mener jeg.

Det hedder helt korrekt en tændledning da det er en ledning der "tænder" noget altså en tændledning.
Jeg mener det er en A korrespondance der er lavet Som vist skematisk herunder på første billede. Her er der 2 ledere (sort+grå i kabel 1) fra den ene korrespondance der KRYDSES med 2 ledere (sort +grå i kabel 2)  fra den anden korrespondance. Og den brune er så tændledning som  føres fra den en af korrespondance og i den anden sidder fase.
Og det kan med  laves om til B korrespondance (vist på andet billede) som så indeholder både fase og tænd ledning i KA
Men det er en omfattende flytning af ledninger, som man ikke kan vejlede om herfra da der er mange steder det skal monteres om, der skal måles hvor fase er, og jeg kan ikke overskue hele installationen igennem billeder. 

Det kan også være en B-korrespondance, hvis den brune i KA er tændledning så er de brune i samlemuffen skinneledning. 
Så skulle der være fast fase i KA ved rød mærke på min tegning.

Jacobjensen. Den brune du viser på dit billede er der hvor jeg har tilsluttet udendørskablet, da jeg i første omgang målte konstant fase der. Det viste sig det kun er i to ud af de 6 mulige tænd/sluk positioner der er 220v fase. To kombinationer måles 50v og to kombinationer 0v. Så klart en A korrespondance.
Spørgsmålet er egentlig om man kan luse de 4 forskellige korrespondance fase ledninger i KA(de to sort og to grå) så der er konstant fase ud til den brune fase jeg så piller ud af KA, uden det går ud over funktionaliteten i A korrespondancen. 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis