Er der asbest her?

Hvad siger I, tror I der er asbest i de her gamle afmonterede rør fra min kælder? 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, bare rolig. Det er helt almindelig stenuld.

Søren O
Helt uenig med ovenstående.

På det første billede er det meget tydeligt, at der er noget materiale der ligner noget asbestholdigt. Det er især tydeligt på den lyse klump der ses helt tæt på røret.

Få den analyseret hvis du skal udføre mere arbejde på installationen - er den positiv for asbest, kan du gå ud fra at der også er i resten af installationen. Vend gerne tilbage med svar.
Er det ikke bare en klump mørtel på øverste billede?
Hvis der har været anvendt asbest er det hovedsageligt ved bøjninger. De steder jeg har set det (og pillet det af i min læretid - for mange år siden) har det været noget der ligner hvidt pulver, og det støvede.

Søren O
Det er min opfattelse, at det i langt de fleste tilfælde er en brun masse/plamage i bøjninger mv., selvom det også findes i hvidt.
Jeg synes ikke det ligner mørtel og jeg vil sige at det ligner asbest så meget, at det bør analyseres på et laboratorie.
Nu ligger rørene tilsyneladende adskilt uden for, så hvad er problemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-02-2022 23:00:03

Nu ligger rørene tilsyneladende adskilt uden for, så hvad er problemet. 

 De ligger nemlig udenfor nu, men de er skæret indenfor. Kan det udgøre en fremtidig sundhedsfaktor på stedet? der var åbnet for alle døre og vinduer da de blev skåret. Jeg var ikke selv tilstede, ellers havde de ikke fået lov at skære gennem isoleringen. De rør der er tilbage indenfor bliver skæret hvor der ikke er isolering. 

Her er der skåret i en bøgning. Materialet er vådt nu. Blødt og sidder ikke samme. Lidt som ler. 
Vil du være helt sikker så kan du bestille en test f.eks her Asbesttest
Her har jeg skåret i en anden bøgning. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis