vedr. byggetilladelser - Vi er studerende og har brug mange mange penge og har stadigvæk ikke fået byggetilladelsen

Jeg skriver til jer fordi situationen vedr. byggetilladelser er gået helt af sporet i KBH kommune- Det er nu privatiseret, og man kan ikke få nogen hjælp af kommunen længere og det har kostet mange "os almindelige" familie mange penge. Vi kunne have sparet mange tusind kroner hvis vi ag kommunen havde fået en 10 minutters relevant vejledning.
 
Vi søgte om at få sat en fransk altan i en galv ind i mod en gård og alle sagde til os at det kunne vi bare gøre. Selv en fra KBH kommune mente at det skulle vil slet ikke have tilladelse til.
 
Havde de brugt 10 minutter på at se på sagen så kunne de havde fortalt os at der var tale om en brandmur og kunne havde rådgivet os f.eks til at få et brandsikret vindue i.
 
Sagsbehandlerne i  i Njalsgade 13 har fået den forståelse at de overhovedet ikke må hjælpe borgerne men noget, og at vi selv må finde ud af alt. Vi er jo bare almindelige mennesker , så det kan vi jo ikke bare.  I er nødt til at få lave loven om, så almindelige mennesker ikke skal bekoste sig en masse private rådgivere der allesammen siger det modsatte og skal have 10.000 kr i timen for at sige noget.
 
 
 
Før 2020 kunne man komme ind på Teknik- og Miljøs kontor og en sagsrådgiver ville se på din sag og vejlede dig. Nu er det privatiseret- Se lige vores forløb og at lovliggøre en fransk altan.
 
 
Vi blev for 2.5 år siden henvist af sagsbehandleren i Njalsgade 13 til “ Private rådgivere” vedrørende lovliggørelse af vores fransk altan. De “ private rådgivere” vi i de sidste år har snakket med, har ikke været enige i hvad man skal gøre for at få den korrekte tilladelse.  Vi søger og københavns kommune svarer at der mangler noget, vores rådgivere sagde hver sin ting.
 
Vi har haft minimum 50 rådgivere over og en endte med at sætte den fransk altan op.  
 
Det var endda en ingenør med certificat C som der skulle til,, men han ved slet ikke noget om brandforhold. Så efter 50,000 kr står vi nu med en masse råd og en ulovlig dør.
 
I vores sidste brev ( mangel brev)  fra kommunen står der  at der skal  en brandrådgiver klasse 3 med i processen.  Vi har kontaktet 2 af de 8 godkendte brandrådgivere klasse 3 i landet.. Hvoraf  en siger at hun vil have 38.000 kr upfront og da vi ringer til hende siger hun at hun ikke er helt klar over hvad københavns kommune mener, og om vi kan spørger dem om naboerne skal spørges?
 
En anden rådgiver mener ikke er en brandrådgiver der skal hjælpe os, men advokat, og en sagsrådgiver ( 10.000 kr senere ) siger at der slet ikke skal nogen hverken brandrådgiver eller advokat. Så vi er helt forvirrede og nu efter mange penge givet til en masse rådgivning, stadigvæk ikke sikre på hvad vi skal gøre. Vi tog ud til Njalsgade 13 i d 30 nov 2021 for at snakke med en sagsbehandler og de siger at der er kommet nye regler og de heller ikke ved så meget og at vi skal gå til en privat rådgiver… Og så starter det igen- Det er noget helt galt med dette system og det vil kun være noget meget rige mennesker kan komme igennem.  Vi har allerede betalt en statiker C til at lave de strukturelle beregninger-
 
Vi er ikke kommet videre på 2 år, men vi har brugt en masse tid og penge på det her. See bare nogle af de 100 svar vi har i vores mails fra rådgivere.
 
Vi har skrevet til alle de 100 brandrådgivere der er med level 3 og 4 I Dk og de siger alle sammen at de har for meget at lave og at opgaven er for lille?
 
Se under denne mail
 
Mvh Tine
 
[ADMIN: Indholdet af en række emails er slettet pga. personoplysninger]
Jeg skriver til jer fordi situationen vedr.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau, der var også e-mails fra private aktører (så vidt jeg kunne se). Deres navne og mobilnumre behøver ikke fremgå her for at få pointen frem. Trådstarter er, som jeg skrev, meget velkommen til at poste igen uden disse oplysninger. Det er ikke for at censurere sagen - kun de personlige oplysninger. 

Mvh. AllanE
AllanE:

Du fortolker alt for rigidt. Private aktører der er involveret i byggesager hvor offentlige myndigheder er indblandet, er omfattet at samme lov. 

Bemærk særligt at private firmaer som opgaven er udliciteret til specifikt er nævnt i ansvaret som stadig påhviler de offentlige myndigheder.

Bemærk også den udvidede lov om aktindsigt hvor hensigten er at sagsbehandlingen skal være mere gennemskuelig. Det er de nye betingeler, hvis private aktører vil byde ind på opgaver der tidligere lå i offentligt regi.

Da dette er et forum for private, forstår jeg ikke hensigten med at tage unødig hensyn til firmaer eller myndigheder på bekostning af borgerne som står med problemerne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@ Rantzau Der er jo intet behov for, i denne tråd, at nævne enkeltpersoner med detaljer som e-mail, tlf. etc.
Der er på nettet rigeligt med spam og det der er værre mod enkeltpersoner.
Så hvad er dit problem?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har ikke noget problem med at gennemskue en proces, da en mail er et juridisk dokument hvor ikke kun indhold, men også afsenders ansvarsområde skal kunne identificeres, så det er vel dig der har et problem. 

Uden sammenligning i øvrigt: Det er nøjagtigt samme juridiske argumenter de har været brugt i den meget omtalte minksag. Hvem skrev hvad og på hvilket lovgrundlag?

Undsiger du dette, sanktionere du samtidig retstilstande som under Den Spanske Inkvisition.   

Om firmaet/myndigheden identificere sig med navn eller nummer som er tilfældet på visse områder hos politiet, er Tine uvedkommende. Det er ikke op til en tilfældig ignorant at skalte og valte med retsbegreberne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu er Rantzau jo som bekendt overfølsom over for djøffer, skrankepaver og andre offentlige personer.   
Jeg er meget enig med AllanE. Sålad os ikke ødelægge tråden med uden om snak
Jeg ser endnu ikke et svar som kan hjælpe de stakkels mennesker. Det er nu også så lang en roman at det ikke er nemt at holde rede på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er fair nok Erik. Jeg mener jeg har tydeliggjort hvor min sympati ligger, men uden at kunne følge sporene i hierarkiet er det fandens svært at rådgive yderligere.

Uden at kunne følge sporene vil rådene kun være en gentagelse af hvad Tine indtil nu forgæves har forsøgt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har al muligt forståelse og sympati med jer! Ikke at vi som sådan har haft en dårlig oplevelse med kommunen, endnu. Men det fuldstændige absurde system omkring certificerede rådgiver skriger til himlen og kvæler al form for byggelyst for os private og små virksomheder.

Vi er selv nu et år igennem, hvad vi troede var en forholdsvis simpel ombygning af en lade, men fordi kommunen har vurderet det til Brand- og konstruktionsklasse 2, så skal der certificerede rådgivere på. Til hvilken verdens nytte? Vi har både arkitekttegninger og udtatelser fra ingeniører omkring stabilitet og brandsikring, men nej nej. Og hvor mange er det nu lige der er af de der certificerede rådgiver? Ja, nemlig... Vi er stillet i udsigt at det kan tage op til flere år før vi kan få vores sag behandlet. Dvs, at de lige bruger 2 timer på at se det eksisterende materiale igennem og sætter deres ok-stempel på det.

Godaw og velkommen til Danmark.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis