vedr. byggetilladelser - Vi er studerende og har brug mange mange penge og har stadigvæk ikke fået byggetilladelsen

Jeg skriver til jer fordi situationen vedr. byggetilladelser er gået helt af sporet i KBH kommune- Det er nu privatiseret, og man kan ikke få nogen hjælp af kommunen længere og det har kostet mange "os almindelige" familie mange penge. Vi kunne have sparet mange tusind kroner hvis vi ag kommunen havde fået en 10 minutters relevant vejledning.
 
Vi søgte om at få sat en fransk altan i en galv ind i mod en gård og alle sagde til os at det kunne vi bare gøre. Selv en fra KBH kommune mente at det skulle vil slet ikke have tilladelse til.
 
Havde de brugt 10 minutter på at se på sagen så kunne de havde fortalt os at der var tale om en brandmur og kunne havde rådgivet os f.eks til at få et brandsikret vindue i.
 
Sagsbehandlerne i  i Njalsgade 13 har fået den forståelse at de overhovedet ikke må hjælpe borgerne men noget, og at vi selv må finde ud af alt. Vi er jo bare almindelige mennesker , så det kan vi jo ikke bare.  I er nødt til at få lave loven om, så almindelige mennesker ikke skal bekoste sig en masse private rådgivere der allesammen siger det modsatte og skal have 10.000 kr i timen for at sige noget.
 
 
 
Før 2020 kunne man komme ind på Teknik- og Miljøs kontor og en sagsrådgiver ville se på din sag og vejlede dig. Nu er det privatiseret- Se lige vores forløb og at lovliggøre en fransk altan.
 
 
Vi blev for 2.5 år siden henvist af sagsbehandleren i Njalsgade 13 til “ Private rådgivere” vedrørende lovliggørelse af vores fransk altan. De “ private rådgivere” vi i de sidste år har snakket med, har ikke været enige i hvad man skal gøre for at få den korrekte tilladelse.  Vi søger og københavns kommune svarer at der mangler noget, vores rådgivere sagde hver sin ting.
 
Vi har haft minimum 50 rådgivere over og en endte med at sætte den fransk altan op.  
 
Det var endda en ingenør med certificat C som der skulle til,, men han ved slet ikke noget om brandforhold. Så efter 50,000 kr står vi nu med en masse råd og en ulovlig dør.
 
I vores sidste brev ( mangel brev)  fra kommunen står der  at der skal  en brandrådgiver klasse 3 med i processen.  Vi har kontaktet 2 af de 8 godkendte brandrådgivere klasse 3 i landet.. Hvoraf  en siger at hun vil have 38.000 kr upfront og da vi ringer til hende siger hun at hun ikke er helt klar over hvad københavns kommune mener, og om vi kan spørger dem om naboerne skal spørges?
 
En anden rådgiver mener ikke er en brandrådgiver der skal hjælpe os, men advokat, og en sagsrådgiver ( 10.000 kr senere ) siger at der slet ikke skal nogen hverken brandrådgiver eller advokat. Så vi er helt forvirrede og nu efter mange penge givet til en masse rådgivning, stadigvæk ikke sikre på hvad vi skal gøre. Vi tog ud til Njalsgade 13 i d 30 nov 2021 for at snakke med en sagsbehandler og de siger at der er kommet nye regler og de heller ikke ved så meget og at vi skal gå til en privat rådgiver… Og så starter det igen- Det er noget helt galt med dette system og det vil kun være noget meget rige mennesker kan komme igennem.  Vi har allerede betalt en statiker C til at lave de strukturelle beregninger-
 
Vi er ikke kommet videre på 2 år, men vi har brugt en masse tid og penge på det her. See bare nogle af de 100 svar vi har i vores mails fra rådgivere.
 
Vi har skrevet til alle de 100 brandrådgivere der er med level 3 og 4 I Dk og de siger alle sammen at de har for meget at lave og at opgaven er for lille?
 
Se under denne mail
 
Mvh Tine
 
[ADMIN: Indholdet af en række emails er slettet pga. personoplysninger]
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til LDS, Tine.

Det er ærgerligt, når tingene ikke flasker sig og ja, det er et kompliceret område og man kan bruge meget tid og penge på rådgivning og håndværkere.

Det er en meget, meget langt indlæg du har skrevet. Jeg har ikke læst hele mail-korrespondancen, men har to kommentarer (som administrator her på LDS):

Da der tilsyneladende ikke er noget spørgsmål i indlægget, flytter jeg det til gruppen "Over hækken". Derudover: Du har kopieret en række emails og sat ind, inkl. folks personlige oplysninger som fulde navne, emails og telefonnumre. Det er ikke hensigtsmæssigt og skal ikke være offentligt tilgængeligt her på siden. Der er virkelig meget indhold, så jeg vil ikke gennemgå dem detaljeret og fjerne personoplysninger. Derfor sletter jeg alt fra din egen tekst og ned. Hvis du mener, at indholdet i de enkelte emails er relevante, så er du meget velkommen til at skrive dem igen som svar her i din tråd. Men udelad personoplysninger.

Mvh. AllanE
Hvis kommunen ikke selv ved hvad de vil have dokumentation for, er det svært for dem at kræve.

Bed dem om, på skrift, at blive konkrete i deres krav, således at i og eventuelle rådgivende parter kan forstå hvad de beder om.

Hvis de certificerede rådgivere ikke forstår kommunens krav, er der jo noget galt.

Har i prøvet at uploade div. udtalelser fra jeres forskellige rådgivere, til kommunens mangelpunkt i byg og miljø systemet?

Elektronikteknikeren
Ændring: Jeg flytter ikke tråden, da den passer fint under "Jura...". Troede den lå et andet sted, da jeg skrev tidligere.

Mvh. AllanE
Må man spørge hvorfor I har valgt at prioritere at bruge “mange tusinde” på at få lov at lave en altan samtidig med at I er studerende (hvor de fleste vælger at leve lidt på smalkost)? 
det kan bare være et vindue/  Det er mere lyset 
Tine/gavl skrev den 09-02-2022 17:27:04

det kan bare være et vindue/  Det er mere lyset 

 Så det er ikke en altan men et vindue i vil have?


Arbejder selv ved et firma der køber erhverv ejendomme de ombygger. Hvis du tror i har været meget igennem så skulle i prøve det som erhvervsdrivende, der er KÆMPE forskel fra kommune til kommune på brandreglerne, dette firma jeg arbejder lidt for, har også et ekstern privat brandrådgivnings firma ind over, men de kan ikke engang altid være til hjælp grundet de kæmpe forskelle der er på kommune grænser, og hvordan den enkelte sagsrådgiver ved kommunen, tolker reglerne. Og så tvivler jeg egentlig lidt på at de har sagt i bare må bygge, da de derved påtager sig et ansvar. En jeg har kendt der har siddet med lignende sager indenfor det offentlige, sagde at de havde fået strenge ordrer om ikke at sige noget konkret i nogen sager da de derved påtager sig et ansvar hvis noget går galt, og hvis der er noget det offentlige ikke kan lide så er det at påtage sig et ansvar. 
Laver i selv arbejdet, eller er der håndværkere på?
Har i overvejet at få et fastpristilbud fra et firma, der så skulle skaffe tilladelser såvel som udføre arbejdet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kære Tine.

Velkommen til djøffernes paradis. 

Efter at have læst din dokumentation grundigt gentagne gang, bekræfter det bare hvad jeg længe har haft mistanke om: Djøfferne løser ikke problemerne - de skaber dem.

Gregersen er inde på en løsning så du kan komme ud af det morads skrankepaverne har bragt jer i. Det er vigtig at få alt på skrift så du kan komme videre. Du bliver nødt til at følge deres skriftlige svar som perler på en snor for at skille skidt fra snot.

Samtidig fornemmer jeg at du selv ønsker at vælge dine hobbyer, og slagsmål med inkompetente sagsbehandlere ligger nok ikke øverst på listen. Med den dokumentation du kan fremlægge, ville jeg omgående indgive en klage til Ombudsmanden for kommunens inkompetente sagsbehandling. 

Uanset hvem kommunen har udliciteret opgaven til, er det stadig dem der er den øverste ansvarlig.

Glem politikerne som løsningspartnere for de har indgået en djævelsk alliance med djøferne fordi de tror de derved skaber værdi - sandheden er, at de bare skaber sig.

Som bekendt skjuler djævlen sig i detaljen som du så smerteligt har erfaret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
AllanE:
Der noget du har misforstået: De mail Tine har offentliggjort indeholder ikke personoplysninger - de indeholder udelukkende sagsbehandlingen, og de personer der har svaret må stå på mål for deres svar i følge forvaltningsloven da afsenderen skal kunne identificeres ifølge samme lov. 

Det er sagsbehandlerenes job og borgerenes eneste mulighed for at sikre deres retsstilling. Det er også tydeliggjort i forvaltningsloven.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis