Affaldssortering - den ældre generation

Der er jo mere eller mindre indført affaldssortering, i forskellig grad i det ganske land.

Men jeg synes at bemærke, at det især er den ældre generation som synes det er besværligt (måske skulle man læse de udsendte vejledninger). I hvert fald kender jeg flere mennesker - typisk 80+ - hvor det nærmest lyder mega besværligt. Og man bliver underholdt med hvor mange skraldebiler som kommer kørende i hælene på hinanden ("Hvor er så miljøgevinsten"!), hvor meget der skal bygges om til "alle disse nye affaldsbeholdere".

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er jo mere eller mindre indført... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr.
Hvad er dit problem med madaffald, som er biologisk nedbrydeligt, og hvis restprodukt du kan hente som tilskud til gødning af haven. Du hører tilsyneladende til de, som ikke mener, at det er nødvendigt at sortere som anbefalet. Hvis du i jeres husholdning sorterer som anbefalet og kommer affaldet i biologisk nedbrydelige poser, kommer der ingen fluer eller andre vederstyggeligheder i skraldespanden.

fase
ev elmand  og S. Fabrin - Bioaffald fra husholdninger og industrien kan mig bekendt ikke hentes til private haver, kun kommunekompost fra genbrugspladserne. Restproduktet fra de store afgasningsbioanlæg ender på marker sammen med mikroplast fra de såkaldte nedbrydelige bioplastposer. Vi har sådan et kæmpestort bioanlæg i kommunen, og kors hvor det stinker fælt, glad for jeg ikke bor nabo til det.  
Ang. restaffald til forbrænding, her er der opstået den situation man i Horsens har set sig nødsaget til at importer småt brandbart fra UK, indkøbe træpiller/flis og øge forbruget af naturgas - netop fordi folk er blevet ret skrappe til at sorterer. Hvilket igen har medført at fjernvarmen (som er blevet kraftigt udbygget) 3 år i træk er steget i pris. Og igen i år er der varslet prisstigninger, så et alm. standardhus i snit skal forvente ca. 2500 i meromkostning for at opvarme boligen. 
Det er fint man i husholdningen sorterer glas, metal, visse former for plast, papir men så synes jeg også grænsen er nået - men det er så min personlig mening.   

Ps. Her i kommunen er man dels ved at ombygge en genbrugsplads, dels varslet at der skal bygges en hel ny genbrugsplads for ganske mange mio. Begrundelse - så folk gudhjælpemig bedre kan komme af med deres haveaffald.  
Jeg taler ikke om at hente bioaffald til private haver, men om kompost afhentet på genbrugspladsen. Hvordan du sorterer dit affald er jeg ligeglad med, men du gav selv bolden op ved beskrive, at du ikke gad følge de udstukne regler.

fase
S. Fabrin - "Hvad er dit problem med madaffald, som er biologisk nedbrydeligt, og hvis restprodukt du kan hente som tilskud til gødning af haven" Mente du virkelig her kommunekompost..   

Jeg følger sorteringsreglerne til punkt og prikke.     
Mente du virkelig her kommunekompost.
Ja, det mente jeg, er der andre former for komposteret affald, du kan hente gratis.

fase
S. Fabrin skrev den 10-02-2022 21:09:21

Mente du virkelig her kommunekompost. 
Ja, det mente jeg, er der andre former for komposteret affald, du kan hente gratis.

 ..madaffald, som er biologisk nedbrydeligt, og "HVIS" restprodukt du kan hente som tilskud.. 

Ja ok, det læser jeg nu som om du mener restproduktet af madaffald..   ..som man kan hente.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis