Affaldssortering - den ældre generation

Der er jo mere eller mindre indført affaldssortering, i forskellig grad i det ganske land.

Men jeg synes at bemærke, at det især er den ældre generation som synes det er besværligt (måske skulle man læse de udsendte vejledninger). I hvert fald kender jeg flere mennesker - typisk 80+ - hvor det nærmest lyder mega besværligt. Og man bliver underholdt med hvor mange skraldebiler som kommer kørende i hælene på hinanden ("Hvor er så miljøgevinsten"!), hvor meget der skal bygges om til "alle disse nye affaldsbeholdere".

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er jo mere eller mindre indført... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 09-02-2022 09:13:57
Og en anden ting som jeg synes der mangler i affaldssorteringsordningen er fleksibilitet - fordi her i husstanden kan vi fx. ikke fylde de forskellige rum, vi har 14-dags tømning af restaffald og månedstømning af glas, plast, metal, papir. Vi ville fint kunne klare os med månedstømning af førstnævnte og hver anden måned med sidstnævnte - spild af ressourcer at skraldemændene skal rende og tømme halvtomme/halvfylde affaldsbeholder - ja man kunne måske endda så gøre sig håb om at få reduktion i tømningsgebyret.  

Vi har lidt det samme, at vores restaffald og mad/kompost affald bliver tømt hver 14 dag og vi når aldrig at fylde den mere end 2/3 dele. Det kan selvfølgelig skyldes at jeg er et madøre og derfor spiser op, så rester er i by i Rusland   

Men jeg kan se at vores naboer med 2 voksne, 3 børn, hund og kat, har ekstremt meget mere affald end vi har, og de ville ikke kunne klare at vente længere på en tømning. Og der er jo ikke så meget mening i at skraldevognen skulle komme på samme vej, men hente forskelligt de forskellige dage.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 09-02-2022 11:37:25

Vi har lidt det samme, at vores restaffald og mad/kompost affald bliver tømt hver 14 dag og vi når aldrig at fylde den mere end 2/3 dele. Det kan selvfølgelig skyldes at jeg er et madøre og derfor spiser op, så rester er i by i Rusland   

Men jeg kan se at vores naboer med 2 voksne, 3 børn, hund og kat, har ekstremt meget mere affald end vi har, og de ville ikke kunne klare at vente længere på en tømning. Og der er jo ikke så meget mening i at skraldevognen skulle komme på samme vej, men hente forskelligt de forskellige dage.  


 Din nabo har jo så formodentligt mulighed for at tilkøbe ekstra affalds volume i form af større affaldbeholder. Selv synes jeg det nu må være ret nemt og lave et system hvor man springer nogle tømninger over hos de husstande der ikke lige den dag hvor skraldebilen kommer har behov for tømning.   ..her har rummet til madaffald heller aldrig været i brug.- har høns der konsumere alt.. men sig det ikke til nogen.. du ved reglerne.. uha da-da..

"Selv synes jeg det nu må være ret nemt og lave et system hvor man springer nogle tømninger over hos de husstande der ikke lige den dag hvor skraldebilen kommer har behov for tømning" 

Hvordan skulle det udføres ? Det lyder til at skulle blive et administrativt tungt system. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 09-02-2022 12:29:18

"Selv synes jeg det nu må være ret nemt og lave et system hvor man springer nogle tømninger over hos de husstande der ikke lige den dag hvor skraldebilen kommer har behov for tømning" 

Hvordan skulle det udføres ? Det lyder til at skulle blive et administrativt tungt system. 

 Her i min hjemkommune findes der allerede et system hvor skraldefolkene skal melde ind om der er udfordringer med en tømning. Men sådan rent lavpraktisk kunne man på klister et mærkat på affaldsbeholderne - fx. grøn betyder tømning hver gang, og rød betyder tømning hver anden gang - det var da til at få øje på - på afstand, så skraldefolkene ikke går forgæves.     Ps. Jeg får desuden både en sms og en mail besked fra kommunen dagen førend mine affaldsbeholder tømmes - det kunne da fint udvikles den anden vej rundt.

Frank: I vores kommune står vi i nogenlunde samme situation. Vi fik kildesortering for et par måneder siden (efterfulgt af en stigning på affaldssortering på 100%).

Vi er flere i vores landsby der afventer erfaringerne og de nødvendige justeringer så en rimelig sortering kan justeres til en rimelig pris. Derfor vil jeg anbefale du og dine naboer indleder samme dialog med kommunen for at få en fornuftig løsning.

Angående madspild: Vi har ikke madspild - vi har hund.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rantzau, desværre er vores kommune ret berygtet for magtfuldkommenhed, når kommunen først har bestemt sig for noget bliver der ikke ændret en tøddel ved det vedtagne. Og kritisere man kommunen, er deres taktik at lukke i som en østers. 
Her i Herning kommune er det mere end et års tid siden at vi har fået 4 rum i beholdere. Det startede med månedstømning på plast og pap, og 14 dage ved rest og madaffald.
Efter en indkøringsperiode er det blevet lavet om til 3 uger på plast og pap. Det fungerer for de fleste. Og de 3 uger koster så sikkert en bil mere. 
Der er naturligvis langt fra behov hos ham den enlige der lever af rugbrøds madder og bajere til familien med 3-4 børn hvoraf nogle bruger ble. ( de sidste kan så bestille ekstra beholdere) 
Det med at vente en måned med rest og madaffald tror jeg lige skal genovervejes igennem en sommer. Der kan meget nemt gå fluelarver og andet i sådan en varm affalds beholder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
"Det med at vente en måned med rest og madaffald tror jeg lige skal genovervejes igennem en sommer. Der kan meget nemt gå fluelarver og andet i sådan en varm affalds beholder" 

Nu bestemmer man jo selv om man vil være leverandør af ren madaffald, her kommer vi som sagt nok aldrig til at bruge rummet til madaffald, men havde vi overskud af madaffald, ville det i så fald blive pakket omhyggeligt ind og ende i restaffald - gider ikke det svineri og den stank med de bioposer i rummet til madaffald.
Her bliver restaffald først pakket ind i plastposer, herefter kommes affaldsposerne i en affaldssæk (jeg har gemt affaldsstativet af trådnet), til sidst bindes der for affaldssækken, som så dumpes i rummet til restaffald i affaldsbeholderen - vi har aldrig haft udfordringer med maddiker og fluer, trods det skraldemændene de første par år ofte glemte at tømme vores affaldsbeholder så de måtte "vente over" til næste 14-dags tømningsdato.          
Hvad giver I i grunden i tømningsgebyr og genbrugspladsgebyr? - her i min kommune koster det samlet set 3800 kr. årligt.
Frank Chr. Ja så er du jo i gang med at udhule ideen med at adskille det. ( bortset fra den gode ide med høns og hund.) Mad affald kommer i den grønne sammen med afklippede blomster m.m. Det ender så i biogasanlæg og bliver derved til energi. Samtidig bliver dyngen af restaffald mindre.
Jeg synes det er gode tiltag, og det skal man bakke op omkring. 
Med hensyn til mor eller svigermor der ikke kan finde ud af at sortere inden man kører på genbrugs pladsen så kender jeg det godt. Men det kan hjælpe hvis de selv får "fingrene i kagedåsen" Altså selv kommer med på pladsen og ser hvordan det skal gøres. Det som kan sælges bliver til penge ( pap, papir, glas m.m.) hvis der ikke er for meget andet " lort " blandet sammen med det. Andre fraktioner koster penge så det er med at få så lidt i dem som muligt. Jeg syne nu det er ret hyggelig på pladsen så det gør ikke så meget, om jeg skal sortere lidt derhenne. Det er en skøn tanke at når man har sluppet det ved en container kant så skal man ikek flytte rundt på det mere derhjemme. 
Det er er skidegodt system, som vi også bør tage til os i husholdnings affaldet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis