Manglende varme i huset, startende fra en enkelt radiator.

Hejsa, allesammen.
Jeg er ny her på siden, så bær over med mig, hvis jeg laver upsere. Jeg giver gerne flødeboller, hvis upserne er slemme nok. :-)

Nåh, til sagens kerne. Jeg bor i et dejligt enkeltplans rækkehus i Ishøj. Jeg har gasfyr og har indtil nu ikke haft de store problemer. Mit problem er at jeg ikke har varme på et antal radiatorer rundt i huset. 
Jeg har været rundt og kigge på nålene, jeg har haft samtlige ude og kigge på om der var store aflejringer eller nams i ventilhuset. Der var lidt kalkaflejringer på nålene, men ikke noget horribelt.
Når jeg så prøvede at trykke ind på selve ventilen for at se om der var bevægelse, så var der på de første par radiatorer et fint tryk, men på de efterfølgende virkede det som om det kun var de 1,5 bars tryk der skal være på rørene, der gav noget. Og på den første af de kolde radiatorer kom der ikke engang et strint ud, når jeg motionerede ventilen.
Jeg er lidt forvirret om hvorvidt det er noget jeg selv kan klare, eller om jeg skal have en VVS'er på sagen.
Jeg har lavet en simpel plantegning af huset og de respektive radiatorer uden varme, er markeret med et minus. Dem med varme er uden minus.

Så, lad mig høre om jeg er gået helt fra forstanden, eller om der er mening med galskaben.

Der findes ikke dumme spørgsmål, kun mangel på viden. Og viden deler vi gerne.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du 1,5 bar tryk på dit varmeanlæg? Noget tyder på at der mangler vand.

Søren O
VVS'erne der servicerer fyret, fortæller at der skal være 1,5 bars tryk.

Har du tjekket at der nu er 1,5 bar på anlægget?

Søren O
Det er ved gasfyret at du kan se trykket i systemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har checket at vi er på det ønskede tryk.

Annonce
Når du skriver, at du har tjekket nålene, mener du så pakdåsen i termostatventilen? Når du har pakdåsen ude, har du så prøvet at motionere membranen bagved med et stumpt instrument. Det er en klassisk fejl at membranen sætter sig fast.

fase
Jeg har osse kontrolleret membranen. Den første kolde radiator i kredsløbet kommer der ikke vand ud, når jeg bevæger membranen.

Så er vi næsten tilbage ved cirkulations  pumpen, hvis der ikke er trykket knap ind på fyret så det kun laver varm forbrugsvand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Buch1975 skrev den 07-02-2022 16:21:45

Jeg har osse kontrolleret membranen. Den første kolde radiator i kredsløbet kommer der ikke vand ud, når jeg bevæger membranen.

Der skal heller ikke komme ret meget  vand ud kun nogle få dråber. Har du prøvet at lufte radiatorerne ud? Har du ikke et billede af ventilen?

fase
"Central Heating Sludge Build-up" Søg efter dette på nettet. Herefter kan du vurdere om DET kunne være problemet.

Prøv det selv
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis